Springen naar inhoud

Zenuwachtig icm blaas

• Log in om te kunnen reageren

abcd

abcd

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 17:13

hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe het zit met de werking van de blaas in een stressvolle situatie of wanneer
men zenuwachtig is. Veel mensen, waaronder ik, moeten vaker of hebben juist het idee dat ze vaker
naar het toilet moeten als ze zenuwachtig zijn. Waaraan ligt dit? Komt dit doordat de stress meer
spieraanspanning veroorzaakt en dus de blaas fysiek kleiner wordt? Of produceert het lichaam juist
meer vocht in dit soort situaties waardoor de blaas eerder vol is? Zou het wellicht kunnen zijn dat
de signalen versterkt worden en je alleen maar denkt dat de blaas vol zit?
Dit zijn mijn eigen ideeŽn die ik erover heb. Helaas heb ik er nog geen antwoord op gevonden.
Hopelijk kan iemand me verder helpen.
Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2008 - 19:09

hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe het zit met de werking van de blaas in een stressvolle situatie of wanneer
men zenuwachtig is. Veel mensen, waaronder ik, moeten vaker of hebben juist het idee dat ze vaker
naar het toilet moeten als ze zenuwachtig zijn. Waaraan ligt dit? Komt dit doordat de stress meer
spieraanspanning veroorzaakt en dus de blaas fysiek kleiner wordt? Of produceert het lichaam juist
meer vocht in dit soort situaties waardoor de blaas eerder vol is? Zou het wellicht kunnen zijn dat
de signalen versterkt worden en je alleen maar denkt dat de blaas vol zit?
Dit zijn mijn eigen ideeŽn die ik erover heb. Helaas heb ik er nog geen antwoord op gevonden.
Hopelijk kan iemand me verder helpen.
Bij voorbaat dank!

Door sympatische activiteit (zenuwen, spanning) ontspant de blaasspier (m. detrusor) juist en kun je minder goed plassen.
Het bekende voorbeeld hiervan is mannen die moeite hebben om te plassen in de kroeg als er een hele rij mannen.
achter ze staat.

Ik denk juist dat als je gespannen bent je hartslag omhoog gaat en hierdoor je cardiac output. Per tijdseenheid wordt er dus meer bloed gefiltreerd in de nieren en dus meer ultrafiltraat gevormd. Dit leidt ook tot meer urinevorming en een
snellere vulling van de blaas.

Veranderd door anusthesist, 05 juli 2008 - 19:12

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

abcd

abcd

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 10:00

Door sympatische activiteit (zenuwen, spanning) ontspant de blaasspier (m. detrusor) juist en kun je minder goed plassen.
Het bekende voorbeeld hiervan is mannen die moeite hebben om te plassen in de kroeg als er een hele rij mannen.
achter ze staat.

Ik denk juist dat als je gespannen bent je hartslag omhoog gaat en hierdoor je cardiac output. Per tijdseenheid wordt er dus meer bloed gefiltreerd in de nieren en dus meer ultrafiltraat gevormd. Dit leidt ook tot meer urinevorming en een
snellere vulling van de blaas.

Bedankt voor je antwoord.

Als dit het geval is, dan zou hetzelfde bij sporten moeten gebeuren. Ook hier gaat je hartslag omhoog wat dus leidt
tot meer cardiac output en uiteindelijk urine. Als ik naar mezelf kijk dan is juist het tegenovergestelde het geval, of is hier
nog iets anders van toepassing waardoor dit niet zo is?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5815 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 10:33

Bedankt voor je antwoord.

Als dit het geval is, dan zou hetzelfde bij sporten moeten gebeuren. Ook hier gaat je hartslag omhoog wat dus leidt
tot meer cardiac output en uiteindelijk urine. Als ik naar mezelf kijk dan is juist het tegenovergestelde het geval, of is hier
nog iets anders van toepassing waardoor dit niet zo is?

Water- en Na+ verlies door transpireren, waardoor je nieren gaan terugresorberen. Tevens gaat er ook veel meer bloed naar je spieren waardoor er per tijdseenheid minder naar je nieren gaat en minder gefiltreerd kan worden.

Veranderd door anusthesist, 06 juli 2008 - 10:34

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures