Maan nat

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 8.614

Maan nat

Onderzoekers hebben water gevonden in glasbolletjes uit maanstenen die Apollo-astronauten hebben meegenomen. Tot nog toe werd ons naburige hemellichaam voor kurkdroog gehouden.

Lees meer ... Noorderlicht

Lees meer ... EurekAlert

Lees meer ... Physics.org

Lees de wetenschappelijke publicatie
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maan nat

Ik geloof niet dat men echt dacht dat er geen water (in welke vorm dan ook) op de maan zou zijn. Het is natuurlijk een hele stap om te zeggen dat een stof dat zo veel voorkomt op aarde helemaal niet op de maan zou voorkomen.

Al helemaal omdat meteorieten vaak uit 90% water bestaan, als je naar de maan kijkt weet je wel dat die genoeg meteoriet inslagen heeft verwerkt.

Het zal dus zijn dat ze nog geen water hebben gevonden op de maan, tot nu.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Maan nat

Ik vind het wel vreemd dat er in het artikel gezegd werd dat hoogstwaarschijnlijk alle water op aarde van meteorieten komt. Vermits 75% van het aardoppervlak uit water bestaat en er echt massa's water is vraag me ik me toch of hoeveel meteorieten daar wel niet voor nodig zijn (en hoe groot) en waarom er nu eigenlijk weinig tot geen grote meoteoriet inslagen meer voorkomen? Ik kan het eigenlijk nauwelijks geloven. Er zouden dan toch veel meer planeten moeten zijn met massa's water?

Berichten: 3

Re: Maan nat

Er zijn ook heel erg veel meteorieten ingeslagen op de aarde, daar is nu echt door erosie (bijna) niets meer van te zien.

En wij zijn één van de mindere planeten met een stevige dampkring. Daarin werd al dat water vastgehouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Maan nat

Heel toevallig was er onlangs een documentaire op NGC die hier over handelde. Volgens hun is er een periode geweest waarin jupiter de baan van de asteroiden in de asteroidengordel niet ver van de aarde verstoord zou hebben waardoor enorm veel asteroiden de baan van de aarde zouden gekruist zijn. De maan zou nog voor dit alles ontstaan zijn bij een botsing tussen aarde en een andere planeet die net iets kleiner was.

Ik vind het zelf eigenlijk een heel boeiend onderwerp.

Reageer