World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Moderators: jkien, Xilvo

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Benm schreef:Ik zie de oplossing toch dichter bij apollo en manhatten eigenlijk - energieproductie is primair een technische horde.

[...]
Ik ben het niet met je eens. De techniek is namelijk min of meer in kannen en kruiken. Het komt er nu op neer om te implemnteren en de onrendabele toppen te slechten. En daar gaat het nog steeds rampzalig mis, want het doen van onrendabele investeringen is een van de moeilijkste bezigheden die er bestaan. In tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken speelt geld namelijk wel een rol.

MIT prof. R. K. Lester is het overigens mij eens inzake de Marshall plan vergelijking. Tien seconden googlen leverde de volgende speech op van hem. Ik kan je trouwens aanraden om hem een keer helemaal door te lezen, want Lester behandeld op een duidelijke manier verschillende zaken die vooralsnog steeds verkeerd begrepen worden.

link
And so, to conclude, it is long past time for serious federal

leadership on energy innovation. But it is also time to move

beyond the Manhattan/Apollo Project metaphor. A better

metaphor might be a domestic Marshall Plan for energy innovation.

The original Manhattan project involved a relatively small number

of people working in secret. The original Marshall Plan took

everyone, working together, to rebuild the broken European

economy.

Let us recapture that inspired exercise of American leadership at

home. As we did once before on foreign soil, let us combine a

vision of what can be with a command of hard facts and data to

build an effective system for energy innovation in every one of our

United States.
Mee eens?

Berichten: 12.262

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

De techniek is denk ik nog niet helemaal rond... wel om te voorzien voor een paar decennia, daarmee zou direct begonnen kunnen worden. Hoe ver de paralellen met het marshall plan precies gaan weet ik niet, de westerse wereld, maar ook de emerging economies, kunnen dit wel per land op eigen kracht aanpakken lijkt me.

Overigens is het zeker een kwestie van geld, maar dat geld is ook wel beschikbaar. Het is echter ook een kwestie van zekerheid, want het zijn installaties die zich terugverdienen over de lange termijn. Om ze te verantwoorden zijn aanhoudend hoge (niet op het huidige nivo, maar wel redelijke) energieprijzen en vooral betrouwbare vergunningen essentieel.

Het kweken van splijtstof uit meer voorhanden materialen als thorium zal toch een wat technischer project zijn waarin nog het een en ander uit te vinden is. Overigens zou het me niet verbazen als india dat op een gegeven moment oppakt gezien hun groei, houding tegenover kernenergie en grote thoriumreserves.
Victory through technology

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

De techniek is denk ik nog niet helemaal rond... wel om te voorzien voor een paar decennia, daarmee zou direct begonnen kunnen worden. Hoe ver de paralellen met het marshall plan precies gaan weet ik niet, de westerse wereld, maar ook de emerging economies, kunnen dit wel per land op eigen kracht aanpakken lijkt me.
Volgens IEA is er ongeveer $45 triljard aan extra investeringen (bovenop huidige dus) nodig tot 2050 om 50% CO2 en 25% aardoliegebruik reductie te realiseren. Daarvan is $1.75 nodig voor additioneel wetenschappelijk onderzoek tot 2030 en nog een ruim $5 vanaf 2030. (Zie ook dit overzicht van onderzoeksdoelen afkomstig van recent IEA rapport over dit onderwerp.)
Overigens is het zeker een kwestie van geld, maar dat geld is ook wel beschikbaar. Het is echter ook een kwestie van zekerheid, want het zijn installaties die zich terugverdienen over de lange termijn. Om ze te verantwoorden zijn aanhoudend hoge (niet op het huidige nivo, maar wel redelijke) energieprijzen en vooral betrouwbare vergunningen essentieel.
Het geld is er natuurlijk, of anders wordt het gewoon bijgedrukt, nietwaar? Geldgebrek is dus inderdaad niet het probleem, als de inflatie maar goed genoeg verhuld blijft worden. Tijdgebrek is het grootste probleem. Als je ziet hoe vreselijk weinig er gebeurt is sinds eind 1999 toen de chronologie van de energiecrisis duidelijk zichtbaar werd wordt je daar niet vrolijk van.

Verder is die zekerheid die je noemt inderdaad cruciaal. Want het maakt niet uit hoeveel geld er is, als er geen positieve business case te maken is, dan wordt er niet geinvesteerd. Ik heb hier persoonlijk bijna maandelijks ervaring mee, wanneer een klant toch maar kiest voor het meest bescheiden pakket energiebesparende maatregelen dat we forumuleren voor hem. Men wil namelijk 'bewijs' dat de energieprijzen hoog blijven, en dat bewijs is er niet. "Dan wachten we liever tot het bewijs er wel is" hoor ik 9 uit de 10 keer, en dat is begrijpelijk. Zekerheid en de beschikbaarheid van geld zijn twee kanten van dezelfde kaart.

Die zekerheid moeten we hebben van onze aangewezen kennisinsituten, de authoriteiten op het gebied van energieprijsprgnoses. Helaas hebben die authoriteiten extreem hard lopen falen, hoewel het mondjesmaat beter wordt nu de crisis inmiddels niet meer te verbergen is.

Het EIA heeft in haar jongste prognoseals 'high price' scenario voor het eerst een stijle streep omhoog getekent voor de prijzen, wat het leven iets makkelijker maakt voor adviseurs. Het 'reference' scenario is echter dat de prijzen spoedig zullen halveren.

Terzijde: De zogenaamde 'lange termijn' prijsprognoses van de EIA stijgen de afgelopen jaren elk jaar ongeveer net zo snel als de prijzen zelf.

Vergelijk de prognose hierboven eens met die van

2007

2006

... en IEO 2005 kan ik niet online vinden, maar men was toen nog helemaal niet op de hoogte van enige crisis wat dan ook, getuige:

http://www.eia.doe.gov/emeu/plugs/plsept05.html
Oil prices are forecast to decline gradually through 2010 to $31 per barrel (in 2003 dollars) before beginning to rise to about $35 per barrel in 2025.
Ja, dit is incompetentie van een formaat en een ernst waar je met je hoofd niet bij kan, maar goed daar heb ik vaak genoeg over gejankt op dit forum.

Maar resumeren: zekerheid? Ik verwacht dat we over tien jaar nog steeds zullen horen van onze 'authoriteiten' dat de prijzen 'scherp zullen gaan dalen vanaf volgend jaar', en dat 9 uit de 10 investeerders dus ook nog steeds langs de kant zullen staan. Wat kunnen ze anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Deze topic ging over de stelling dat 75% van de voedselprijs stijging veroorzaakt wordt door biobrandstof. Ik weet niet voor wie in deze topic hebben gereageerd, deze uitspraak een feit is (geworden, na de reacties). Maar voor mij is deze stelling nog niet onderbouwd.

Er worden “oplossingen” aangedragen voor een “probleem” c.q. oorzaak welke m.i. nog helemaal niet is gedefinieerd of aangetoond.
Dat zie je ook niet, want het wordt bijgemengd bij de conventionele brandstoffen. Een paar procent maar, maar op de hoevelheid die we verstoken is dat toch een hoop.
Als biobrandstof wordt bijgemengd dan is er dus door een oliemaatschappij als b.v. Shell biobrandstof geproduceerd of ingekocht. Over welk soort biobrandstof (koolzaad?) hebben we het dan wat wordt bijgemengd. En als dit een paar procent is op het totale verbruik, waar komen deze gigantische hoeveelheden dan vandaan c.q. waar wordt dit in dergelijke hoeveelheden verbouwd?.

Of mag door b.v. een Shell ook brandstof worden “geraffineerd” met “groene” energie van een centrale, welke dan als biobrandstof mag worden gedefinieerd?. Maar ook dan moet m.i. een centrale enorme hoeveelheden biomassa hebben ingekocht. Waar komen deze gigantische hoeveelheden dan vandaan?, en hoe verhoudt deze zich dan, in deze landen, met de gewas verbouwing met de jaren daarvoor?.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Biobrandstof in dit verband is bio-ethanol waar het om benzine gaat en FAME (fatty acid methyl ester) bij diesel. Dat wordt inderdaad ingekocht, er is bij mijn weten geen sprake van het stoken van de kraakinstallaties op biomassa. Lijkt me ook niet 1-2-3 te implementeren.

Een groot deel van die hoeveelheden komt uit Amerika, waar speciaal voor dit doel maïs verbouwd wordt. In Duitsland kun je enorme koolraapvelden vinden, ik kan me voorstellen dat daar een deel vandaan komt. Ook is de productie van palmolie toegenomen, dat wordt niet meer alleen voor cosmetica gebruikt.

Het is mogelijk om biologisch afval te vergisten tot ethanol en om het te vergassen, waarna het in een GTL proces in autobrandstof kan worden omgezet. Ik weet niet wat de bijdrage is van beide methodes aan de biobrandstofproductie.

p.s. de stelling is inderdaad nog steeds niet onderbouwd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Deze topic ging over de stelling dat 75% van de voedselprijs stijging veroorzaakt wordt door biobrandstof. Ik weet niet voor wie in deze topic hebben gereageerd, deze uitspraak een feit is (geworden, na de reacties). Maar voor mij is deze stelling nog niet onderbouwd.
Je bent wel erg veeleisend. Wat vindt je dan van deze bron:

http://www.guardian.co.uk/environment/2008...renewableenergy
Biofuels have forced global food prices up by 75% - far more than previously estimated - according to a confidential World Bank report obtained by the Guardian.
Niet goed genoeg? Marko, voor jou ook niet? Op welke manier zou dit dan wel moeten worden onderbouwd, dan kan ik even gericht zoeken.

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Hier is ie dan eindelijk. Het betreffende rapport uit de topicstart:

http://image.guardian.co.uk/sys-files/Envi...10/Biofuels.PDF

Helaas is het een scan, anders had ik wat utitreksels geplaatst, maar het gaat over 3/4 van 140% voedselprijsstijging sinds januari 2002, dus voedsel is zelfs ruim 100% gestegen door biobrandstof.

Interessant is het om je af te vragen waarom dit rapport niet is gepubliceerd. Kennelijk om de anti-biobrandstoffenlobby cruciale informatie te onthouden. Men wil die groep kunnen blijven marginaliseren natuurlijk.

Volgens mij is er een grootschalig, geheim project op gang gezet om Europese en Amerikaanse burgers zo ver te krijgen om de biobrandstofontwikkeling te blijven steunen, ook al is dat mogelijk het doodvonnis van ten minste 100.000.000 mensen. (Mensen die overigens niet eens de oorzaak zijn van het klimaatprobleem! Duivelser kan bijna niet, maar goed) Dit is een project dat tot stand is gekomen onder invloed van grote agribusiness industrielen, waarbij democratische principes en de rechten van de burgers om geinformeerd te worden met voeten getreden wordt en misbruik wordt gemaakt van publieke instituten zoals de World Bank. De ernst van deze zaak is dan ook astronomisch. Door deze schimmige club worden zomaar even 100.000.000 mensen ter dood veroordeelt alsof het niets is. Daar komt het wel op neer.

Maar misschien zijn er ook aangenamere redenen voor het onderdrukken van dit rapport te bedenken? Helly? Marko?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Mechanieker schreef:Je bent wel erg veeleisend. Wat vindt je dan van deze bron:

Niet goed genoeg? Marko, voor jou ook niet? Op welke manier zou dit dan wel moeten worden onderbouwd, dan kan ik even gericht zoeken.
Nee, voor mij zeker niet. Misschien had ik het expliciet moeten aangeven, maar ik verwacht een cijfermatige onderbouwing van die 75%. Wat jij doet is je stellingen onderbouwen door met iets of iemand op de proppen te komen die het met je eens is. Daarmee zet je je standpunt wellicht kracht bij, maar het is nog geen onderbouwing.

Wetenschappelijk gezien moet je als je een getal noemt, goed beschrijven hoe je aan dat getal bent gekomen, én de onzekerheden benoemen. Daaruit rolt dan een foutmarge die minstens zo belangrijk is als het getal zelf. Beide zaken mis ik in jouw verhaal.
Hier is ie dan eindelijk. Het betreffende rapport uit de topicstart:

Interessant is het om je af te vragen waarom dit rapport niet is gepubliceerd. Kennelijk om de anti-biobrandstoffenlobby cruciale informatie te onthouden. Men wil die groep kunnen blijven marginaliseren natuurlijk.
Zoals het rapport zelf al aangeeft is het een draft. Een draft van april, waarvan in juni al met veel poeha wordt geroepen dat het niet gepubliceerd is. Wat is daar nou vreemd aan? Het is sowieso heel normaal dat er meerdere mensen naar een tekst kijken voorafgaand aan publicatie en ook dat de tekst meerdere malen heen en weer gaat om noodzakelijke correcties te maken.

En die correcties, die zullen zeker nodig zijn. Op een aantal plaatsen doet de auteur aannames zonder duidelijk te maken waar die precies op gebaseerd zijn (bijvoorbeeld de passage over de invloed van de stijging van de dollarprijs op de voedselprijzen) en de onzekerheden in de genoemde getallen komen niet terug in het eindresultaat.

De rest van je complottheorie heb ik maar geknipt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

En die correcties, die zullen zeker nodig zijn. Op een aantal plaatsen doet de auteur aannames zonder duidelijk te maken waar die precies op gebaseerd zijn (bijvoorbeeld de passage over de invloed van de stijging van de dollarprijs op de voedselprijzen) en de onzekerheden in de genoemde getallen komen niet terug in het eindresultaat.
Eerst wil je getallen zien, en dan krijg je getallen, en dan wil je nog meer getallen.

Ok, we wachten af. Die 100.000.000 mensen die hongersnood leiden als direct gevolg van de voedselprijsstijging kunnen ook nog wel even wachten. Ze zullen waarschijnlijk alle begrip hebben voor het feit dat we graag *precies* willen weten hoe groot de voedselprijsstijging ten gevolge van biobrandstoffen is. Want of het nu 75%, 65% of 85% is maakt natuurlijk een wereld van verschil, nietwaar?

Wat ik vooral interessant vind is dat dit getal van 75% zo waanzinnig afwijkt van het officiele cijfer vanuit Washington: namelijk slechts 3%. Zou dit grote verschil iets te maken hebben met de vertraging van de publicatie van dit Wereld Bank rapport? Een complottheorie he?

Oh, en 'draft' betekent 'concept' voor jouw informatie. Dat betekent dat het rapport voldoet aan de wensen en eisen van de auteur en ter inzage wordt neergelegd voor controle en vrijgave. Normaal gesproken is er geen reden om te twijfelen aan de correctheid van een 'draft'. Tekortkomingen en fouten in 'drafts' worden - zeker in de amerikaanse wetenschappelijke wereld - de auteur zwaar aangerekend.

Ik houd het er in ieder geval bij dat dit Wereld Bank rapport in grote lijnen correct is, en ik voel me vrij om mensen die het rapport naast zich neerleggen (ook om de door jou genoemde redenen) te beschuldigen van het laakbaar negeren - of zelfs gedogen - van massamoord. Het doorgaan met biobrandstoffen ondanks jarenlang aanhoudende en steeds sterker wordende signalen dat het ernstig misgaat, waarvan dit wereld bank rapport de nieuwste, maar zeker niet de eerste is, is hoe dan ook onverteerbaar. Maar daar ben jij het allemaal niet mee eens, begrijp ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Eerst wil je getallen zien, en dan krijg je getallen, en dan wil je nog meer getallen.
Ik vroeg om een onderbouwing. Daarop kwam jij, kort gezegd met "die en die vindt het ook", en later nog een keer met het rapport in kwestie. Daar staan inderdaad een paar getallen in, zodat je in ieder geval kunt zien waar die 75% vandaankomt. Maar die methode roept op zijn minst enkele vragen op, en de foutmarge ontbreekt volkomen. Daarbij, ik heb de URL van deze website nog eens gecontroleerd: http://www.wetenschapsforum.nl. Het staat er echt! wetenschap!
Ok, we wachten af. Die 100.000.000 mensen die hongersnood leiden als direct gevolg van de voedselprijsstijging kunnen ook nog wel even wachten. Ze zullen waarschijnlijk alle begrip hebben voor het feit dat we graag *precies* willen weten hoe groot de voedselprijsstijging ten gevolge van biobrandstoffen is. Want of het nu 75%, 65% of 85% is maakt natuurlijk een wereld van verschil, nietwaar?
Nee, maar 75% of 5% maakt wel verschil. En hoe groot de onzekerheid op die 75% is wordt nergens genoemd.
Wat ik vooral interessant vind is dat dit getal van 75% zo waanzinnig afwijkt van het officiele cijfer vanuit Washington: namelijk slechts 3%. Zou dit grote verschil iets te maken hebben met de vertraging van de publicatie van dit Wereld Bank rapport? Een complottheorie he?
Dat is inderdaad een complottheorie, want gezien de enorme onzekerheden in de gegevens die de auteur gebruikt behoort een percentage van 3% net zo goed tot de mogelijkheden.
Oh, en 'draft' betekent 'concept' voor jouw informatie. Dat betekent dat het rapport voldoet aan de wensen en eisen van de auteur en ter inzage wordt neergelegd voor controle en vrijgave.


Ik weet heel goed wat een draft is. Ik schrijf er zelf regelmatig. Die gaan dan naar mijn supervisor en komen vervolgens vol met strepen terug. Dat proces herhaalt zich enkele malen, en voor je het weet ben je een paar maanden verder.
Normaal gesproken is er geen reden om te twijfelen aan de correctheid van een 'draft'.


Maar jij bent kennelijk prima op de hoogte van de gang van zaken binnen de World Bank.
Tekortkomingen en fouten in 'drafts' worden - zeker in de amerikaanse wetenschappelijke wereld - de auteur zwaar aangerekend.
Zozo. Dan heeft deze auteur geluk dat ie niet in de amerikaanse wetenschappelijke wereld werkzaam is.
Ik houd het er in ieder geval bij dat dit Wereld Bank rapport in grote lijnen correct is, en ik voel me vrij om mensen die het rapport naast zich neerleggen (ook om de door jou genoemde redenen) te beschuldigen van het laakbaar negeren - of zelfs gedogen - van massamoord.


En ik voel me meer dan vrij om me niks van die beschuldiging aan te trekken. Maak het eens even zeg.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Eerst wil je getallen zien, en dan krijg je getallen, en dan wil je nog meer getallen.
Het rapport wat je als overduidelijk bewijs aandraagt is in mijn ogen nogal dubieus. De getallen kunnen best correct zijn maar het gaat om de conclusies die men uit deze data "trekt".

V.b

in fig.4 wordt het percentage aangegeven van het gebruik van mais. Je kan uit deze data halen dat van het totaal verbouwd in de jaren er steeds een groter percentage gaat naar biobrandstof. Echter dit zegt niets over de hoeveelheid mais dat is verbouwd in dat jaar. De hoeveelheid landbouwgrond gebruikt voor mais wordt weergegeven in fig.7. Hier in zie je een toename van "extra" landbouwgrond voor mais (toename van 15%). Exact het percentage wat uit de hele mais hoeveelheid wordt gebruikt voor biobrandstof. Of dit extra land ten koste is gegaan van een ander gewas wordt niet duidelijk. En dan is er in fig.7 in 2008 een afname te zien van landbouwgrond, maar dat is een aaname van de schrijver!.
Ze zullen waarschijnlijk alle begrip hebben voor het feit dat we graag *precies* willen weten hoe groot de voedselprijsstijging ten gevolge van biobrandstoffen is. Want of het nu 75%, 65% of 85% is maakt natuurlijk een wereld van verschil, nietwaar?


Ik kan in het rapport nergens vinden hoe er rekening wordt gehouden met valuta koersen van landen. Landen die exporten naar de VS zullen hun prijzen (dollars per ton) aanpassen aan de waarde van de dollar tegen die van de Euro. De dollar is sinds de introductie van de Euro met 51% in waarde gedaald. Dit zal met inflatie over de jaren moeten worden gecompenseerd. Dit is samen met de olieprijs een veel aannemelijker verklaring dan deze 75% alleen toe te schuiven op biobrandstof. Ook de speculanten op de goederenmarkt zijn deels verantwoordelijk voor de stijging.
Ik houd het er in ieder geval bij dat dit Wereld Bank rapport in grote lijnen correct is, en ik voel me vrij om mensen die het rapport naast zich neerleggen (ook om de door jou genoemde redenen) te beschuldigen van het laakbaar negeren - of zelfs gedogen - van massamoord.
Dit is ook zo'n leuke tactiek, er is een rapport die jou denkbeelden bevestigd. Iedereen die deze zienswijze niet (of gedeeltelijk) deelt is verantwoordelijk voor hel, verdoemenis en onderdrukking. Brrrrrrrr eng.

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Dit is ook zo'n leuke tactiek, er is een rapport die jou denkbeelden bevestigd. Iedereen die deze zienswijze niet (of gedeeltelijk) deelt is verantwoordelijk voor hel, verdoemenis en onderdrukking. Brrrrrrrr eng.
Wat een rare bokkesprong maak je hier. Ik heb het over mensen die de strekking van dit rapport negeren, niet over mensen die de informatie zorgvuldig wegen en te licht bevinden (zoals jullie, kennelijk). Het negeren van rapportages die de oorzaak van de voedselcrisis bij biobrandstoffen neerleggen is wat mij betreft vergelijkbaar met het wir haben es nicht gewusst.

Voorts moet je nu niet doen alsof het hier om 'een rapport' gaat. Er zijn veel meer bronnen (o.a. van de VN, verschillende universiteiten en tal van gespecialiseerde NGO's, gedurende de afgelopen jaren) die samen het algemene beeld scheppen dat het biobrandstoffenverhaal overdreven, onbezonnen en overhaast is uitgerold met desastreuze gevolgen voor de voedselvoorziening van de aller armsten - de ecologische schade en verhoogde CO2 uitstoot ten gevolge van de aanplant van nieuwe plantages en landgebruiksveranderingen nog daargelaten.

Dit rapport is echter een van de eerste afkomstig van een groot, gezaghebbend en behoudend instituut waarvan mensen niet bij voorbaat kunnen zeggen dat het slechts een 'fringe' groep is zoals dat de afgelopen jaren steeds ging.

Er staan dit jaar nog een aantal rapporten met dergelijk gewicht op stapel waarvan nu al wordt verwacht dat ze gehakt zullen maken van de mooi-weer spelen rondom biofuels. Ik durf zelfs te voorspellen dat niemand aan het eind van 2008 nog twijfelt aan de feitelijke misdaad en misstand van de biobrandstoffen hype, waarbij industriele belangen de wetenschappelijke feiten (zoals gewoonlijk) in de hoek gedrukt hebben waardoor nodeloos talloze miljoenen slachtoffers gevallen zijn. Maar we zullen zien. Ook in deze zaak geldt immers het treffende inzicht van Bertrand Russel:
“If a man is offered a fact which goes against his instincts, he will scrutinize it closely, and unless the evidence is overwhelming, he will refuse to believe it. If, on the other hand, he is offered something which affords a reason for acting in accordance to his instincts, he will accept it even on the slightest evidence.”
De biobrandstoffenhype is veel meer dan de zoveelste poging om goud te maken van lood. Mensen vinden het belangrijk om te denken dat er een manier is om de moderne, geindustrialiseerde samenleving voort te zetten zonder vervuiling en schaarste. Zo belangrijk zelfs dat biobrandstoffen voortdurend worden bewierrookt ondanks de vele ernstige tekortkomingen en schadelijke bijwerkingen. We accept the boon of biofuels even on the slightest evidence, because it affords us a reason to continue to act in accordance with our instincts.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Voorts moet je nu niet doen alsof het hier om 'een rapport' gaat. Er zijn veel meer bronnen (o.a. van de VN, verschillende universiteiten en tal van gespecialiseerde NGO's, gedurende de afgelopen jaren) die samen het algemene beeld scheppen dat het biobrandstoffenverhaal overdreven, onbezonnen en overhaast is uitgerold......
Volledig mee eens.
met desastreuze gevolgen voor de voedselvoorziening van de aller armsten .......
maar dit vind ik overdreven. Al zolang als er op het gebied van ondervoeding duidelijke cijfers zijn schommelt het aantal ondervoede mensen op deze wereld rond de 800 miljoen. Dat is erg genoeg, maar stellen dat de huidige biofuel-hype daar de oorzaak van is vind ik véél te zwart wit.
de ecologische schade en verhoogde CO2 uitstoot ten gevolge van de aanplant van nieuwe plantages en landgebruiksveranderingen nog daargelaten.
Dit wordt langzamerhand wél duidelijk ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Update, het Gallagher rapport is inmiddels al gepubliceerd, zie ik.

http://www.dft.gov.uk/rfa/reportsandpublic...tivesummary.cfm

Het bevat een bevestiging van de conclusie dat biobrandstoffen significant bijdragen aan de voedselcrisis en daarnaast mede tal van andere ernstige tekortkomingen hebben die niet of moeilijk kunnen worden opgelost.

Enkele uittreksels met mijn vertaling erbij (+ gratis inclusief het verwijderen van het gebruikelijke eufemisme en andere vormen van doublespeak)
Although there are

high levels of uncertainty in the data, the science and in the modelling of the

indirect effects of biofuels, the balance of evidence shows a significant risk

that current policies will lead to net greenhouse gas emissions and loss of

biodiversity through habitat destruction.
This includes effects arising from the

conversion of grassland for cropland.
Het is bewezen dat biobrandstoffen een significant risico voor milieu vertegenwoordigen ...
Biofuels contribute to rising food prices that adversely affect the poorest

The review has also found that increasing demand for biofuels contributes to

rising prices for some commodities, notably for oil seeds, but that the scale of

their effects is complex and uncertain to model. In the longer term higher

prices will have a net small but detrimental effect on the poor that may be

significant in specific locations. Shorter-term effects on the poor are likely

to be significantly greater and require interventions by governments to

alleviate effects upon the most vulnerable.
... en ze zorgen ervoor dat de allerarmsten afhankelijk zijn geworden van voedselhulp en ook op de lange termijn nadeel zullen blijven ondervinden ...
It further concludes

that the risks of indirect effects can be significantly reduced by ensuring that

the production of feedstock for biofuels takes place on idle and marginal land

and by encouraging technologies that utilise appropriate wastes and residues. A

framework for such policies is proposed, but significant challenges remain in

the detailed design, implementation and enforcement. These challenges are

complex and will take time to overcome.
... en daarbij zijn de oorzaken van deze problemen nog steeds niet aangepakt, zijn ze complex en zullen ze niet snel aangepakt worden ook.

Goed. Lijkt me allemaal vrij duidelijk. Biobrandstoffen zijn een grove misdaad tegen de menselijkheid - met voorbedachte rade inmiddels, want men gaat ondanks het verschijnen van dit soort rapporten gewoon door. Alsof het allemaal om te lachen is.

Noot voor onze politici en beleidsmakers: De wir haben es nicht gewusst teller gaat NU in, en tranen zullen niet genoeg zijn.

Berichten: 1.425

Re: World bank: biobrandstoffen oorzaak van 75% voedselprijsstijging

Oh, maar ik weet nog altijd niet of stijging van voedselprijzen wel of niet slecht is. Die 100miljoen allerarmsten worden wel met voedselhulp geholpen maar de boeren die tot 2002 door langjarige daling van graan- en andere lanbouwgewassenprijzen steeds minder gingen verdienen kunnen erdoor op voorruit gaan. De ontvolking van het platteland kan verminderen, investeringen in landbouw worden luccratiever, subsidies op landbouw kunnen worden afgebouwd etc.

Hier vind je een discussieover de voor en tegens van hoge voedselprijzen.

Gefeliciteerd Helly!
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Reageer