Druk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 136

Druk

Opgave :

Bij kunstmatige voeding gebruikt men een katheter (een kunststof slangetje), die

langs de neus in de maag gebracht wordt. De druk aan het uiteinde van de katheter

moet echter groter zijn dan de druk in de maag.

Wanneer het niveau van de kunstvoeding, met een massadichtheid van 900 kg/m

zich 70,0 cm boven het uiteinde van de katheter in de maag bevindt, wat is dan de

gewichtsdruk aan het uiteinde van de katheter?

ρ = 900 kg/m3

h = 70,0 cm

Antwoord : 6,2·10^3 Pa

Kan iemand me hiermee op weg helpen, ik heb totaal geen idee hoe ik hieraan moet beginnen.

Ik dacht eerst dat het iets met hydrostatische druk zou te maken hebben maar hierbij zou ik toch ook moeten weten hoeveel kunstvoeding er in de katheter zit ?

Een andere redenering die ik wou volgen maar waarbij ik er helemaal niet uitraakte was om de potentiële energie te berekenen maar dan had ik weer de massa van het voedsel nodig.

EDIT : Ik lees hier net iets van een Archimedeskracht, zou het daarmee te maken kunnen hebben ?

Het plaatje lijkt min of meer te kloppen :

De archimedeskracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas. Dit gewicht is gelijk is aan:

de massadichtheid ρ (griekse letter rho) van de vloeistof of gas waarin het voorwerp zich bevindt, maal

de zwaartekrachtversnelling g, maal

het volume V van het voorwerp.

Massadichtheid is gegeven alleen het volume van het voorwerp ontbreekt....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk

de lange weg:

veronderstel dat je slangetje en doorsnee-oppervlak heeft van 1 cm², 0,0001 m²

op die ene vierkante centimeter drukt dan een vloeistofkolom van 70 cm hoogte (0,7 m) en die vloeistof heeft een dichtheid van 900 kg/m³.

De massa van die vloeistofkolom is dan het volume ervan keer de dichtheid:

V= 0,0001 m² x 0,7 m = 0,00007 m³

ρ = 900 kg/m³

m= ρ·V

die massa ondervindt een zwaartekracht gelijk aan Fz = m·g = m·9,81

en die kracht wordt uitgeoefend op een oppervlak A van 0,0001 cm²

p= F/A

de korte weg die ontstaat als je uit bovenstaande enige heen-en terugzaken achterwege laat:

p= ρ·g·h
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Druk

Jan van de Velde schreef:de lange weg:

veronderstel dat je slangetje en doorsnee-oppervlak heeft van 1 cm², 0,0001 m²

op die ene vierkante centimeter drukt dan een vloeistofkolom van 70 cm hoogte (0,7 m) en die vloeistof heeft een dichtheid van 900 kg/m³.

De massa van die vloeistofkolom is dan het volume ervan keer de dichtheid:

V= 0,0001 m² x 0,7 m = 0,00007 m³

ρ = 900 kg/m³

m= ρ·V

die massa ondervindt een zwaartekracht gelijk aan Fz = m·g = m·9,81

en die kracht wordt uitgeoefend op een oppervlak A van 0,0001 cm²

p= F/A

de korte weg die ontstaat als je uit bovenstaande enige heen-en terugzaken achterwege laat:

p= ρ·g·h
Bedankt, ik denk dat ik het wel snap, maar moet de vetgedrukte 0.0001 cm² geen m² zijn ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk

Bedankt, ik denk dat ik het wel snap, maar moet de vetgedrukte 0.0001 cm² geen m² zijn ?
ja, knip-plakwerk hè.... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk

ACMilan schreef:EDIT : Ik lees hier net iets van een Archimedeskracht, zou het daarmee te maken kunnen hebben ?

Het plaatje lijkt min of meer te kloppen :

De archimedeskracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas. Dit gewicht is gelijk is aan:

de massadichtheid ρ (griekse letter rho) van de vloeistof of gas waarin het voorwerp zich bevindt, maal

de zwaartekrachtversnelling g, maal

het volume V van het voorwerp.

Massadichtheid is gegeven alleen het volume van het voorwerp ontbreekt....
Zag net pas deze EDIT.

Archimedes heeft hiermee NIETS te maken. Je bent niks aan het onderdompelen. Je bent aleen maar een "staafje" vloeistof op een ondergrond aan het laten rusten, en wilt weten welke druk dat staafje dan uitoefent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Druk

Jan van de Velde schreef:Zag net pas deze EDIT.

Archimedes heeft hiermee NIETS te maken. Je bent niks aan het onderdompelen. Je bent aleen maar een "staafje" vloeistof op een ondergrond aan het laten rusten, en wilt weten welke druk dat staafje dan uitoefent.
Ja dat besefte ik nu ook maar ik was gewoon even op zoek naar dingen die ermee zouden te maken kunnen hebben maar ik besef nu ook dat ik verkeerd zat.

Ik heb trouwens nog een andere vraag :

Opgave :

Beschouw een evenwichtssysteem in de gasfase gekenmerkt door de reactie :

4 NH3(g) + 5 O2 (g) (dubbele pijl) 4 ΝΟ(g) + 6 Η2Ο(g)

Aan de ballon met constant volume die dit evenwichtsmengsel bevat voegt men nu

bij constante temperatuur één mol NO toe.

Wat is de invloed van deze toevoeging ?

Antwoord : De hoeveelheid H20 daalt.

Nu als ik logisch nadacht, dan had ik het antwoord juist.

Als je bij de ene stof wat bijdoet, dan doe je bij de andere wat af en komt alles in orde, soort van vergelijking met gewichten.

Nu las ik echter over het principe van Le Châtelier, waarbij ik eigelijk concludeerd dat een verhoging van de hoeveelheid NO eigelijk een verhoging van NH3 en/of O2 moest teweeg brengen. Dit zou dan weer een verhoging van H20 met zich mee moeten brengen, althans dat concludeer ik uit de voorbeelden die ik heb bekeken (wikipedia).

'Als de concentratie van één van de reactiepartners verandert, zal het evenwicht zodanig verschuiven dat die concentratieverandering tegengewerkt wordt.'

Sorry voor al de vragen maar ik doe overmorgen een ingangsexamen, maar ik mis een jaartje leerstof (het is maar om te proberen en te testen) maar ik wil ook geen totale afgang maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk

Als je bij de ene stof wat bijdoet, dan doe je bij de andere wat af en komt alles in orde, soort van vergelijking met gewichten.
Hooo, zó werkt het niet, dat is niet de betekenis van een "evenwicht"sreactie.
Nu las ik echter over het principe van Le Châtelier, waarbij ik eigenlijk concludeerde dat een verhoging van de hoeveelheid NO eigenlijk een verhoging van NH3 en/of O2 moest teweeg brengen.
Dát is wél een terechte conclusie, op dat "en/of" na. Als je namelijk uit een overschot aan NO weer NH3 wilt maken kán dat niet anders dan door tevens verhoudingsgewijs (4:5) evenveel O2 te veroorzaken.
Dit zou dan weer een verhoging van H20 met zich mee moeten brengen,
en om noodzakelijkerwijs zowel NH3 als O2 te maken kan het niet anders als je zult H20 moeten gebruiken. Die hoeveelheid H20 zal dus móeten afnemen.

In deze laatste redenering heb je alleen in zoverre weer gelijk dat er niet zoveel NO en H20 zal worden omgezet dan je zou verwachten als je alléén naar de hoeveelheid NO kijkt, eenvoudigweg omdat op de afname van H20 en de toename van zowel NH3 als O2 volgens dat principe van Le Châtelier ook weer een terugreactie zal plaatsvinden. Dat klopt, maar per saldo schuift het evenwicht naar links.
Sorry voor al de vragen
nergens goed voor, daar is dit forum voor. Maak alleen aub voor aparte vragen ook aparte topics aan. Al worden dat er honderd, zolang ze aan de regels voldoen doe je iedereen alleen maar een plezier met je vragen. (het is de vraag of we met zijn allen dat tempo bij kunnen houden, :D maar dat zien we dan wel weer....)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 136

Re: Druk

Jan van de Velde schreef:Hooo, zó werkt het niet, dat is niet de betekenis van een "evenwicht"sreactie.

Dát is wél een terechte conclusie, op dat "en/of" na. Als je namelijk uit een overschot aan NO weer NH3 wilt maken kán dat niet anders dan door tevens verhoudingsgewijs (4:5) evenveel O2 te veroorzaken.

en om noodzakelijkerwijs zowel NH3 als O2 te maken kan het niet anders als je zult H20 moeten gebruiken. Die hoeveelheid H20 zal dus móeten afnemen.

In deze laatste redenering heb je alleen in zoverre weer gelijk dat er niet zoveel NO en H20 zal worden omgezet dan je zou verwachten als je alléén naar de hoeveelheid NO kijkt, eenvoudigweg omdat op de afname van H20 en de toename van zowel NH3 als O2 volgens dat principe van Le Châtelier ook weer een terugreactie zal plaatsvinden. Dat klopt, maar per saldo schuift het evenwicht naar links.
Ik zal volgende keer een apart topic maken, excuses.

Maar ik snap het nu wel denk ik, dus omdat je NO gaat toevoegen, moet je ook meer NH3 en O2 verkrijgen en deze verkrijg je alleen door middel van een reactie waarin H20 zit en dus neemt de hoeveelheid H20 af.

Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk

Maar ik snap het nu wel denk ik, dus omdat je NO gaat toevoegen, moet je ook meer NH3 en O2 verkrijgen en deze verkrijg je alleen door middel van een reactie waarin H20 zit en dus neemt de hoeveelheid H20 af.
sjuust.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer