Uitgelopen batterij

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Uitgelopen batterij

Hallo,

Ik ben hier bezig met vanalles in te pakken voor een verhuis. Nu zat ik een tijdje geleden speelgoed van vroeger op te ruimen en vond ik ertussen een uitgelopen batterij. Ik had die toen verwijderd en ondertussen is het minimale beetje vloeistof dat eruit kwam blijkbaar verdampt en blijft wat lijkt op een poedervormige substantie over. Deze hangt nog wel op het speelgoed hangt. Waarmee kan ik dat speelgoed het best behandelen, zodat het later terug aangeraakt en gebruikt kan worden met de blote hand?

Bedankt!

Berichten: 654

Re: Uitgelopen batterij

Zolang het geen nikkel-cadmium batterijen of batterijen met kwik waren, dan kan je het gewoon met een nat doekje wegvegen. In de moderne batterijen is het zuur het enige gevaarlijke wat in de batterij zit, wat inderdaad kan verdampen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Uitgelopen batterij

Voor alle zekerheid zou ik het niet afvegen met een doekje, maar goed schoonmaken in een sopje. Want ook als het zuur, als dat er al in heeft gezeten, is verdampt, blijven er genoeg giftige stoffen over. Die kunnen voor een volwassene misschien niet zo'n kwaad, maar volwassenen zullen niet zo vaak met dat speelgoed spelen of het in hun mond stoppen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer