Springen naar inhoud

Jeugdloon op mijn vakantiebaan klopt niet

• Log in om te kunnen reageren

beginner natuurkunde

beginner natuurkunde

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 00:58

ik ben 18. volgens de jeugdloon regeling horen 18 jarigen met vakantiewerk minimaal 3,90 euro per uur te verdienen.
op me vakantiebaan met bollen pellen verdien je per krat 1.45 euro. als je redelijk snel werkt dan heb je 1 en een half kratten in een uur, daarmee verdien je ongeveer 2.17 euro in een uur en dat verschilt erg veel van die 3,90 euro.
vinden jullie dit niet kloppen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2008 - 02:30

Is bollen pellen niet zwart werk?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 10:04

Als je kijk naar:

http://www.arbeidsre...r.nl/h/h417.htm

Dan versta ik daaruit dat het stukloon enigszinds niet onder het minimumloon mag vallen. Maar er bestaat daar een uitzondering op: De arbeidsovereenkomst. Die moet je dan maar eens raadplegen.

Daarbij komt dat ik de opmerking van Phys terecht vind: Als je zwart werkt dan bepalen ze zelf wat ze je betalen. Je loopt bovendien de kans dat ze je op het einde helemaal niet betalen. Dan is het jouw woord tegen het hunne.

Mijn advies is: Ga ten eerste niet zwartwerken (als je dat al doet). De belasting op een vakantiejob is ten eerste zeer laag (ik dacht dat het in mijn geval slechts 2% ofzo was). Ik snap dus ook niet waarom jongeren zoveel zwartwerken. (Bij een volwassene kan ik het nog begrijpen, aangezien zij veel meer belast worden). Ten tweede: ga toch niet werken voor zo een laag loon. Er zijn genoeg werkgevers die een student minimum 8 euro per uur willen betalen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2008 - 10:38

Ten tweede: ga toch niet werken voor zo een laag loon. Er zijn genoeg werkgevers die een student minimum 8 euro per uur willen betalen.

Volgens mij komt dat omdat jij een belg bent. Als ik het goed versta is het in nederland 'normaal' om als jobstudent zo weinig te verdienen. Ik kreeg op mijn 18 jaar al €10.6/uur.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 12:21

Ik weet niet hoe het zit in Nederland. Maar 2 euro per uur lijken me oostbloklonen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2008 - 12:25

Voor een 18-jarige is dat wel erg weinig inderdaad. Als het minimumloon 3.19 is, zou ik zeker ergens anders gaan werken. 8 euro is nou ook weer niet standaard (dat hangt natuurlijk sterk af van de werkgever; de universiteit betaalt i.h.a. erg goed bijv.).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2008 - 12:43

Het is sowieso belachelijk weinig, ik zou echt rap iets anders gaan zoeken.

Ik zou zelfs denken dat het nog wel eens onwettig kan zijn als het niet realistisch is bij normaal werktempo het minimumloon te behalen. Maar je doet daar niet zoveel tegen: je via de rechter hiertegen verzetten is veel werk, en niet lonend als het gaat om een vakantieperiode.

Het lijkt me dat je vast wel iets kunt doen waarvoor men bereid is meer te betalen dan het minimumloon.

Mijn advies is: Ga ten eerste niet zwartwerken (als je dat al doet). De belasting op een vakantiejob is ten eerste zeer laag (ik dacht dat het in mijn geval slechts 2% ofzo was). Ik snap dus ook niet waarom jongeren zoveel zwartwerken.

Dat komt denk ik vooral vanuit de werkgevers. Bij een vakantiebaantje en de rest van het jaar nulinkomen betaal je feitelijk helemaal geen belasting (dwz dat alles onder je heffingskortingen en vrijstellingen valt). Maar de werkgever betaald wel sociale premies, en bespaart zich die bij zwartwerk... maar dat mag natuurlijk niet :D
Victory through technology

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2008 - 12:45

Ik weet niet hoe het zit in Nederland. Maar 2 euro per uur lijken me oostbloklonen.

Welja, hier is het wel extreem weinig. Ik zou toch ook gewoon voor een ander werk kijken.

beginner natuurkunde

beginner natuurkunde

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 17:18

bedankt voor jullie adviezen mensen. nu ik jullie reacties heb gehoord, ga ik dat werk zeker niet nemen. ik was van plan daar te gaan werken omdat een vriend van me (18 jaar) daar ook werkt. hij werkt best snel en doet er gemiddeld 1.10 uur over 2 kratten, dat is iets minder dan 2.90 euro per uur en dus nog steeds onder die minimumloon van 3.90 euro per uur. ik ga nu zeker op zoek naar iets anders. ik ben op zoek naar werk waar je veel verdient, dus weet iemand van jullie werk of een sector waar ik goed betaald word? 8 euro per uur lijkt me wel vet.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 19:41

Ik ben niet erg thuis in 'de bestbetaalde sectoren'. Het hangt in de eerste plaats vooral af van wat de werkgever je wilt betalen. Een job op het ministerie is zeker aan te raden. Een vriend van mij heeft dat gedaan, en moest slechts 2 weken werken. Op die twee weken verdiende hij evenveel als ik op een maand (ik werkte in een magazijn). Verder zou ik een job in de horeca aanraden. Want daar heb je nog de kans dat mensen fooien geven (in hoeverre mensen tegenwoordig nog fooien geven, maar een student zal eerder een fooi krijgen dan een volwassene denk ik).

Als laatste tip kan ik je aanraden van je in te schrijven in zoveel mogelijk interimkantoors, en je zeker niet beperken tot 1. Verder zou ik het internet en de krant afschuimen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2008 - 11:32

Voor een 18-jarige zijn er voldoende bij-banen te vinden in verschillende branches te vinden. Het belangrijkste is dat je de baan zelf leukt vindt. Er is niets erger dan met tegenzin naar je werk te gaan, zelfs als je veel betaald krijgt.

Bedenk eens wat je zelf zou willen. Binnen of buiten werk? Werk in teamverband of individueel? Intensief met klanten werken of niet?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Brilman

Brilman

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 14:01

En bedenk het volgende ook:

Op zich maakt het werk niet zo heel erg veel uit. Het is maar voor korte tijd (een maand oid), en dan is het belangrijkste toch dat de werksfeer gezellig is.

Ik heb meest idiote baantjes gehad (oa het opstapelen van planken hout, in de stromende regen of in de bakkende zon) en er waren er maar weinig waarbij ik het werk zelf ook leuk vond. Bij mij draaide het echt om de gezelligheid, en als het gezellig is werk je ook wel door (zo was het bij mij althans wel). Het enige baantje wat ik gehad heb, en waarbij ik het werk heel leuk vond was koerier bij de TNT, alleen is er dan het volgende probleem bij mij: je bent alleen, en je kunt niet even gezellig een praatje maken. Oftewel ik heb het drie dagen volgehouden.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2008 - 11:35

Ook in Nederland is 2 euro per uur een slavenloontje! Ik raad je de horeca aan. Het is redelijk hard doorwerken (ligt eraan waar je zit, maar in het algemeen wel), maar je collega's zijn vaak ook jongeren en het verdient redelijk goed.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures