Val van grote hoogte

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Val van grote hoogte

Stel dat je een val maakt van een grote hoogte, pakweg het derde verdiep. Het is geen zelfmoordpoging, dus je wilt de klap overleven met zo weinig mogelijk letsel.

Hoe positioneer je dan best je lichaam terwijl je naar beneden valt, met het oog op een "veilige" landing?

Zou het best zijn om op je voeten te landen en dan achterover te vallen, of begeeft je ruggengraat het dan?

Of misschien probeer je beter je val te breken met je armen eerst, en dan neem je er maar een gebroken arm bij?

En nog een tweede vraag hieromtrent, als je op de grond neerkomt, is het dan best om je spieren op te spannen, of net niet?

Als klein kind ging ik ooit naar een stuntshow kijken, waar ze vaak ongedeerd op de grond vielen. Toen werd me verteld dat de stuntmannen de klap incasseerden door gespierd te zijn, en hun lichaam op te spannen.

Maar in de sportles op school vroeger, kregen we ooit een initiatie judo, en toen leerden we net het omgekeerde. Bij het neerkomen op de mat moest je net je ledematen zo slap mogelijk maken en je als een vod laten vallen, om blessure te voorkomen.

Dus wat doe je nu het beste?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Val van grote hoogte

wat doe je nu het beste?
Een schietgebedje op de goede afloop. Een paraplu openen? Hopen op een markies of waslijn.

Berichten: 474

Re: Val van grote hoogte

Een zo groot mogelijk oppervlak maken te op zichte van de aarde, dit om je val snelheid te verminderen. Deze stand vasthouden om een zo groot mogelijke oppervlak tegelijk de grond te laten raken. De hoveelheid kracht per m2 op je lichaam is dan het kleinst. Je kunt ook proberen, op het laatst (is heel moeilijk om dat op het 'laast' te doen) je armen en benen vooruit (dus richting de aarde) te steken en zo een zo lang mogelijke remweg te creeren.

En ik zou een camara alles op laten nemen zodat anderen er van kunnen leren om het niet te doen.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Val van grote hoogte

Je benen eerst laten landen terwijl je licht voorover buigt. Vervolgens met je armen de rest van de energie opvangen. Het is tijdens de val zelf van belang om een zo groot mogelijke oppevlakte tov. de aarde te maken.

Je zou kunnen denken aan de wijze waarop een kat valt. Een zo groot mogelijke oppervlakte waarbij het beestje zelfs zijn vacht opzet (wrijving!) om vervolgens eerst op zijn achterpoten terecht te komen en de val afmakend met z'n voorpoten. Er zijn gevallen bekend waarbij katten van meer dan 30 verdiepingen naar beneden zijn gevallen en dit overleefd hebben.

De spieren aanspannen zou ik zo niet weten. Ik vermoed dat je dat juist niet moet doen. Het schijnt met automobilisten die gedronken hebben zo te zijn dat ze bij een aanrijding een grotere kans op overleven hebben juist omdat ze verslapt zijn van de alcohol.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Reageer