Springen naar inhoud

Verschil in correlatie meten over 2 periodes

• Log in om te kunnen reageren

Contagioneffect

Contagioneffect

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2008 - 20:44

Momenteel ben ik met het empirisch gedeelte van mijn afstudeerscriptie en heb daar het volgende probleem.

Ik wil meten of de correlatie tussen land A en land B gestegen is. Totaal heb ik vier landen waartussen de correlaties worden gemeten. Er is een "tranquil" periode en een "crisis" periode gedefineerd. Met behulp van SPSS wil ik meten of de correlaties tussen de tranquil periode en de crisis periode is gestegen.

Welke test heb ik hiervoor nodig? Hoe kan ik de dataset het beste opbouwen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Hieronder een gedeelte uit m'n methodoly, wellicht, ter verheldering:

Following the work of Forbes and Rigobon (1998), I apply a t-test for a significant increase in cross-country correlations for this purpose. Using a likelihood ratio, it is a test of the null hypotheses of the tranquil period correlation begin greater or equal to the crisis period correlation against the alternative hypotheses that correlation is greater during the crisis phase:

H0∶ ρ_(i,j)^0 ≥ ρ_(i,j)^1
H1∶ ρ_(i,j)^0 < ρ_(i,j)^1
Where ρ_(i,j)^t is the correlation coefficient between country ďiĒ and country ďjĒ over period t.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2008 - 20:52

Even voor de duidelijkheid: probeer je nu de correlaties tussen de landen te vergelijken of correlaties van individuen binnen die landen? Ik ga voor de zekerheid maar even uit van het laatste geval, want het eerste zal niet zinvol zijn. En, je hebt dat 4 correlaties waarvan je wilt bekijken of zij op t=1 sterker zijn dan t=0? Maken die 4 landen dan nog iets uit?

Goed, wat je volgens mij wilt weten is of het effect van de ene variabele op de andere sterker wordt. Het gemakkelijkste is waarschijnlijk een interactie op te nemen tussen tijd en een van variabelen en te bekijken of die interactie significant is.

Contagioneffect

Contagioneffect

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2008 - 21:00

Bedankt voor je snelle reactie.

De intentie is de volgende: meten of er een "contagion effect" is dank zij de krediet crisis in de VS.

De correlatie tussen land A en land B wordt gemeten voor de crisis (tranquil period). Vervolgens wordt de correlatie gemeten na de crisis (crisis period). Alle correlaties in de crisis periode zijn hoger dan de correlaties in de tranquil period. Nu wil ik graag weten of deze stijging van correlaties ook significant is.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2008 - 21:20

Ok, alleen begrijp ik niet helemaal precies waar die correlatie dan tussen is. Wat is gecorreleerd met wat?

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2008 - 21:37

Misschien heb je iets aan de aanpak die hier gebruikt wordt?

Ozdemir - Measurement of contagion effect between Russia and Ukraine

Contagioneffect

Contagioneffect

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 10:46

Voorbeeld stock markets:

De relatieve verandering van de stock market in Mexico correleert met de relatieve verandering van de stock market in de USA. Deze correlatie wordt gemeten in de tranquil period (2005 - 2006 --> 520 metingen).

Dezelfde correlatie wordt nog een keer gemeten maar dan op een later tijdstip (Mei 2007 - Mei 2008 --> 284 metingen).

Mijn verwachting is dat de correlaties, als gevolg van de kredietcrisis, zijn gestegen wanneer je de tranquil period vergelijkt met de crisis periode.

Uit correlatietest (Pearson) blijkt dat dit ook het geval is, i.e. de correlaties zijn hoger. Ik weet alleen niet of dit ook significant is. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik geen idee heb hoe ik kan testen via SPSS of deze veranderingin in correlaties ook significant is.

Ik hoop dat je me kan helpen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2008 - 11:53

Ok, dan begrijp ik wat beter wat je precies bedoelt. Ik zou het volgende overwegen.

1. Maak een dummy-variabele voor tijd (t1 = 0; t2 = 1).
2. Voer een regressie-analyse uit met stock market Mexico als afhankelijke en stock market US als onafhankelijke (of andersom, dat maakt niet uit).
2. Kijk of de interactie tussen de dummy en de stock market variabel significant is.

Contagioneffect

Contagioneffect

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2008 - 18:20

Bedankt voor je reactie.

Ik ga er dit weekend aan werken en laat weten of dit gelukt is.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juli 2008 - 21:53

Bedankt voor je reactie.

Ik ga er dit weekend aan werken en laat weten of dit gelukt is.

Ok, als er niet al te veel haast bij is, wil ik er eind volgende week nog wel even naar kijken. Daarvoor gaat me niet lukken het goed genoeg te doen.

Succes voor nu in ieder geval.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures