Springen naar inhoud

3 fasen scheidingstransformator

• Log in om te kunnen reageren

HandigeBob

HandigeBob

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 12:58

Hallo,

Om een 230V apparaat zwevend aan een 400V net te koppelen maak ik gebruik van een 400V/230V transformator.
De primaire kant is via L1/L2/L3 (zonder N) op het 400V net aangesloten en aan de secundaire kant heb ik 3 gescheiden 230V wikkelingen, bij ingeschakelde toestand is alles ok.

Vanwege opbouw van het system wordt de 3 fasen trafo aan de primaire kant geschakeld, echter bij inschakelen gaat apparatuur aan de secundaire kant defect terwijl de 'normale' uitgangsspanning ca 230V bedraagt.
Vermoedelijk komt er door het inschakelen een enorme piek aan de secundaire zijde, helaas heb ik de inschakelspanning nog niet kunnen meten maar de inschakelstroom (gemeten tussen secundair en apparaat) wijst daar wel op.

Is er iemand die iets kan zeggen over (tegelijk) inschakelen van 3 fasen op een trafo en wat daar eventueel aan de secundaire kant kan optreden ?

-ben

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 15:21

3_fase.JPG

Is dit de situatie ongeveer? naar mijn weten is er dan geen probleem met piekspanningen... Maar warom gebruik je de nuldraad niet? is een stuk beter!

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

HandigeBob

HandigeBob

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 15:53

Bedankt voor je reactie, het schema klopt niet helemaal, ik zal vanavond een tekening maken en uploaden :

- primair 3 wikkelingen in ster waarbij het sterpunt niet aangesloten is (dus geen nul) ;
- secundair 3 gescheiden 230v wikkelingen ;

-ben

Hari

Hari

• >250 berichten
  • 474 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2008 - 15:58

ok ik heb hem.

Zijn alle drie de wikkelingen aan de secudaire zijde gelijk belast? als dit niet zo is dan krijg je zekers rare spanningen als je geen nul draad hebt. Daarvoor is de nuldraad he... Om dat op te heffen...

Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 juli 2008 - 16:29

Waarom gebruik je eigenlijk een 3-fasen trafo? Is het aangesloten apparaat ook 3-fasig?
Het primaire net is 400V, is dat de lijnspanning of de fasespanning?
Kortom, ik probeer de totale situatie te doorgronden, en de noodzaak van een scheidingstrafo.

Jorele

Jorele

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2008 - 19:47

Hoi,

Ik ben voor mijn 3 fase 380 generator op zoek naar een schema (of bestaand apparaat) dat ongeveer net als bovengenoemde scheidingstrafo werkt. Doel: primair 3fase 380, secundair 1fase 220. Alles ongeveer 5 Kw.
Wie kan mij helpen?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures