Springen naar inhoud

Suiker

• Log in om te kunnen reageren

rcbuggy

rcbuggy

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 18:35

Hoi,

Ik mocht vanochtend een lippenstifjte (snoepje) van de dochter van een kennis proeven en sloeg steil achterover. Mierenzoet en niet te eten.

Als je een hap pure suiker neemt dan is dat niet vies.

Waarom zijn dingen die overdreven gezoet zijn vaak niet te eten en is pure suiker wel lekker?

Veranderd door rcbuggy, 06 juli 2008 - 18:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2008 - 19:18

Ik denk niet dat deze stelling algemeen aanvaard is, maar dat ze eerder berust op persoonlijke smaak. Niettemin ben ik het met je eens.

Een poging tot antwoord op je vraag: de zoete smaak in snoepgoed wordt dikwijls veroorzaakt door vervangsuikers en zoetstoffen en niet door wat wij onder 'suiker' verstaan. Uiteraard zijn er dus (lichte) smaakverschillen met 'echte' suiker.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2008 - 19:43

Een hap pure suiker vind ik evenmin te vreten. Maar het is zoals Klintersaas zei, Er wordt waarschijnlijk een intensieve zoetstof aan de snoep toegevoegd.

Om u een idee te geven:

Saccharine is tot 500 x zoeter dan gewoon suiker (fructose-glucose).
Thaumatine is tot 2500 x zoeter dan gewoon suiker.

Vooral voor diabetici zijn kunstmatige zoetstoffen interessant.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2008 - 20:22

Hoe wordt 'zoetheid' gemeten?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2008 - 20:31

Er bestaat bij mijn weten geen instrument om zoetheid te meten, noch een eenheid. Als men het over zoetheid heeft drukt men die meestal uit t.o.v. een andere, gekende suiker zoals saccharose, glucose of fructose. De meest gebruikte methode bestaat uit testpanels.

PS: Hier kan je de Wikipediapagina over de Brixwaarde (alhoewel die eerder met suiker en minder met zoetheid te maken heeft). Op de Nederlandstalige pagina vind je ook een tabel.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures