Kikkers

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Kikkers

Wij wonen sinds 1,5 jaar in een nieuw huis. Vlakbij is een grote meer.

Vorig jaar hoorde we een aantal dagen/welen de kikkers enorm kwaken.

Dit jaar hebben we dat niet gehoord.

Wanneer kwaken die kikkers zo hard?

Waarom hebben we ze dit jaar niet gehoord?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kikkers

Als kikkers kwaken, vinden de vrouwtjes dat heel aantrekkelijk. Dus het kwaken is dus een manier om de vrouwtjes aan te trekken. Kikkers planten zich voort tijdens de lente, rond de maanden maart en april. Ook dan zullen ze het meeste kwaken. De reden dat je ze nu niet hoort kwaken, is dat hun voortplantingstijd dus voorbij is.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Kikkers

Maar in maart en april hebben we ze ook niet gehoord. Kan het zijn dat er nu hier bijna geen kikkers zijn.

Wat ik wel weet is, dat de gemeente aan het einde van de vorige zomer, alle sloten hier in de omgeving en meren heeft schoongemaakt van alle beplanting.

Deze is nu wel weer wat aangegroeid.
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Kikkers

Dit zou een goede verklaring kunnen zijn. Planten bieden kikkers immers bescherming. Zonder planten zijn kikkers immers een gemakkelijke prooi voor roofdieren (daarom zijn kikkers groen/soms bruinachtig = camouflage). Bovendien kunnen kikkers hun kikkerdril aan planten hangen. Bovendien trekken planten insecten aan, wat dan weer het voedsel voor kikkers is. Ik denk dus dat er een grote kans is dat dit de reden is waarom er geen kikkers meer zijn. Maar eens de planten volledig terug zijn, zal de omgeving wel weer kikkers aantrekken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kikkers

Misschien zijn er teveel katten in de wijk die de kikkers opvraten.

Berichten: 16

Re: Kikkers

als je het weer in de maanden dat de kikkers paren hebt gevolgd weet je dat we in het voorjaar een periode hebben gehad met heel veel koude nachten,de kikkers en padden gaan in het voorjaar op pad om te paren maar daar moet de temperatuur wel hoog genoeg voor zijn,kikkers zijn namelijk koudbloedig. Hierdoor is het mogelijk dat ze dit jaar minder aanwezig zijn geweest.

Reageer