Springen naar inhoud

Overeenkomsten mormonisme en islam

• Log in om te kunnen reageren

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2008 - 15:24

Joseph P. Smith richtte in de negentiende eeuw de mormoonse kerk op.
Net als Mohammed claimde hij dat hij een verbeterde versie van het christendom bracht. Beiden waren niet vies van vrouwelijk schoon, gezien de grote harems die beide heren er op na hielden.

Een andere opvallende overeenkomst: beiden claimden dat ze een heilig boek van een engel hadden gekregen. Beiden leidden hun groep weg naar een afgelegen oord om aan vervolging te ontkomen. Beiden stichtten een eigen heilige tempel, de Masjid al-Haram met Kaäba voor de moslims, voor de mormonen de Salt Lake Temple.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Arius

Arius

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2008 - 13:56

Hoi,
Wat je zegt klopt. Ik vraag me alleen af hoe je tot die conclusie gekomen bent.

Germen

Germen

• >250 berichten
  • 259 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2008 - 15:06

Hoi,
Wat je zegt klopt. Ik vraag me alleen af hoe je tot die conclusie gekomen bent.

In ben wel eens in de mormoonse tempel in Salt Lake geweest en ken de islam van vrij dichtbij. Vandaar. Het is denk ik een goed voorbeeld van parallelle evolutie bij godsdiensten.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2008 - 19:40

Aaagh, wat is dit nu weer voor een nonsens. Welke moderator grijpt hier in?

Mormonen zien een vrouw als inferieur. Dat mag ze dan delen met de islam, maar dan houdt de vergelijking wel op. Mormon ordineerd dat de vrouw niet tot zaligheid kan komen dan door de man. Veelwijverij vond derhalve zijn grondslag op een theologisch principe: de vrouw door de man bij leven. Tenslotte was het de vrouw door de man bij de schepping. Nu ga ik jullie niet vermoeien met de diepere betekenis van dit fenomeen, maar ik walg van de nonsens die hierover wordt gespuit. Op een perverseling na ziet de mannelijke mormoon het als een heilige taak om zo veel mogelijk vrouwen toegang tot het 'heiligdom' te geven.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2008 - 20:50

Aaagh, wat is dit nu weer voor een nonsens. Welke moderator grijpt hier in?

Het is helemaal niet de taak van een moderator om inhoudelijk in te grijpen, wel om discussies in goede banen te leiden en posts te beoordelen naar onze regels. Als we meediscussiëren over de inhoud zetten we onze mod-pet af. Ik geef grif toe dat ik weinig weet over het mormonisme, dus ga ik mij hier ook niet tegenaan moeien, tenzij één en ander uit de klauwen dreigt te lopen.

Nu ga ik jullie niet vermoeien met de diepere betekenis van dit fenomeen, maar ik walg van de nonsens die hierover wordt gespuit.

Misschien zou het dan net wél interessant zijn om die diepere betekenis dan uit de doeken te doen. In het slechtste geval leest niemand het, in het beste geval help je een misverstand de wereld van een paar mensen uit. Beide dragen meer bij dan hooghartig neerkijken op posts.

druijf

druijf

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2008 - 18:56

Welke conclusie zou je dan uit deze overeenkomsten willen trekken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures