World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Hoeveelheden staan wel in het rapport. 86 miljoen ton mais werd er het afgelopen jaar gebruikt voor ethanol , 8,6 miljoen ton plantaardige olie voor biodiesel.
Maar, zo als je ook kan zien zijn dat "expected" getallen voor 07/08.

De gemiddelde prijzen van maïs zijn "explosief" gestegen sinds 2005. (kan het plaatje niet plaatsen ivm PNG formaat) van +/- 2,00 dollar in 2005 tot +/- 5,50 dollar in 2007
De Wereldbank is er voor de ontwikkelingslanden
Ja, dacht ik ook altijd. Tot ik een hoorcollege macro-economie volgde tijdens mijn studie. Kort samengevat, elke vorm van ontwikkelingshulp, is niet gratis!. De Wereldbank schenkt niet geld voor niets. Dat is altijd een lening en er zijn dus rentes mee gemoeid. Als de Wereldbank een filantropische instelling was had men toch alle “schulden” van de ontwikkelingslanden al lang weg geschrapt?, of niet?. Ik heb destijds sommetjes gezien waaruit bleek dat dergelijke landen never te nooit, uit hun schulden (uit hulp) kunnen komen. Ze bleven afhankelijk van hulp en dat kost dus weer geld, wat ze niet hebben, dus men moest weer hulp vragen. Zolang de westerse wereld de schulden van deze landen niet wegstreept, zal dit altijd zo blijven. Geloof me, na dit college had ik hetzelfde gevoel als toen mijn ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond.

Maar belangrijker, Waarom beschuldig ik de Wereldbank als politiek machtsinstrument van de VS (de Wereldbank heeft altijd een VS president)?, Omdat dan uiteindelijk de VS bepaald of hulp c.q. steun wordt toegekend!. Waarom hebben zij daar een belang bij?. -> Stemgedrag!. Men "koopt" van deze afhankelijke landen, tijdens een stemming van de Veiligheidsraad of, andere VN aangelegenheden, de stem. Of b.v. militaire aangelegenheden, zoals luchtruim gebruik etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Hou je wel in je achterhoofd dat dit cijfers met betrekking tot de Amerikaanse markt zijn?

Overigens is mij niet duidelijk hoe je de "vraag" grafiek nu precies moet interpreteren. Wat zijn "other domestic uses"? Die zijn net zoveel gestegen als de productie van ethanol en vormen het grootste deel van de vraag?!?

Wat betreft de wereldbank als politiek instrument: Er spelen uiteraard allerlei zaken op de achtergrond mee, maar een rapport wat concludeert dat biobrandstoffen voor 75% verantwoordelijk zijn voor de stijging van de voedselprijzen, is duidelijk niet in het belang van Amerika. Of in ieder geval niet in het belang van de Amerikaanse landbouwsector, die er dankzij Europese subsidies en Amerikaans energiebeleid een stuk florissanter bijligt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Hou je wel in je achterhoofd dat dit cijfers met betrekking tot de Amerikaanse markt zijn?
Correct, maar gezien de VS de grootste producent en exportland is van mais wereldwijd. Juist de EU en de VS met biofuel bezig zijn, lijkt me het een redelijk beeld qua verschuiving van vraag naar maïs t.a.v. een paar jaar geleden (maar nee, het dekt absoluut niet de lading, maar dat doet het rapport van Mitchell evenmin).

Het ging me er vooral om een beeld te krijgen van de vermeerdering in netto tonnages welke naar biofuel gaan. En dan vooral hoe dit zich verhoudt in het aanbod van dat jaar (immers deze is altijd variabel, ook bij gelijkblijvend hoeveelheid landbouwgrond). Ook het alleen hebben over maïs, is natuurlijk niet representatief om een stelling te ontkrachten.
Overigens is mij niet duidelijk hoe je de "vraag" grafiek nu precies moet interpreteren. Wat zijn "other domestic uses"? Die zijn net zoveel gestegen als de productie van ethanol en vormen het grootste deel van de vraag?!?
Dat betreft (ik moest het ook even opzoeken) ->
Wat betreft de wereldbank als politiek instrument: Er spelen uiteraard allerlei zaken op de achtergrond mee, maar een rapport wat concludeert dat biobrandstoffen voor 75% verantwoordelijk zijn voor de stijging van de voedselprijzen, is duidelijk niet in het belang van Amerika. Of in ieder geval niet in het belang van de Amerikaanse landbouwsector, die er dankzij Europese subsidies en Amerikaans energiebeleid een stuk florissanter bijligt.
Precies, voor de landbouwsector is dit goed, voor een economie van een land funest (tenminste op de schaal van stijging). Op dit moment is de economie van de VS (los van de kredietcrisis) vooral fragiel door de hoge en nog steeds oplopende inflatie (ook die in de EU). Welke door juist de primaire behoeften, olie en voedsel worden gecreëerd.

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Dan hanteer je een andere definitie van analyseren dan ik. Wat ik zie is een rapport vol algemeenheden zonder veel nieuwe informatie.
Je ziet door de bomen het bos niet meer volgens mij. De centrale kwestie van het 'hoe' van het bepalen en monitoren van de feitelijke 'duurzaamheid' van biobrandstoffen wordt uitputtend behandeld in het rapport Cramer. De conclusie is dat een en ander 'nog' niet op het gewenste niveau is. Dit terwijl men wel hals over kop over is gegaan tot de implementatie van een grootschalig biobrandstoffenprogramma. Dat is vragen om problemen, kort en simpel. Problemen die nu uitkomen, terwijl men boter op het hoofd heeft.


Dan spreken je bronnen elkaar dus flink tegen, want het rapport van Mitchell pretendeert dat wél te doen.
Onzin, Mitchell verwoord juist duidelijk de beperkingen van de analyse, gegeven het gebrek aan meetinstrumenten.
Gelukkig leven we in een democratie waar het morele oordeel van een individu niet maatgevend is en niemand bang hoeft te zijn veroordeeld te worden op basis van een onduidelijke aanklacht en gebrekkig bewijs.
Nergens sluit dit aan op wat ik beweer of waar ik voor sta. Ik ben integendeel van mening dat uiteindelijk een duidelijke aanklacht zal kunnen worden geformuleerd, en dat overduidelijk bewijs van onverantwoordelijk en onzorgvuldig handelen zal worden opgediept. Een en ander op basis van de strekking van de eerste paragraaf van deze reactie.

Men kan wat mij betreft niet vrijuit gaan die beleid maakt waarbij bekende risico's in het geheel niet worden geaddresseerd. En dat is exact wat er mbt het biobrandstoffenbeleid gebeurt is, namelijk door de creatie van een grote additionele vraag naar voedselgewassen zonder de effecten hiervan op de voedselvoorziening te erkennen, laat staan te monitoren, terwijl inmiddels met grote waarschijnlijkheid miljoenen slachtoffers vallen.

Berichten: 1.425

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Ja, dacht ik ook altijd. Tot ik een hoorcollege macro-economie volgde tijdens mijn studie. Kort samengevat, elke vorm van ontwikkelingshulp, is niet gratis!. De Wereldbank schenkt niet geld voor niets. Dat is altijd een lening en er zijn dus rentes mee gemoeid. Als de Wereldbank een filantropische instelling was had men toch alle “schulden” van de ontwikkelingslanden al lang weg geschrapt?, of niet?. Ik heb destijds sommetjes gezien waaruit bleek dat dergelijke landen never te nooit, uit hun schulden (uit hulp) kunnen komen. Ze bleven afhankelijk van hulp en dat kost dus weer geld, wat ze niet hebben, dus men moest weer hulp vragen. Zolang de westerse wereld de schulden van deze landen niet wegstreept, zal dit altijd zo blijven. Geloof me, na dit college had ik hetzelfde gevoel als toen mijn ouders vertelden dat Sinterklaas niet bestond.
Eigenlijk off-topic. Toch kort. Er zijn geen rentes gemoeid met leningen van de wereldbank aan de arme landen (IDA sectie). Het meer geven van giften ipv leningen is wat Bush zou willen (de VS onder Bush heeft gigantische bedragen aan Afrika geschonken). De bedoeling is om structurele hulp te bieden, geen noodhulp. Voor structurele hulp zijn vereiste tegenprestaties effectiever om duurzame verbeteringen te genereren
Maar belangrijker, Waarom beschuldig ik de Wereldbank als politiek machtsinstrument van de VS (de Wereldbank heeft altijd een VS president)?, Omdat dan uiteindelijk de VS bepaald of hulp c.q. steun wordt toegekend!. Waarom hebben zij daar een belang bij?. -> Stemgedrag!. Men "koopt" van deze afhankelijke landen, tijdens een stemming van de Veiligheidsraad of, andere VN aangelegenheden, de stem. Of b.v. militaire aangelegenheden, zoals luchtruim gebruik etc.
Het beleid wordt bepaald door de donoren na ratio van subsidies. Dat een Amerikaan altijd de president is zal ermee te maken hebben dat het hoofd van de UN, het IMF en de NATO nooit een Amerikaan is. Het is denk ik een ongeschreven afspraak binnen de internationale diplomatie.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Update:
Men kan wat mij betreft niet vrijuit gaan die beleid maakt waarbij bekende risico's in het geheel niet worden geaddresseerd. En dat is exact wat er mbt het biobrandstoffenbeleid gebeurt is, namelijk door de creatie van een grote additionele vraag naar voedselgewassen zonder de effecten hiervan op de voedselvoorziening te erkennen, laat staan te monitoren, terwijl inmiddels met grote waarschijnlijkheid miljoenen slachtoffers vallen.
Volgens de BBC is ene Peter Ainsworth het met mij eens inzake de Britse regering en biobrandstoffen: check dit uit:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7581436.stm
Last month, ministers said they would consult on delaying the RTFO's 5% target from 2010-11 to 2013-14.

But shadow environment secretary Peter Ainsworth said the government was still guilty of "staggering hypocrisy".

"While ministers are calling for the international community to look at the impact of biofuels, here in the UK, the government's policy means people are filling up their cars with biofuels that may be damaging the environment and endangering food security," he said.

"Time and again the government has been warned that their policy of targets without safeguards is madness.

"When will it admit it has got this wrong and bring in proper sustainability criteria for biofuels?"
Volgens mij geldt precies hetzelfde verhaal voor onze eigen regering en ook de EU commissie. Het is allemaal een pot nat. Populistisch mooi weer spelen, ten koste van het milieu en de voedselvoorziening van allerarmsten. En bovendien botweg volhouden terwijl voortdurend uiterst zorgwekkende data binnen stroomt. Men is doof stom en blind geworden voor de boodschap van wetenschap en ratio. Een soort omgekeerde Verlichting. Enkeldiep in het bloed, dat is waar we inmiddels staan, maar niemand heeft het door he? Pijnlijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Volgens de BBC is ene Peter Ainsworth het met mij eens
:D

Mechanieker ik ben het ook het grotendeels met je eens, en ik denk dat ook velen het met je eens zijn, dat het biofuel verhaal niet ten koste mag gaan van het aanbod van voedsel wereldwijd.
Men is doof stom en blind geworden voor de boodschap van wetenschap en ratio. Een soort omgekeerde Verlichting. Enkeldiep in het bloed, dat is waar we inmiddels staan, maar niemand heeft het door he? Pijnlijk!
Alleen begrijp ik bovenstaande niet. Je doet alsof er nu al een hel en verdoemenis over de wereld raast als gevolg van biofuel. Je hebt het over "enkeldiep in het bloed, waar we nu staan" als gevolg van biofuel. Mechanieker, er is al jaren hongersnood in de wereld. Ook voor het hele biofuel verhaal een hype werd. Nu moord en brand schreeuwen is m.i. misplaatst en beledigend voor de groepen welke (wij als westen) al jaren honger laten lijden in de wereld. Nu is er opeens met biofuel een kritische grens bereikt? (welke NB. niet eens hard kan worden gemaakt). Een grens waarbij men stelt dat als een x-miljoen mensen hongerlijden we bloed aan onze handen hebben?. Met andere woorden met hoeveel mogen wij deze planeet bevolken?.

We hebben tegenwoordig kennis (in ontwikkeling) van het genetisch manipuleren van voedsel. We leggen daar test velden voor aan. Echter deze worden compleet verwoest door "clubs-zonder-gehinderd-te-worden-van-enige-kennis" als Greenpeace (jaren lid geweest overigens, en op gezegd, om dezelfde reden als medeoprichter Patrick Moore). Terwijl dit, de potentie heeft, honger in de wereld voorgoed op te lossen in de wereld. Dit doet men onder het mom, dat er nog te weinig bekend is over eventuele gevaren. Maar daar zijn juist deze test velden voor. Over bloed aan handen gesproken!. En mocht het voor mens en dier een gevaar zijn, kunnen we het altijd gebruiken als biofuel met meer opbrengst per maïskolf.

Maar ook afgezien daarvan, vind ik je, mijn inziens, "hysterische" woede misplaatst;

Rapporten zoals die van Mitchell, komen nu pas uit. Ook voor beleidsmakers is dit nieuwe informatie. Ja, dat betekent dat we de data zorgvuldig moeten bekijken. Dat betekent dat ik je zorg deel, alleen genuanceerd nl., dat biofuel een potentieel gevaar in zich heeft. Welke een groter risico (door de onvoorspelbaarheid, zoals misoogsten) voor de gehele mensheid kan hebben dan een paar extra kerncentrales. Wat dacht je wat een gebrek aan energie voor aantal doden oplevert?.

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Mechanieker, er is al jaren hongersnood in de wereld.
Klopt, en daar is op zich niets mis mee. **** happens. Het probleem onstaat als onze (de 'haves' vs de 'have-nots') rol in het veroorzaken van die honger te duidelijk en zichtbaar wordt, zoals in de vorm van onze biobrandstoffen push. Als mensen goedkoop voedsel niet kunnen betalen is dat sneu voor ze maar onvermijdelijk. Maar als ze *duur* voedsel niet kunnen betalen - en wij zijn daar de directe oorzaak van - dan heb je een totaal ander verhaal. Dan kun je niet meer met de vinger wijzen naar slecht werkende markten, zure dictators, misoogsten, oorlog of armoe. Dan moet je naar je eigen stupide en helse beleidskeuzes kijken.
Met andere woorden met hoeveel mogen wij deze planeet bevolken?
Die vraag waag ik mij liever niet aan. Dan kom je namelijk al snel tot antwoorden als eugenetica, ubermenschen, lebensraum en meer van dat soort 'oplossingen'. Het bestrijden van 'overbevolking' is volgens mij iets voor als we alle andere zaken op orde hebben, om een hellend vlak te voorkomen. In principe kan de aarde namelijk tot wel 40 miljard mensen huisvesten las ik eens, als ze allemaal zo bescheiden leven als de gemiddelde mens dat doet, maar dat kan de bedoeling niet zijn, lijkt me. Het leven van de gemiddelde mens is namelijk geen feest, naar onze maatstaven.
We hebben tegenwoordig kennis (in ontwikkeling) van het genetisch manipuleren van voedsel. We leggen daar test velden voor aan. Echter deze worden compleet verwoest door "clubs-zonder-gehinderd-te-worden-van-enige-kennis" als Greenpeace
Ik heb me er nooit in verdiept, maar ik dacht dat er wel enkele serieuse bezwaren waren tegen GMO, waaronder de intrinsieke kwetsbaarheid van (verzwakte!)monoculturen en het feit dat GMO teelten kennelijk *minder* opleveren dan de traditionele teelten die ze vervangen. De GMO teelt is bovendien alleen efficienter omdat dan speciale breed-spectrum bestrijdingsmiddelen kunnen worden ingezet, waarmee de afhankelijkheid van de leverancier van die bestrijdingsmiddelen gegarandeerd wordt. De GMO teelt zelf is minder productief, maar dat wordt dus goedgemaakt door de verbeterde bestrijding van onkruid en ongedierte. Het hele GMO verhaal zou verder overwegend slechts een smoes zijn om de gebruikers van de GMO teelten gaandeweg afhankelijk te maken van de toeleverancier van de GMO-zaden en bestrijdingsmiddelen (die - hoe raad je het - vaak hetzelfde bedrijf zijn.) En fin hierover kunnen we apart draadje starten als mijn beeld niet correct is.
Maar ook afgezien daarvan, vind ik je, mijn inziens, "hysterische" woede misplaatst;

Rapporten zoals die van Mitchell, komen nu pas uit. Ook voor beleidsmakers is dit nieuwe informatie.


Zoals Ainsworth hierboven ook zegt: de waarschuwingen voor hetgeen nu gebeurt zijn meermaals en ruim van tevoren gegeven. Dat de nu binnenkomende informatie die waarschuwingen valideert is iets anders dan dat men 'niet kon weten' wat er zou gebeuren. Wat men had *moeten* doen was in parallel met de biobrandstoffenpush de voedselhulp uitbreiden en de monitoring van de (sociale en ecologische) duurzaamheid van de teelt van biobrandstof in te stellen. Dat laatste heeft men, ondanks de waarschuwingen, totaal niet gedaan. Men speelt dus welbewust en vrijmoedig met het leven van 3 miljard mensen die leven van <2 dollar per dag. Dat heb ik hierboven ook al uitgelegd volgens mij.

En dat ik de zaken zwaar aanzet - hysterisch doe - vind ik op zijn plaats omdat het een onderwerp van leven en dood is op ongekende schaal. Alleen het totale dodental ten gevolge van de gebeurtenissen in de periode 1914-1945 kan er aan tippen, want dat ging in totaal ook om een slordige 100.000.000 zielen meen ik, direct en indirect.
Wat dacht je wat een gebrek aan energie voor aantal doden oplevert?
Heb ik ook grote vrees voor. Maar ik wijs nu op de bekende stelling: "If you fight fire with fire, you get two fires!", hetgeen goed samenvat wat er gebeurt als je hongersnood gaat proberen te bestrijden door voedsel in energie om te zetten om daar vervolgens voedsel mee te willen maken.

Uiteindelijk gaat het allemaal slechts om één fundamentele kerngedachte: De ontwikkeling van biobrandstoffen is feitelijk het samenvoegen van de energiemarkt en de voedselmarkt. Dat betekent dat je de rijkste 20% van de wereldbevolking in directe competitie brengt met de armste 20%. Als er dan miljoenen doden vallen moet je niet doen alsof je neus bloed. Dat heb je dan zelf zo gewild en georchestreerd! Enkeldiep in het bloed dus, hoe je het ook wend of keert.

Daar wil ik nog voor de duidelijkheid aan toevoegen dat 2e generatie biobrandstoffen natuurlijk precies hetzelfde risico opleveren. Want als 2e generatie biobrandstoffen betaalbaar worden dan worden automatisch 1e generatiebiobrandstoffen dat ook, en nog veel meer. Het ene is namelijk volstrekt niet anders dan een grote verbetering van de efficientie, felxibiliteit en winstgevendheid van het andere! Iets dat ook nooit zo wordt uitgelegd aan de kiezer/consument, die kennelijk bewust dom gehouden wordt.

Ten slotte moet ik opmerken dat jouw visie op dit geheel me wel aanspreekt hoor. Wij zitten denk ik op dezelfde lijn, hoewel ik rabiaat paranoide ben, en jij niet. Het is ook niet zozeer tegen mensen als jij dat ik ageer. Ik richt me vooral op mensen die onder de illusie verkeren dat biobrandstoffen een soort panacea zijn waar alleen maar goeds van verwacht hoeft te worden, terwijl het in mijn ogen net zo gruwelijk en afschrikwekkend is als kernenergie als dat onzorgvuldig wordt toegepast. De gevaren zijn op veel punten goed vergelijkbaar. Daarbij maakt de schijnbare (en middels overheidspropaganda grootschalig ondersteunde) onschuldigheid van biobrandstoffen die ontwikkeling nog eens extra gevaarlijk en dodelijk.

Overigens lijkt de wijsheid langzaam terug te keren. Zie:

http://www.planetark.org/dailynewsstory.cf...50094/story.htm
"I am not as afraid as last year that vast areas will be planted with rape seed, replacing grain crops," Jack Verhoek told Reuters in an interview on Tuesday. "I think wisdom has returned."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Iets dat ook nooit zo wordt uitgelegd aan de kiezer/consument, die kennelijk bewust dom gehouden wordt.
Ik denk dat hier de crux zit, maar op een iets andere manier dan jij denkt. Het is m.i. eerder die kiezer, Jan Gemiddeld, die in eerste instantie naar zijn portemonnee kijkt en niet verder wenst te kijken. Ik denk dat Jan Gemiddeld gewoon dom IS, niet dat hij dom gehouden wordt.

Zie je bijvoorbeeld de benzineprijzen weer eens stijgen, dan is het eerste wat je kan lezen in de lezerscommentaarhoekjes op nieuwwsites in Nederland dat ze dat "kwartje van Kok" nou wel eens terug willen. Laten we wel zijn, de belastingen op energiedragers in Europa zorgen er wél mede voor dat het Europese energieverbruik een slok minder is dan het Amerikaanse. Wat mij betreft mag dat kwartje van Kok morgen nog een 'euro van Kok' worden, zal er alleen maar in resulteren dat we nóg bewuster met energie omgaan. Hoognodig.

Het is dus m.i. niet zozeer een complot van politici die de kiezer dom houden, als wel door Jan Gemiddeld gekozen personen die relatief nog redelijk hun best doen om Jan Gemiddeld tegen hemzelf te beschermen, maar die natuurlijk ook hun uiterste best zullen doen om de door Jan Gemiddeld gevoelde pijn te verzachten. Biofuels leek een leuke optie. Maar zoals je zelf al constateert, "lijkt de wijsheid langzaam terug te keren". Ik denk dat we gaan zien dat de politiek zich gaat afkeren van biofuels, maar dat je Jan gemiddeld erom zult blijven horen zeuren. Want Jan Gemiddeld weet niet wat honger is en ziet dat mogelijke verband niet.
het feit dat GMO teelten kennelijk *minder* opleveren dan de traditionele teelten die ze vervangen.
Is dat een feit? Mij niks van bekend......

Zoiets kan onder bepaalde omstandigheden voorkomen. Er kunnen bijvoorbeeld oude rassen zijn die op bepaalde, bijvoorbeeld heel arme gronden, tóch nog een redelijke productie leveren. Op zo'n plek zal een modern ras, GMO of niet, vaak betrekkelijk waardeloos zijn. Een ferrari kan supersnel, maar in de woestijn heb je er niks aan, ben je beter met een ouderwetse kameel. Maar dat wil niet zeggen dat we op de Europese snelwegen óók maar op kamelen of ezeltjes moeten blijven rijden.

Dan nog, modificeren doen we al zo lang als dat we landbouw bedrijven. Dat een Monsanto natuurlijk ook wel graag zó modificeert dat zijn maisrassen ongevoelig zijn voor bijvoorbeeld Monsanto's onkruidbestrijders kan Monsanto op zich nauwelijks kwalijk genomen worden. Maar dat is ook weer de schuld van Jan Gemiddeld. Ook in Nederland is land-en tuinbouwonderzoek de laatste jaren meer en meer aan de markt overgelaten, want Jan Gemiddeld vindt dat dat efficiënter is. Als die bedrijven dat peperdure onderzoek dan proberen terug te verdienen vind ik niet dat je dan naar die bedrijven moet wijzen; wijs dan naar Jan Gemiddeld.

Want als puntje bij paaltje komt is het Jan Gemiddeld die bepaalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Wel overwogen reactie Jan. Ik moet denken aan de stelling van H.G. Wells:
Human history becomes more and more a race between education and catastrophe.
Kijkend naar de toestand van het Nederlands onderwijs, waar de beta component indirect op last van Jan Gemiddeld door het putje is gegaan, is mijn conclusie dat de catastrophe overtuigend aan de winnende hand is.

Met betrekking tot democratie vond ik de volgende stelling van Henry Mencken sprekend:
Democracy is the theory that the common people know what they want and deserve to get it good and hard.
Hoe ouder ik word, hoe stalinistischer. Vroeg of laat zullen we de kanonnen moeten gaan richten de werkelijke oorzaak van alle kwaad. Onszelf. Daarom afsluitend, met Walt Kelly,
We Have Met The Enemy, And He Is Us

Berichten: 302

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Maar ik wijs nu op de bekende stelling: "If you fight fire with fire, you get two fires!", hetgeen goed samenvat wat er gebeurt als je hongersnood gaat proberen te bestrijden door voedsel in energie om te zetten om daar vervolgens voedsel mee te willen maken.
Deze 'vicieuze circel' is ook bekend voor energie en water. Er is (heel veel) water nodig voor de produktie van energie in energiecentrales en er is veel energie nodig om drinkwater te maken. Van beiden wordt op dit moment het uiterste gevraagd (bijna geen spare-capacity).
Daar wil ik nog voor de duidelijkheid aan toevoegen dat 2e generatie biobrandstoffen natuurlijk precies hetzelfde risico opleveren. Want als 2e generatie biobrandstoffen betaalbaar worden dan worden automatisch 1e generatiebiobrandstoffen dat ook, en nog veel meer. Het ene is namelijk volstrekt niet anders dan een grote verbetering van de efficientie, felxibiliteit en winstgevendheid van het andere! Iets dat ook nooit zo wordt uitgelegd aan de kiezer/consument, die kennelijk bewust dom gehouden wordt.
Is het niet de bedoeling om de tweede generatie biobrandstoffen te laten maken door bacterien uit hout (cellulose) ?

En de derde generatie uit algen ?

Reageer