Onopgeloste wetenschap over langer worden

Moderator: Rhiannon

Berichten: 47

Onopgeloste wetenschap over langer worden

langer worden is één van de dingen waar de wetenschap zich nog steeds mee bezighoudt en waar de wetenschap tot nu toe nog geen antwoord/oplossing over heeft gevonden. Onlangs is er een Amerikaanse site Growtall gepubliceerd over de invloed van speciale rek- en strekoefeningen op je lengte, maar moeten we dit soort beweerde ‘feiten’ nog geloven?

1.lie down on your stomach and pull your arms in front of you and legs fully stretched out, hold position of stretch for 25 seconds, it hurts but is worth it...intense exercises like that stimualte HGH (human grow hormone)...

weet iemand uit eigen ervaring of een studie/onderzoek over het langer worden, kan gaan over voedsel of sport oefeningen? ik ben erg geinteresseerd in deze nog niet opgeloste wetenschap.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Kun je even uitleggen waarom het een 'onopgeloste' wetenschap is? We weten immers wel al een tijdje waarom mensen langer worden. Het aantal groeihormonen dat men maakt is genetisch bepaald. Voedsel kan de groei tegengaan, indien je te weinig eet. Er zijn dus geen voedingsmiddelen die de groei bevorderen. Sporten: Dan drukken de spieren op je bot, waardoor deze sterker worden. Of je effectief groter wordt door te sporten, laat ik in het midden. Feit is dat wanneer je begint met bodybuilden op jonge leeftijd, je de groei (in de lengte) zeker remt. Groei wordt dus door vele zaken bepaald, maar vergeet niet dat iedereen genetisch beperkt is.

Kortom, ik begrijp niet zo goed vanwaar je het haalt dat groei een 'onopgeloste wetenschap' is. Ik weet dat elke wetenschap in principe onopgelost is, omdat we altijd meer en meer zullen te weten komen. Wetenschap blijft dus groeien. Maar het is niet echt meer een mysterie waarom de ene persoon 2 meter is en de andere pakweg 1.70
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Wetenschap blijft dus groeien.
Leuke woordspeling :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Vee krijgt soms groeihormonen bij het voer.

Wellicht is het mogelijk, dat dit doorwerkt op de vleesetende mens.

Let wet: ik ben geen wetenschapper op dit gebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Nu ja, maar de groeihormonen in vee dienen om meer vlees, dus meer spiermassa te verkrijgen. De groei in de lengte is veel minder uitgesproken (als het dan niet aanwezig is).

Bovendien mag men enkel nog hormonen toedienen aan vee onder toezicht van een veearts. Zo zal men geen overdosissen kunnen toedienen. Tenslotte mag vee een bepaalde periode voor het slachten geen groeihormonen meer krijgen, dit om te voorkomen dat er teveel groeihormonen in het vlees zouden terechtkomen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 209

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Vee krijgt soms groeihormonen bij het voer.
Hoewel het in Amerika en andere landen niet verboden is, is het wel in de EU verboden om vlees en melk te verkopen dat met groeibevorderende hormonen is geproduceerd. De VWA houdt hier toezicht op.

http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnVeilig...en/Hormonen.htm
Wellicht is het mogelijk, dat dit doorwerkt op de vleesetende mens
Een tekort aan GH zorgt bij kinderen voor een groeiachterstand. Bij volwassenen bestaat het klinisch beeld uit: obesitas, geringe spiermassa, geringe spierkracht, snelle vermoeidheid, verminderde botdichtheid en een verlaagd HDL.

HGH wordt toegepast bij mensen (zowel kinderen als volwassenen) met een groeihormoon deficientie. Substitutie zorgt bij kinderen ervoor dat de groei genormaliseerd wordt. Bij volwassen verdwijnen of verminderen de bovengenoemde verschijnselen. Er is geen sprake van lengtegroei.

De productie van GH komt tot stand middels een ingewikkeld feedback-systeem. Voeding heeft invloed op de afgifte van GH. Zo stimuleert eiwit en een verlaagde glucosespiegel de GH-spiegel. Inspanning (ook krachttraining) lijdt ook tot een hogere afgifte, al zwakt dit effect af naarmate men meer getraindheid. Het rekken en strekken heeft echter invloed op de lengte van de spieren en pezen (mits deze dan actief belast worden).

Ook testosteron en oestrogeen stimuleren de afgifte van GH. Vandaar dat er in de pubertijd een groeispurt plaatsvind.

Echter zodra de epifysairschijf zich sluit is zonder medische ingrepen (operatief oprekken) groei niet meer mogelijk.

Men kan de afgifte van groeihormoon enigzins beinvloeden, doch een effect op de groei is bij volwassenen afwezig.
Feit is dat wanneer je begint met bodybuilden op jonge leeftijd, je de groei (in de lengte) zeker remt.
Bepalend voor de remming van de groei is schade aan de epifysairschijven (groeischijven). Dit kan bij alle sporten gebeuren, zowel mechanisch als door overbelasting en infecties. Wanneer een volwassenen schade oploopt rond het gewricht, kan dit bij kinderen resulteren in schade aan de epifysairschijf en dus mogelijk groeiproblemen.

Bodybuilding kent geen goede definitie. De Van Dale zegt: Het ontwikkelen van de lichaamsspieren door bepaalde krachtoefeningen. Het beoefenen van bodybuilding (recreatief of professioneel) gebeurd door middel van krachttraining. Krachttraining is echter zeer goed mogelijk voor kinderen zonder dat het de groei remt. Het heeft zelfs grote voordelen op onder andere de botdichtheid. Het kan de piekbotdichtheid vergroten waardoor het risico op skeletziekten (osteoporose en artrose) op latere leeftijd wordt verkleint (deze effecten zijn op latere leeftijd minder groot). Met name meisjes kunnen hier later van profiteren.

Gedoseerde krachttraining door kinderen (vanaf 6 jaar) onder deskundige begeleiding is daarom geen probleem, en biedt zelfs voordelen.

http://www.knkf.nl/media/files/KrachttrainingJuli.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Bedankt om dit even toe te lichten. Het is inderdaad in EU landen verboden om vee met hormonen te behandelen, maar bijvoorbeeld in de Verenigde Staten niet. Het gebruik (wat zeer gereguleerd verloopt) mag hier louter gebruikt worden met oog op het doel, namelijk om een optimale vleeskwaliteit te verkrijgen met een behoorlijk rendement. De applicatie moet blijven gebeuren op een diergeneeskundig verantwoorde manier. Men kan al dan niet tegen het gebruik van hormonen zijn, maar dat is een andere kwestie.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Het is inderdaad in EU landen verboden om vee met hormonen te behandelen ...
Maar wat gebeurt er klandestien? (Ik verwacht hierop geen antwoord.)
Vee krijgt soms groeihormonen bij het voer. Wellicht is het mogelijk, dat dit doorwerkt op de vleesetende mens.
Maar kan dit effect hebben?

Ik twijfel er overigens sterk aan, dat als je hersenen van een mens zou eten, dat je intelligenter zou worden of meer kennis zou verwerven. Ik noemde wel iets bizars. Er treden bij de spijsvertering immers niet omkeerbare chemische processen op.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Jona444 schreef:Kun je even uitleggen waarom het een 'onopgeloste' wetenschap is? We weten immers wel al een tijdje waarom mensen langer worden. Het aantal groeihormonen dat men maakt is genetisch bepaald.

....... Maar het is niet echt meer een mysterie waarom de ene persoon 2 meter is en de andere pakweg 1.70


En wat wijzigt dan die genetische bepaling?

Recent was er een discutie of vraagstelling over het gemiddeld langer zijn van Nederlanders dan Belgen (wat dus statistisch klopt).

Ik las veronderstellingen, suggesties en vraagtekens. Een en ander lijkt blijkbaar toch niet zo duidelijk.

.
Eric

Berichten: 209

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Maar wat gebeurt er klandestien?
De omvang daarvan is volgens mij onduidelijk. Wel is er de nodige controle aanwezig:

Controle op illegaal gebruik van hormonen vindt plaats door:

• de VWA bij steekproefsgewijze controle op residuen diergeneesmiddelen en hormonen (in het kader van het Nationaal Plan Residuen, een EU-verplichting) in zowel de boerderijfase als in de slachtfase;

• de VWA bij de keuring aan de slachtlijn (keuring op spuitplaatsen);

• de AID bij bezoek aan boerderijen in het kader van controle op diergeneesmiddelen;

• “SKV” (private organisatie) bij de steekproefsgewijze controle in de kalversector;

• de “Task Force Hormonen” van de AID.

Ik twijfel er overigens sterk aan, dat als je hersenen van een mens zou eten, dat je intelligenter zou worden of meer kennis zou verwerven.
Is dit serieus bedoeld? Zonder daar dieper op in te gaan kan ik je zeggen dat dat niet mogelijk is.
Maar kan dit effect hebben?
In een aantal landen buiten Europa wordt anders gedacht over de risico’s van hormonen-gebruik. In de VS bijvoorbeeld mogen bij landbouwhuisdieren zes hormonen worden gebruikt. Dit zijn 17 ß-oestradiol, progesteron, testosteron, zeranol, trenbolon en melen-gestrolacetaat. Volgens enkele nationale en internationale organisaties, zoals de Ameri-kaanse Food and Drug Association en de Wereldgezondheidsraad leveren normale toepassing van deze hormonen geen gevaar op voor de gezondheid. De Europese Unie verbiedt echter het gebruik van deze hormonen uit voorzorg vanwege bewezen en veronderstelde gezondheidsrisico's, met uitzondering van het (oraal) gebruik van allyltrenbolon bij paarden.

Van het vrouwelijke geslachtshormoon 17 bèta oestradiol heeft onderzoek in EU-verband aangetoond dat deze stof mogelijk een kankerverwekkende werking heeft. Van andere hormonen is deze werking niet vastgesteld, toch worden vele hormonen hiervan of van een mutagene werking verdacht.


http://64.233.183.104/search?q=cache:w79EZ...;cd=1&gl=nl

Berichten: 47

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Jona sorry ik heb me vraag niet duidelijk genoeg uitgelegd. Waarom je lang wordt is niet wat ik wil weten, ik wil weten HOE je ervoor kunt zorgen dat je langer wordt bijv na je 18e . Dit is wel degelijk onopgeloste wetenschap, want niemand heeft er nog iets voor uitgevonden. op het inenten van hormonen na, weet niemand tot nu toe nog een speciale techniek/middel/voedsel etc om ervoor te zorgen dat je lengte langer wordt ondanks dat je bent uitgegroeid of je na je 18e bevindt. Er IS gewoon een oplossing ervoor, maar die de wetenschap nog niet ontdekt heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

E.Desart schreef:En wat wijzigt dan die genetische bepaling?

Recent was er een discutie of vraagstelling over het gemiddeld langer zijn van Nederlanders dan Belgen (wat dus statistisch klopt).

Ik las veronderstellingen, suggesties en vraagtekens. Een en ander lijkt blijkbaar toch niet zo duidelijk.

.


Ook ik heb dat topic gevolgd. Er is inderdaad nogal wat onduidelijkheid, temeer omdat de oorzaak wel eens multifactorieel zou kunnen zijn. Dat neemt niet weg dat lengte wel degelijk genetisch bepaald is. Een pygmee, hier opgevoed, zal steeds klein blijven ten opzichte van een Nederlander of een Belg.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Jona sorry ik heb me vraag niet duidelijk genoeg uitgelegd. Waarom je lang wordt is niet wat ik wil weten, ik wil weten HOE je ervoor kunt zorgen dat je langer wordt bijv na je 18e . Dit is wel degelijk onopgeloste wetenschap, want niemand heeft er nog iets voor uitgevonden. op het inenten van hormonen na, weet niemand tot nu toe nog een speciale techniek/middel/voedsel etc om ervoor te zorgen dat je lengte langer wordt ondanks dat je bent uitgegroeid of je na je 18e bevindt. Er IS gewoon een oplossing ervoor, maar die de wetenschap nog niet ontdekt heeft.


Ik heb enkele wetenschappelijke artikelen proberen vinden, die hier wel enige duidelijk zouden kunnen scheppen. Ik heb jammer genoeg geen enkel gevonden. Wat ik wel heb gevonden dat zijn kwakzalversites met voedingssuplementen, oefeningen,... maar stuk voor stuk onbetrouwbaar. Misschien weet de wetenschap wel een oplossing, zoals bijvoorbeeld rekaparatuur, maar past men die misschien gewoon niet toe omdat het te gevaarlijk is. Als ik een goed artikel vind, dan post ik het hier.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 47

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Ik heb enkele wetenschappelijke artikelen proberen vinden, die hier wel enige duidelijk zouden kunnen scheppen. Ik heb jammer genoeg geen enkel gevonden. Wat ik wel heb gevonden dat zijn kwakzalversites met voedingssuplementen, oefeningen,... maar stuk voor stuk onbetrouwbaar. Misschien weet de wetenschap wel een oplossing, zoals bijvoorbeeld rekaparatuur, maar past men die misschien gewoon niet toe omdat het te gevaarlijk is. Als ik een goed artikel vind, dan post ik het hier.


is goed jona :D ga je wel je best doen om dit uit te zoeken? deze wetenschap fascineert mij, er is gewoon een oplossing.

Berichten: 209

Re: Onopgeloste wetenschap over langer worden

Toename van de lichaamslengte bij volwassen zal volgens mij alleen operatief (beenverlenging) mogelijk zijn (wanneer de epifysairschijven 'uitgegroeid' zijn is de oorzaak van de lengtegroei irreversibel verdwenen). De literatuur beschrijft daarvoor de Russische Ilizarov-methode, de De Bastiani-methode en de Wagner-methode. Met deze zoektermen is redelijk wat informatie te vinden. Een greep daaruit:

http://www.uzleuven.be/uzroot/files/webeditor/ilizarov.pdf

http://www.vardaan.net/ilizarov.htm

http://www.ejbjs.org/cgi/content/abstract/78/1/20

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16601590

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1788082...ogdbfrom=pubmed

Wagner en de De Bastiani-methode

Doel. Beoordeling van de resultaten en complicaties van beenverlengingstechnieken volgens Wagner en De Bastiani.

Opzet. Retrospectief. Plaats. Academisch Ziekenhuis Groningen. Methoden. Van 1978 tot 1993 werden 10 Wagner- en 23 De Bastiani-beenverlengingen verricht bij 16 patiënten met beenlengteverschil en 3 patiënten met te korte lichaamslengte. De verlengingsingrepen werden beoordeeld op gemiddelde lengtewinst, genezingsindex (aantal behandelingsdagen per centimeter verlenging) en complicaties. Het resterende beenlengteverschil van de anisomeliepatiënten werd gemeten met de plankjesmethode. De patiënten met te korte lichaamslengte werden beoordeeld op lengtewinst.

Resultaten. Bij de verlengingen van het bovenbeen volgens Wagner bedroeg de gemiddelde lengtewinst 40 mm en de genezingsindex 81 dagen/cm; bij de onderbeenverlengingen respectievelijk 37 mm en 81 dagen/cm. Bij de De Bastiani-verlengingen wegens anisomelie was de gemiddelde lengtewinst 70 mm en de genezingsindex 46 dagen/cm (bovenbeen) en 53 mm en 52 dagen/cm (onderbeen); bij de De Bastiani-ingrepen wegens te korte lichaamslengte waren de uitkomsten 74 mm en 46 dagen/cm (bovenbeen) en 57 mm en 55 dagen/cm (onderbeen). Er waren 37 complicaties. Wegens een aantal hiervan werd bij 6 Wagner- en bij 3 De Bastiani-ingrepen voortijdig gestopt met verlengen. Bij 9 anisomeliepatiënten werd het gewenste resultaat bereikt, 3 waren nog in de groei. Vier patiënten hadden een restanisomelie van 2,5 tot 3,5 cm. De patiënten met te korte lichaamslengte werden gemiddeld 13,1 cm langer. Conclusie. Beenverlengingen gaan met veel complicaties gepaard en vereisen intensieve begeleiding van de patiënt, maar hebben doorgaans een bevredigend resultaat.


Goede resultaten, maar veel complicaties bij unilaterale beenverlengingstechnieken. Cappelle, H.G.J. van en Visser, J.D. Ned Tijdschr Geneeskd. 1995; 139; 1542-6 [OS] [/i]

http://www.ntvg.nl/db_artikel.asp?ID=19951...FF=19&fr=rs

"Ilizarov-methode

Tijdens de operatie wordt metafysair een speciaal type osteotomie uitgevoerd, een corticotomie. Hierbij wordt alleen de cortex van het bot doorgenomen waardoor de periostale en endostale bloedvoorraden gespaard blijven. Dit omdat dit gedeelte het belangrijkste is voor de straks optredende osteogenese. Vervolgens worden de Kirschner-draden dwars door de weke delen en het bot geboord en vast-gemaakt aan metalen ringen die onderling door draadstangen verbonden zijn. De draden worden vervolgens gespannen om stabiliteit te creëren. Naast de draden kunnen er ook pinnen in het bot worden vast gezet voor extra stevigheid (Simard et al., 1992). De externe fixateur is in alle richtingen stabiel, behalve in axiale richting. Hierdoor worden er marginale bewegingen toegestaan die de botaanmaak stimuleren (Empelen van et al., 2000). Vervolgens wordt er een aantal dagen rust gehouden zodat de ontstekingsfase plaats kan vinden. Na een latentieperiode van 5 tot 10 dagen is er ter hoogte van beide botuiteinden van de corticotomie callus ontstaan, een regeneraat van fibroblasten en bloedvaten (Simard et al., 1992). Er kan dan begonnen worden met de distractie van 1 mm per dag, om zo zoveel mogelijk rekening te houden met de natuurlijke groei van het bot (Tecklin, 1999)."


http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=6768

Het is echter niet iets wat even gedaan kan worden bij iemand die wat langer wil zijn. Er zijn flink wat beperkingen en er treden vaak complicaties op.

Er zijn dan ook specifieke indicaties voor.
Er IS gewoon een oplossing ervoor, maar die de wetenschap nog niet ontdekt heeft.
Een oplossing is hierboven beschreven. Andere oplossingen zullen er (nog) niet zijn gezien ze de bovengenoemde operaties uitvoeren.

Reageer