De zon en de halve maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

De zon en de halve maan

Hoe komt het dat je de zon tegelijkertijd kunt zien met een halve maan. Misschien een antwoord met een vrij logisch antwoord, maar ik ben er toch benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zon en de halve maan

Als je een halve maan hebt, schijnt de zon vanuit een "rechte hoek" tegen de maan aan, vanaf de aarde gezien

Het is heel simpel: (het is ook een erg simpele tekening)

Afbeelding

Re: De zon en de halve maan

Syd schreef:Als je een halve maan hebt, schijnt de zon vanuit een "rechte hoek" tegen de maan aan, vanaf de aarde gezien

Het is heel simpel: (het is ook een erg simpele tekening)

Afbeelding
mmh... ik snap het principe wel van de standen van de maan etc. Maar hoe komt het dan als de zon en de maan tegelijkertijd te zien zijn, maar de maan maar half belicht is... Ik zie de zon helemaal, en de maan dan toch ook (zou dus helemaal belicht worden). Of zit ik nu, zoals ik al het vermoeden heb, helemaal verkeerd... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: De zon en de halve maan

De zon schijnt vanaf de zijkant op de maan, zodat de andere verlichte helft van de maan naar de andere kant gekeerd is. Vanaf de zon gezien zou je wel alles verlicht zien van de maan, maar de hoek is anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: De zon en de halve maan

Neem een tafeltennis balletje en plaats die op een stokje. Houdt deze dan in de richting van de Maan en het zal je duidelijk worden. Voor het gemak kun je natuurlijk ook je duim ophouden. Zo kun ja alle Maanstanden zien.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: De zon en de halve maan

je zal de zon nooit half belicht zien, omdat die licht uitzendt, en de maan weerkaatst licht.

Als 2 voorwerpen een hoek van 90° maken, kan het toch zin dat je die in een veld samenziet dat groter is dan 90°

Reageer