The rotating towers...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 10

The rotating towers...

op enkele plekken op aarde zoals dubai moskou een stad in duitsland en australie zullen we over een paar enkele jaren draaidende wolkenkrabbers zien:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

http://nl.youtube.com/watch?v=RzQazjw-4jI

http://nl.youtube.com/watch?v=jgtX20FTdoM

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: The rotating towers...

Dit is inderdaad enorm mooi (vind ik). Ik had er vaag al eens iets over televisie gezien.

Hier een mooiere link met meer informatie: http://www.dynamicarchitecture.net/home.html . In eerste instantie denk je dan bij zo'n gebouw: het zal wel enorm veel energie kosten, maar het heeft blijkbaar "groene" elementen:

Van die site:
The Dynamic Tower, the world's first building in motion, takes the concept of green buildings to the next level were it will generate electricity for itself as well as other nearby buildings, making it the first skyscraper designed to be self powered.

The building generates electricity from wind turbines mounted horizontally between each floor, eighty story building will have up to seventy nine wind turbines, making it a true green power plant while traditional vertical wind turbines have some environmental negative impact, including obstruction of views and the need for roads to build and maintain them, the Dynamic Tower's wind turbines are practically invisible and extremely quiet due to their special shape and the carbon fibre material they are made of.

Another environmentally green element of the Dynamic Tower is the photovoltaic cells that will be placed on the roof of each rotating floor to produce solar energy, approximately 20% of each roof will be exposed to the sun, so a building that has 80 roofs will equal the roofing space of 10 similar size buildings.

etc.
Blijkbaar is er ook nog genoeg over om naburige gebouwen ook van energie te voorzien.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 12.262

Re: The rotating towers...

Het energieverbruik van die roterende valt sowieso wel mee denk ik... ik ken ze wel van bijv restaurants zoals die boven in de federal in kuala lumpur. Zo'n verdieping doet een rondje in een uur, maar het motortje dat dat mechaniek aandrijft is bepaald geen krachtpatser - minder dan een kilowatt schat ik.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: The rotating towers...

ja, en wat ik ook heb gehoord is dat je van afdeling kan verwisselen, dus denk je nu van ik word het zat om de hele tijd onderaan te leven, kan je jezelf gewoon omhoog liften alleen snap ik nog niet helemaal hoe je dat moet doen want stel dat je bovenbuurman dit niet wilt.

en tussen elke etage zitten een soort propelors en dat zorgt voor de stroom.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: The rotating towers...

en tussen elke etage zitten een soort propelors en dat zorgt voor de stroom.
Klopt, dat zijn de turbines waar men in de door mij aangehaalde quote (zie boven) naar refereert:
The building generates electricity from wind turbines mounted horizontally between each floor, eighty story building will have up to seventy nine wind turbines, making it a true green power plant while traditional vertical wind turbines have some environmental negative impact, including obstruction of views and the need for roads to build and maintain them, the Dynamic Tower's wind turbines are practically invisible and extremely quiet due to their special shape and the carbon fibre material they are made of.


Wat ik me hierbij wel afvraag is hoe dat nu aerodynamisch zit. Is zo'n gebouw met een dergelijke constructie steviger bij een orkaan dan een gebruikelijke wolkenkrabber of juist niet? Ik zou me haast kunnen voorstellen dat die turbines noodzaak waren, niet zozeer in eerste instantie voor de energievoorziening maar om de luchtstroom tussen de levels te geleiden zodat er tussen de niveaus geen onwenselijke krachten ontstaan?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 12.262

Re: The rotating towers...

ja, en wat ik ook heb gehoord is dat je van afdeling kan verwisselen, dus denk je nu van ik word het zat om de hele tijd onderaan te leven, kan je jezelf gewoon omhoog liften alleen snap ik nog niet helemaal hoe je dat moet doen want stel dat je bovenbuurman dit niet wilt.
Dat je van hoogte kunt wisselen lijkt me stug - geen idee hoe dat zou moeten werken, en bovendien lijkt me dat vrijwel iedereen bovenin wil zitten, wellicht een enkeling onderin, en het midden niet populair zal zijn.

Wat ik van de plannen in dubai en moscow begrepen heb is dat de bovenste etages 1 huis zijn, maar de lagere 2, 4 of zelfs nog meer appartementen gaan bevatten... daarbij vraag ik me al af welke kant het dan op moet als alle 4 bewoners naar de zonsondergang willen kijken.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: The rotating towers...

Veertje schreef:Klopt, dat zijn de turbines waar men in de door mij aangehaalde quote (zie boven) naar refereert:

Wat ik me hierbij wel afvraag is hoe dat nu aerodynamisch zit. Is zo'n gebouw met een dergelijke constructie steviger bij een orkaan dan een gebruikelijke wolkenkrabber of juist niet? Ik zou me haast kunnen voorstellen dat die turbines noodzaak waren, niet zozeer in eerste instantie voor de energievoorziening maar om de luchtstroom tussen de levels te geleiden zodat er tussen de niveaus geen onwenselijke krachten ontstaan?
ja, nou je het zegt. ik denk dat ze het dan wel heel stevig moeten maken en net zoals in china veringen onder de wolkenkrabbers plaatsen;)

Berichten: 12.262

Re: The rotating towers...

Qua stevigheid weet ik het niet... vanuit de plannen begreep ik dat het de bedoeling is dat de woningen ergens prefab worden gemaakt, en dan op locatie gestapeld. Of ze dan nou doen door eerst een soort enorme 'pin' te bouwen en dan die huizen erover te hijsen/schuiven, of dat het bestaat uit modules met de centrale schacht erin was niet erg duidelijk.

Aan de andere kant zal dat wellicht niet wezenlijk verschillen van andere moderne hoogbouw met glazen gevels - de sterkte daarvan zit ook meer naar binnen. Alleen vraag ik me nu af of die units hierbij ook op elkaar steunen (met lagers op het altijd overlappende deel bijvoorbeeld), of dat alles aan de centrale as 'hangt'.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: The rotating towers...

Ik neem aan dat de lift/trap in het niet-draaiende middenstuk van het gebouw zit? Toch ben ik wel benieuwd hoe dat geregeld is, want elke keer dat je de lift uitstapt, moet je een andere kant op om bij jouw eigen apartementje te komen..

Berichten: 771

Re: The rotating towers...

Qua stevigheid weet ik het niet... vanuit de plannen begreep ik dat het de bedoeling is dat de woningen ergens prefab worden gemaakt, en dan op locatie gestapeld. Of ze dan nou doen door eerst een soort enorme 'pin' te bouwen en dan die huizen erover te hijsen/schuiven, of dat het bestaat uit modules met de centrale schacht erin was niet erg duidelijk.
In die eerste video ( http://nl.youtube.com/watch?v=RzQazjw-4jI ) is dat inderdaad te zien rond 5:00

Wat me daarbij wel opvalt is dat ze, volgens die video, bouwen van boven naar beneden, en niet zoals "normaal".

Weet iemand soms wat het nut daarvan kan zijn?
ja, nou je het zegt. ik denk dat ze het dan wel heel stevig moeten maken en net zoals in china veringen onder de wolkenkrabbers plaatsen;)
Veringen zijn toch tegen aardbevingen, en hebben volgens mij niet veel met stevigheid te maken, of vergis ik me daarin?

Reageer