Springen naar inhoud

Superatomen zetten periodiek stelsel op zijn kop

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2008 - 12:15

Onderzoekers hebben een techniek ontwikkeld waarmee atoomclusters van zilver en andere metalen zijn te maken. Deze zogenoemde superatomen, klompjes van bijvoorbeeld 13 zilveratomen, gedragen zich verrassend genoeg als losse atomen en openen een gehele nieuwe tak van chemie.

Lees meer ... TU Delft
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2008 - 14:08

Geweldig idee. Maar is dit in plaats van een superatoom niet eerder een tussenvorm tussen atoom en molecuul? Een atocuul, of een molecoom?? :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2008 - 16:57

Eerlijkgezegd zie ik niet in wat er nou zo 'super' aan is - feitelijk zijn het gewoon kleine klompjes zilver van uniforme grootte, en daarmee (bij kamertemperatuur) gewoon vaste stoffen. Dat ze bruikbare eigenschappen hebben voor katalysatoren en dergelijke geloof ik graag, maar het is bepaald geen revolutionair nieuwe vorm van materie of iets in die geest.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2008 - 17:09

Lijkt me toch wel. Een soort kern van een bepaald aantal atomen (of moet ik het ionen noemen?), en daaromheen een aantal elektronen in een gezamenlijke wolk.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2008 - 17:24

Het is inderdaad een apparte tak van onderzoek: nanotechnologie.

...Zij hadden metalen superatomen ontdekt, maar dan van aluminium. Hun aluminiumclusters van 13, 23 en 37 atomen gedroegen zich als losse atomen omdat ze elektronen hadden die in een baan om de gehele atoomcluster heen bewogen....

Het gaat dus niet om zomaar moleculen.

Ik ben benieuwd wat voor soort eigenschappen deze macro-atomen gaan hebben, heb al gehoort van negatief brekingsindex en meer gekke dingen. Dit is natuurlijk maar een klein onderdeel van het hele nanotechnologie veld, maar het is erg interessant.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2008 - 22:50

Lijkt me toch wel. Een soort kern van een bepaald aantal atomen (of moet ik het ionen noemen?), en daaromheen een aantal elektronen in een gezamenlijke wolk.

Maar hoe is dat anders dat een stukje willekeurig metaal waarvan de valentie electronen ook vrijelijk in, en om, het materiaal bewegen?

Bij een 'superatoom' zou ik me eerder iets voorstellen waarbij de kernen in het midden zitten met daartusen nul electrondichtheid, en dus de resterende electrondichtheid eromheen (zoals bij een gewoon atoom). Het lijkt me niet dat daarvan hier sprake is?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2008 - 07:20

Lijkt mij wel:

http://www.scienceda...50205125336.htm

The team's related theoretical investigations reveal that the enhanced stability of these superatoms is associated with a balance in their atomic and electronic states. While the clusters resemble atoms of other elements in their interactions, their chemistry is unique, creating stable compounds with bonds that are not identical to those of single atoms.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2008 - 17:22

Ik denk dat ze met dat stukje bedoelen dat deze clusters als geheel andere bindingen aangaan (met anderssoortige atomen dus) dan losse atomen van het metaal waaruit ze zijn opgebouwd.

Maar dat die clusters als geheel bijeen worden gehouden door electrondichtheid -tussen- de zilver of aluminiumkeren in lijkt me evident - welke kracht zou dat anders moeten verzorgen? Voor de kernkrachten zijn de afstanden veel te groot, dus dat moeten gewoon electronische bindingen zijn.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2008 - 23:54

Uiteraard, maar er is wel een wezenlijk verschil tussen deze clusters en "gewone" klompjes metaalatomen. De electronen in deze clusters zijn zodanig verdeeld dat het gehele cluster zich als 1 atoom gedraagt: Het heeft bepaalde, scherp afgebakende energieniveaus (i.t.t. gewone metaaldeeltjes, waarbij je energiebanden hebt ), kan bindingen aangaan met andere atomen (bijvoorbeeld halogenen), en bij bepaalde aantallen valentie-electronen krijg je een stabiele structuur.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Biomechanica

Biomechanica

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2008 - 08:53

Klinkt heel interessant allemaal, heb hier en daar wat doorgelezen en er zullen misschien een hoop deuren opengaan door deze techniek. Stoffen met een veel hogere energiedichtheid, nieuwe nucleaire technologien (neutronenvangers/vertragers, betere brandstoffen), nieuwe typen lasers voor fusieonderzoek (ipv. koolstofkernen koolstofclusterlasers) of misschien zelfs tritiumclusters die makkelijker fuseren. Ik zeg ook maar wat hoor maar het blijft mooi om elke keer weer over ditsoort nieuwe ontdekkingen te lezen. Als zo'n cluster idd covalente bindingen aan kan gaan en ionen kan vormen is er letterlijk een derde dimensie aan het periodiek systeem toegevoegd, ik ben benieuwd wat uitslagen zijn van de eerste prektische experimenten met deze clusters.
Assumption is the mother of all ****ups...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures