Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

UTRECHT - De snelheid waarmee het gletsjerijs aan de rand van de Groenlandse ijskap beweegt, neemt sterk toe als gevolg van afsmelting.


Lees het volledige artikel...

Berichten: 81

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

De smeltende gletsjers aan de rand van de Groenlandse ijskap zorgen op lange termijn niet voor meer stijging van de zeespiegel.


Lees het volledige artikel...
Elsevier.nl

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Ben ik nou gek, of zijn dit gewoon twee totaal waardeloze artikelen?

Wat moet ik hier lezen?
De zeespiegel stijgt niet (op lange termijn)?
Daar lijkt het op en dat lijkt me grote onzin.
De zeespiegel stijgt niet méér (op lange termijn)?
(meer dan wat?)


Als ik probeer tussen de regels door te lezen zie ik hier dat de Utrechters denken dat het fenomeen van versnellende gletschers dat momenteel op Groenland wordt waargenomen vanzelf weer een keer ophoudt omdat het smeltwater sneller zal worden afgevoerd. En daaruit moet ik concluderen dat de zeespiegel NIET zal stijgen???


We hebben hier vaker van die gruwelijke missers uit de Elsevier en NU.nl hoek. Leuke discussiestof, dat wel. Maar voor de rest?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Zo te lezen aan de webreacties op dat elsevier-artikel zijn de elsevier-lezers wetenschappelijk van hetzelfde kaliber als hun redactie. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Al eens op nujij.nl gekeken? De reacties daar zijn altijd te erg voor woorden. :D


Hier gaat het denk ik om:
De Groenlandse ijskap wordt wereldwijd in de gaten gehouden omdat een versnelde afsmelting een stijging van de zeespiegel veroorzaakt. Meer afsmelting zou kunnen zorgen voor een snellere beweging van het ijs naar lagergelegen, warmere gebieden, en dus tot nog meer afsmelting. De onderzoekers van de Universiteit Utrecht zeggen dat dit proces op de lange termijn niet zo verloopt.
Als ijs smelt, kan het sneller gaan glijden omdat er een waterlaagje tussen aarde en ijs gemaakt word, de ijskap gleid dus uit en valt sneller naar de vallei, daar waar het warmer is zal het dus weer sneller smelten en je krijgt dus een veel sneller smelt proces dan normaal. Echter:
Het blijkt echter dat na verloop van tijd in het ijs grotere kanalen worden gevormd die het toegenomen smeltwater kunnen afvoeren. Hierdoor neemt de waterdruk aan de bodem weer af en daardoor ook de snelheid waarmee het ijs glijdt.
Het is dus geen vicieuze cirkel, het smelten van de gletsjer leidt niet tot exponentieel veel smeltwater.


Maar de zeespiegel stijgt er nog steeds van, dat spreken ze niet tegen.


Het Elsevier artiekel rept ook dat 'An Inconvenient Truth zegt dat de smeltende gletsjers voor zeespiegelsteiging zorgt, maar ook dat is niet waar. Gletsjers zijn maar klein, het gaat om al dat pakijs dat op groenland ligt, als dat smelt, gaat het allemaal de oceaan in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Gelukkig zijn er nog een paar lezers wakker:
Guido op vrijdag 4 juli 2008 18:19


Journalistiek op zijn dieptepunt. Maartje Willems, lees het artikel aub nog eens goed. De onderzoekers vonden dat de *versnelde* afsmelting door de "smering" van het water onder het ijs waarschijnlijk minder belangrijk is dan aangenomen. Niet dat afsmelting niet gebeurt. Voor een betere samenvating zie:


http://www.phys.uu.nl/~wwwimau/

Since the early nineties GPS measurements are used to monitor the ice movement in Western Greenland. The data show that ice can accelerate with a factor 4 in just a few days. Meltwater penetrates through the ice layer and acts as a lubrification layer between ice and bedrock. As a result ice moves faster to lower and warmer areas. As the melt is larger in warmer area this gives rise to a potential positive feedback where more melt leads to faster flow and hence more melt because the ice gets exposed to warmer temperatures. However it turns out that larger channels are formed which can drain the additional meltwater so that the ice flow slows down. As a result the feedback mechanism has little effect on existing predictions for sea level rise.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Beweging ijskap doet zeespiegel niet stijgen

Ik begin me steeds meer af te vragen wat de toegevoegde waarde is van het hier plaatsen van het "wetenschaps"-nieuws van Elsevier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer