Vraagje ivm relaties

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 379

Vraagje ivm relaties

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen permutaties en combinaties ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraagje ivm relaties

Wat leidt tot deze vraag. Kom met een opgave of iets dergelijks.

Als ik zeg: ze zijn totaal verschillend maar ze hebben met elkaar te maken, ben je dan geholpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vraagje ivm relaties

Helpt dit iets?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm relaties

Stel je hebt een vlag bestaande uit 3 horizontale banen maar je kan kiezen uit 16 kleuren. Wanneer kan je hier een vraagstuk voor bedenken zodat je een permutatie moet gebruiken en wanneer voor een combinatie ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vraagje ivm relaties

Bij een combinatie is volgorde niet van belang, bij een permutatie wel.

rood-wit-blauw en wit-rood-blauw zijn permuties van deze drie kleuren, er zijn dus 3! permutaties mogelijk. Voor combinaties van rood,wit,blauw blijft dit 1 combinatie.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm relaties

Hoeveel verschillende vlaggen bestaande uit 3 horizontale banen kan je maken met 16 kleuren ? Permutatie omdat de volgorde van de kleuren hier niet van belang is en je kan dus een vlag krijgen met dezelfde kleuren maar in verschillende volgorde zoals Nederland en Joegoslavie. De oplosssingenverzameling zou hier dus groter moeten zijn dan met een combinatie toch ?

Nu zoek ik echter nog een vraagstuk zodat ik de combinatie beter kan begrijpen.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm relaties

Als ik combinatie op dit vraagstuk ( van de vlaggen) zou willen toepassen dan krijg ik een oplossingverzameling waar bijvoorbeeld wel Joegoslavie maar niet Nederland in zit omdat eens er 1 combinatie van 3 verschillende kleuren opgetreden is een andere combinatie van deze kleuren niet in de oplossingverzameling zit toch ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Vraagje ivm relaties

Als combinatie beschouwd zijn Joegoslavië en Nederland hetzelfde (evenals Rusland, Frankrijk, Groot-Brittannië, enz). Het is niet zo dat één specifiek land in de oplossingsverzameling zit, maar gewoon de algemene kleurencombi "rood, wit en blauw".
Nu zoek ik echter nog een vraagstuk zodat ik de combinatie beter kan begrijpen.
Stel, je hebt 16 verschillende kleuren en je maakt vlaggen van 3 horizontale banen van verschillende kleuren.

- Hoeveel unieke kleurstellingen kun je maken? (dit is een combinatie)

- Hoeveel unieke vlaggen kun je maken? (dit is een permutatie)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 379

Re: Vraagje ivm relaties

Bedankt dit is me al metteen duidelijker geworden.

Reageer