Springen naar inhoud

Dieselmotor


  • Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

#1


  • Gast

Geplaatst op 18 april 2005 - 19:27

ik had graag antwoord gehad op de volgende vragen:
1) Waarom wordt een dieselmotor algemeen als zuiniger beschouwd
(lager verbruik)?
2) Waarom heeft een atmosferische dieselmotor steeds een kleiner
koppel dan een benzinemotor met dezelfde cilinderafmetingen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2005 - 22:31

Waarom wordt een dieselmotor algemeen als zuiniger beschouwd
(lager verbruik)?

Even de kleine details daargelaten: Het zit hem iig niet in de brandstof…diesel heeft vrijwel dezelfde verbrandingswaarde per liter als benzine.
Een diesel heeft een hogere compressie dan een benzine motor. Bij een diesel kan dit varieren tussen 1:15 en 1:25. Een benzinemotor heeft de restrictie dat de benzine spontaan gaat ontbranden bij een te hoge compressie (detonatie). De grens ligt daarom bij een benzinemotor bij 1:11 (met euro98). Een hogere compressie levert meer vermogen en hoger rendement (dit volgt uit thermodynamische berekeningen). Daarom wordt er op dieselmotoren vaak een turbo toegepast om voldoende compressie te krijgen.

Waarom heeft een atmosferische dieselmotor steeds een kleiner
koppel dan een benzinemotor met dezelfde cilinderafmetingen?

Eerlijk gezegd heb ik er nooit op gelet immers is qua diesels nu vrijwel alles turbocharged. Maar een atmosferische diesel heeft sowieso een beperkte vullingsgraad en dus beperkte compressie wat ten koste gaat van het koppel (nog altijd meer dan een benzine). Maar door de lagere compressie zal de temperatuur waarbij de diesel wordt ingespoten ook lager uitvallen. De diesel zal dus minder goed ontbranden en zal er dus ook niet zoveel ingespoten kunnen worden als bij een turbocharged diesel wat het koppel weer verminderd.

#3

Miels

    Miels


  • >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 19 april 2005 - 13:43

In een ander topic gaat het ook al over benzine- en dieselmotoren:

http://www.wetenscha...?showtopic=8645

Dus deze gaat op slot!

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures