Slakkengedrag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Slakkengedrag

Wij wonen nu een maand of negen in een ongeveer 30 jaar oude woonwijk, met overal voor-en achtertuintjes. Zelf hebben we een meter of 6 houten schutting die helemaal overgroeid is met klimop. Een eindje verderop in de straat op een straathoek is er een 50 m² met kniehoge struikjes begroeid plantsoen.

Ik laat meestal rond middernacht de hond nog even uit. Afgelopen nacht overkam het me voor de 4e of 5e keer: Langs onze schutting lopend, en langs dat plantsoen, kraakt het letterlijk onder m'n voeten van de slakken die ik kapottrap. Je kunt er haast niét naasttrappen, tientallen slakken per strekkende meter stoep. Overdag, en de meeste andere nachten, is er geen slak te bekennen.

Terugdenkend aan de andere keren denk ik dat het, net als gisteravond, na een avondlijke regenbui was. Maar ik weet zeker dat het ook meerdere malen wel 's avonds geregend moet hebben, maar zonder dat er zo'n massale slakkenuittocht plaatsvond. Ook ga ik wel eens wat vroeger met de hond weg, en dan vallen me nooit slakken op eigenlijk.

Het gaat hoofdzakelijk om huisjesslakken, en een enkele naaktslak. Het gaat kennelijk niet om een broedsel dat uitkomt: hoe zou het dan tegelijkertijd plaatsvinden naast mijn heg en naast dat plantsoen 50 m verderop. Ook zijn de slakken niet even groot.

Ik heb helaas geen datums en omstandigheden genoteerd. Wat zou het kunnen zijn dat deze "trek" in gang zet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Slakkengedrag

Een slak is zeer traag en een smakelijke hap voor bijvoorbeeld vogels. Het enige wat een slak heeft ter bescherming is zijn slakkenhuis. Dat op zich is niet voldoende aangezien de ingang van het slakkenhuis nog toegankelijk is voor bijvoorbeeld de scherpe snavel van vogels. Daarom gaan slakken steeds bescherming opzoeken ondergronds (onder een steen, in de grond...).

Wat de massale slakkentrek zou kunnen verklaren is:

Als het een beetje regent, dan is dat voor slakken niet zo erg, aangezien ze water nodig hebben. Vochtverlies is voor een slak zeer dodelijk (zo kan men slakken gemakkelijk doden door er wat zout op te strooien). In dat geval blijven ze ondergronds. Maar als het teveel regent, dan zouden ze kunnen verdrinken. In dat geval zullen ze hun schuilplaats (dat vaak ondergronds is) noodgedwongen moeten verlaten, en hogere oorden opzoeken (zoals het voetpad).

Zo zou ik Jan aanraden om eens te kijken naar het debiet regen en de slakkentrek.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Slakkengedrag

Maar als het teveel regent, dan zouden ze kunnen verdrinken. In dat geval zullen ze hun schuilplaats (dat vaak ondergronds is) noodgedwongen moeten verlaten, en hogere oorden opzoeken (zoals het voetpad).
Nou nee, het is niet direct dat de boel blank staat, zeker niet onder die struiken: gewoon gezonde Laaglandse regen, en de grond is hier goed doorlatend.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Slakkengedrag

June 03 2008 at 10:18AM



Stuttgart - Hundreds of migrating snails caused a six-car pile-up as they swarmed across a busy dual carriageway in Germany.

Police and rescue chiefs had to close the road for several hours while crushed and surviving snails were scraped off the tarmac.

Environmentalists believe the mass migration could have been an indicator of climate change as the snails sought a more suitable habitat. (sorry, moeten we het niet te gek maken natuurlijk)

Six cars were damaged as they slid across the B14 A-Road near Stuttgart.

"Cars were crushing the snails and the slime was making the road so slippery that people started skidding all over the place," said one driver.
http://www.carnegiemnh.org/mollusks/iaq.htm
Q: Why did the snail cross the road?

A: (To get to the shell station, of course! ) Actually, the snail didn’t cross the road. Baur & Baur (1990, Are roads barriers to dispersal in the land snail Arianta arbustorum? Canadian Journal of Zoology. 68:613–617) showed that roads are effective barriers to snail migration. In fact, they found that a three foot wide dirt path was an effective barrier to snail migration. We can expect roads to have serious conservation implications for snails because they can fragment snail populations.
OK, op een natte ondergrond zal dat makkelijker gaan. Blijven de vragen:
  • waarom die alles-of-niets massaliteit,
  • waarom niet vaker achtereen in een toch redelijk vochtige periode als nu,
  • waarom midden in de nacht,
  • waarom überhaupt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Slakkengedrag

Nattigheid is een voorwaarde.

Gisteren heeft het vrijwel heel de dag en avond gemiezerd hier, rond middernacht was het weer prijs.

Dus eerste indruk: overdag en in drogere perioden gewoon verscholen blijven in vochtige koele omgeving.

Een natte wereld nodigt uit tot nachtelijke migratie (x uur na zonsondergang??).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 597

Re: Slakkengedrag

logisch: een slak kan zich beter voortbewegen op een natte ondergrond

op een droge ondergrond zou de slak teveel slijm moeten produceren en dat zou meer energie kosten
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer