Springen naar inhoud

Kwalitatieve data analyse

• Log in om te kunnen reageren

sjaak34

sjaak34

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2008 - 12:40

Naar aanleiding van de uitwerking van mijn masterthesis ben ik voor mijn onderzoek bezig met het opstellen van een interviewprotocol. Nu heb ik een promotie onderzoek gevonden waarin een van de variabelen die centraal staat in mijn conecptueel model verwerkt staat. Namelijk in het interviewprotocol van dat onderzoek. Deze variabele is daardoor goed in kaart gebracht en het protocol is daarin succesvol geweest. Nu is mijn vraag in hoeverre ik gebruik kan maken van de vragen uit dat protocol als ik verwijs naar het betreffende onderzoek. Mag ik deze vragen gebruiken als ik naar het betreffende onderzoek verwijs, of pleeg ik plagiaat als ik hier gebruik van maak? moet ik in dat geval opnieuw het wiel uitvinden en de vragen anders formuleren?

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Alvast bedankt iig.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juli 2008 - 19:04

Mag ik deze vragen gebruiken als ik naar het betreffende onderzoek verwijs, of pleeg ik plagiaat als ik hier gebruik van maak?

Als we het Nederlandse of Belgische recht toepassen in een schriftelijke procedure, plegen we dan ook plagiaat? Nee.
Het is wel zeker wijs om de bron te vermelden. Daarmee wijs je elke denkbare verdachtmaking van plagiaat van de hand.

Veranderd door thermo1945, 09 juli 2008 - 19:06

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2008 - 19:27

Naar aanleiding van de uitwerking van mijn masterthesis ben ik voor mijn onderzoek bezig met het opstellen van een interviewprotocol. Nu heb ik een promotie onderzoek gevonden waarin een van de variabelen die centraal staat in mijn conecptueel model verwerkt staat. Namelijk in het interviewprotocol van dat onderzoek. Deze variabele is daardoor goed in kaart gebracht en het protocol is daarin succesvol geweest. Nu is mijn vraag in hoeverre ik gebruik kan maken van de vragen uit dat protocol als ik verwijs naar het betreffende onderzoek. Mag ik deze vragen gebruiken als ik naar het betreffende onderzoek verwijs, of pleeg ik plagiaat als ik hier gebruik van maak? moet ik in dat geval opnieuw het wiel uitvinden en de vragen anders formuleren?

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen. Alvast bedankt iig.

Een proefschrift is openbare kennis. Als je niet kunt voortborduren op andermans werk, dan kom je natuurlijk nergens in de wetenschap. Het is wel netjes om duidelijk in de tekst te vermelden waar je de vragen vandaan haalt (dus niet alleen een referentie) en waarom je ze gebruikt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2008 - 19:50

Het zoveel mogelijk gebruiken van bestaande vragenlijsten/protocollen zou een enorme winst opleveren binnen de sociale wetenschappen. Het gebeurt jammer genoeg maar al te vaak dat een nieuwe lijst wordt ontwikkeld, deze voor 1 enkel onderzoek wordt gebruikt en vervolgens nooit meer. Dat levert enorme nadelen op, zoals wielen die opnieuw worden uitgevonden, verschillende onderzoeken die niet met elkaar vergeleken kunnen worden, etc, etc. Het opnieuw gebruiken zou ik je vooral aanraden. Maar, wat is precies het probleem het protocol op te nemen in je proefschrift?

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2008 - 22:28

Ik heb geleerd dat je juist eerst moet zoeken naar bestaande instrumenten (vragenlijsten in deze) en pas dan andere moet ontwerpen als je geen geschikte vindt. Het is namelijk een hels karwij om een echte goede te produceren (gedegen lijst ontwerpen vergt nader vooronderzoek).
Wel is het vaak zo dat ik alleen delen operationaliseer (die specifiek zijn voor hypothese). Bron vermelden idd.

succes :D

Veranderd door Henriette, 13 juli 2008 - 22:29

Bonum vinum laetificat cor hominis

sjaak34

sjaak34

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 14:50

Maar, wat is precies het probleem het protocol op te nemen in je proefschrift?

Ja precies. Bij afwezigheid van mijn Thesisbegeleider wist ik niet zeker of ik deze bestaande vragenlijst op deze manier zou kunnen gebruiken. Ook al is mij inderdaad, zoals Henriette en ferry aangeven, geleerd dat het juist goed is bestaande instrumenten te gebruiken, wilde ik dit voordat ik daadwerkelijk begin met de data verzameling even voor de zekerheid controleren. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties allemaal! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures