Embryoselectie en ivf

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Embryoselectie en ivf

Beste mensen,

ik heb al veel zoekwerk verricht op het gebied van embryoselectie, maar kom niet verder dan de basisinformatie. Ik heb de info nodig voor mijn profielwerkstuk (6VWO), dus het is van levensbelang :D

Als bekend is dat je een erfelijke ziekte in de familie hebt, zoals de erfelijke vorm van borstkanker die vaak in het actuele debat aangereikt werd, kan men tegenwoordig over gaan tot embryoselectie. Hiervoor laat je een aantal eicellen bevruchten, en na een aantal celdelingen zoek je een klompje cellen dat de ziekte niet heeft. Met IVF implanteer je deze in de baarmoeder, en met wat geluk raak je zwanger van een (gezond) kind.

Nu is de cruciale vraag; hoe wordt het klompje cellen op erfelijke ziektes getest? De gangbare methoden zoals de hielenprik, vlokkentest of bloedafname zijn uiteraard niet mogelijk. Maar hoe gebeurt het wel? Moet je hiervoor niet tenminset 1 cel kapot maken om toegang te krijgen tot het DNA? En hoe gaat het verder?

Bronnen en informatie zijn zéér welkom!

Alvast dank!

Berichten: 11

Re: Embryoselectie en ivf

Het schijnt dat het wegnemen van 1 a 2 cellen niet schadelijk is; en dat het op die manier gebeurt. Hoe is dat dan toch genoeg DNA materiaal? Zijn er speciale procedures van, die afwijken van bv de hielenprik of vlokkentest?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Embryoselectie en ivf

hele kleine hoeveelheden DNA kun je vermenigvuldigen met een techniek die PCR heet (polymerase chain reaction) Hierdoor kun je het DNA uit 1 a 2 cellen zo vermenigvuldigen dat je genoeg hebt om genetische testen op te doen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ze bij een hielenprik of vlokken test geen PCR gebruiken, misschien is dat daar ook evengoed nodig.

En zodra je DNA opgeschoond en eventueel vermenigvuldigd hebt, kun je overal dezelfde testen op los laten als je dat wilt.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 11

Re: Embryoselectie en ivf

Ahh, PCR! Ofcourse, dat wist ik :D

Dus:

Je neemt een eicel, bevrucht deze handmatig buiten de baarmoeder (right?), en laat ze in vitro een paar delingen doen. Dan pak je een cel uit het klompje, vermenigvuldigt dit met de PCR, en dan een cruciaal punt:

Hoe kun je vervolgens een genetische afwijking aantonen?

Dit wordt met zogeheten "merkers" gedaan, en blijkbaar betekend een afwijkende lengte van de merker dat er iets mis is. Door onderzoek is uitgekomen op welke manier de lengte moet afwijken om een ziekte te veroorzaken? Is een "merker" toevallig een primer? In dat geval heb ik wel een idee... Maar enige bronnen hierover zouden heel goed helpen!

Dank voor de moeite!

Reageer