Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

Volgens een bepaalde definitie is een geïndexeerde set van vectoren {v1,...,vp} in dimensie R^n lineair onafhankelijk als de vectorvergelijking x1.v1+x2.v2+...+xp.vp = 0 enkel de triviale oplossing heeft.

(de x zijn scalars en de v en uitkomst zijn vectoren.)

Nu heb ik geprobeerd iets te formuleren, nl:

x1.v1+x2.v2+x3.v3 = 0

Voor het gemak neem ik tweedimensionale vectoren. Ik neem voor v1 (4,4), v2 (3,1), v3 (1,3). (dus 1x2 matrices zijn de vectoren)

Als ik dan voor x1=1 neem, x2 = -1 en x3=-1, dan heb ik geen triviale oplossing en toch zijn mijn vectoren lineair onafhankelijk. Want de eerste term min de tweede en derde term wordt de nulvector en dat komt dus uit.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 4.246

Re: Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ja, jijzelf:
Volgens een bepaalde definitie is een geïndexeerde set van vectoren {v1,...,vp} in dimensie R^n lineair onafhankelijk als de vectorvergelijking x1.v1+x2.v2+...+xp.vp = 0 enkel de triviale oplossing heeft.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

Sorry dat ik zo laat reageer;

dat is geen goede verklaring vrees ik. De voorwaarden volgens de definitie is: de set is lineair onafh. als de uitkomst alleen nul is (triviale oplossing). Dat is het hem nu juist, mijn set is lineair onafhankelijk, maar ik heb een voorbeeld aangetoond waar de oplossing niet nul is.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Berichten: 308

Re: Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

(4,4) - (3,1) = (1,3). Hoezo onafhankelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Lineaire onafhankelijkheid ivm vectoren

Ter verduidelijking: je vectoren zijn helemaal niet lineair onafhankelijk... Waarom denk jij van wel?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer