Burgerlijk ingenieur

Moderator: Rhiannon

Berichten: 189

Burgerlijk ingenieur

Al jaren twijfel ik wat ik zou doen na het secundair onderwijs. Ik dacht aan burgerlijk ingenieur aan de VUB, maar die opleiding blijkt zo zwaar (als je de getuigenissen hoort) te zijn dat het me afschrikt. Vandaar de twijfel. Mijn resultaten voor wetenschappen waren prima, ik heb 7h wiskunde, 2h fysica, 2h chemie en 1h biologie gehad (Latijn-Wiskunde in het GO). Wat betreft voorkennis zou ik dus relatief safe zitten. Voor die goede resultaten in het secundair heb ik wel moeten werken. Het is dus niet dat ik er met mijn vingers in de neus en zonder maar een poot uit te steken ben doorgeraakt. Ik wilde alles van de leerstof begrijpen en soms heb ik daar zwaar voor moeten googlen. Van werken heb ik geen schrik, maar ik zou graag nog een tikkeltje leven hebben. Zou ik dan ir. doen of niet?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Burgerlijk ingenieur

Ik zou de uitdaging gewoon aangaan! Wat heb je te verliezen? Met iedere studie houd je nog wel 'een leven' over; kwestie van planning. Soms betekent dat misschien dat je zaken van een vak niet vollédig kunt doorgronden (je kunt immers áltijd nog extra tijd steken in extra begrip).

Als de interesse er is, zou ik het zeker aanraden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 771

Re: Burgerlijk ingenieur

wel, ik heb mij enkele dagen geleden ingeschreven op vub, ook voor burgerlijk ingenieur ^^

ik kom wel "amper" uit wetenschappen-wiskunde 6 uur wisk.

Maar op internet vond ik de cursussen analyse ( http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/homepage.html )

Ik denk dat je die eens moet bekijken, en dat geeft misschien toch een beter beeld van het niveau dan al die roddels

De cursus wiskundige technieken is nog up to date (ik kon toch geen verschil vinden met de cursus die ik heb)

en die van analyse heb ik nog niet, dus daar weet ik het niet van.

Hoe dan ook: te zien aan wat ik al heb aan cursussen lijkt het me te doen, zelfs met mijn 6 uur wiskunde

Wat ik wel merkte was dat fysica nogal belangrijk is (veel electriciteit enzo), maar dat had je 2 uur, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik zou zeggen: doe zoals ik: probeer het, want je hebt toch niet veel te verliezen...

Berichten: 4.246

Re: Burgerlijk ingenieur

Ik zou zeggen: doe zoals ik: probeer het, want je hebt toch niet veel te verliezen...
In Nederland kan je je stufi niet terugkrijgen bij een verkeerde keuze, maar ja, dat is hier niet van toepassing...
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Burgerlijk ingenieur

Dat is inderdaad wel een nadeel in Nederland. Al kun je het volgens mij wel terugkrijgen als je binnen een half jaar stopt (voor maart uitschrijven ofzo).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 189

Re: Burgerlijk ingenieur

Bedankt voor de site Tommeke14, maar damn it just looks so difficult :D . Alles wat we in het secundair gezien hebben

lijkt daar kinderspel tegen (en is het waarschijnlijk ook). En dat moet er in 3 maanden doorgedraaid worden :P . Van de meeste dingen heb ik de basis gezien, dus dat lijkt me al oke.

Btw WetWisk is niet 'maar', met die richting ben je meer bij ingenieur dan met Latijn.

Berichten: 189

Re: Burgerlijk ingenieur

Hoe meer ik die site van jou bekijk, hoe wanhopiger ik word... :D

Berichten: 771

Re: Burgerlijk ingenieur

moeilijker dan secundair is het zeker, dat staat buiten discussie

Maar je moet er wel rekening mee houen dat alles nog wordt uitgelegd en ingeoefend, dus dat zal het wel gemakkelijker maken (daar hoop ik toch op :D )

Persoonlijk had ik het erger verwacht, ik vind het nog goed meevallen als ik de cursussen bekijk, mits een degelijke voorbereiding (zoals de brugcursus wiskunde in september Link ) is het niet onmogelijk

Ik denk dat als je degelijk limieten, afgeleiden en integralen kan oplossen , je al ver raakt.
Hoe meer ik die site van jou bekijk, hoe wanhopiger ik word...
oei, bij mij had dat precies het omgekeerde effect...

Berichten: 189

Re: Burgerlijk ingenieur

Ik ga er mijn hoofd eens over breken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Burgerlijk ingenieur

Ach, besteed niet te veel aandacht aan zo'n site. Het ziet er misschien allemaal imponerend uit, maar dat hoort ook als je het allemaal niet hebt gehad. Daar zijn de cursussen juist voor, om het je te leren!

Ga eerder bij jezelf te rade:

*hoeveel interesse heb ik?

*wat zijn mijn capaciteiten qua abstractieniveau/theorie?

*wil ik moeite steken in mijn studie?

Dat betekent niet dat je

* niets liever doet dan studeren, of dat het je hobby moet zijn

* geniaal moet zijn

* 24 uur op een dag wil studeren

maar je moet bovengemiddelde aanleg en interesse hebben. Als je dan ook nog enige discipline kunt opbrengen, zal het zo'n hel niet zijn :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Burgerlijk ingenieur

Idd, kijken naar cursussen kan nogal verkeerd overkomen. Zaken die er enorm moeilijk uitzien kunnen vaak het makkelijkste zijn. Alles wordt natuurlijk uitgelegd zodat iedereen het zou moeten kunnen begrijpen, anders zou natuurlijk niemand ooit burgerlijk ingenieur worden. Het zal maar héél zelden voorkomen dat er mensen zijn die wel al op voorhand begrijpen wat in zo'n cursus staat.

Berichten: 189

Re: Burgerlijk ingenieur

Dit stelt me toch wat gerust.

@ Phys: wat bedoel je met abstractieniveau?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Burgerlijk ingenieur

Ik heb juist mijn eerste bachelor IR aan de VUB met succes achter de rug.

Wat in mijn opinie het belangrijkste is, is inzicht, véél véél meer dan kennis: alles wat je moet weten wordt toch herhaald (het enige wat je moet kennen is natuurlijk afleiden en integreren).

Dus of je nu 6,7 of 8 uur wiskunde gehad hebt, maakt vrij weinig uit.

Als je iemand bent die het meeste al tijdens de les begrijpt, heb je niet al te veel te vrezen denk ik.

De leerstof zelf is niet veel moeilijker dan in het middelbaar, maar wel een grotere hoeveelheid. Je moet bv bereid zijn een honderdtal bewijzen (de meesten niet langer dan een halve pagina) te begrijpen en te kunnen reproduceren voor Analyse.

Je kan iets van een 150-250 pagina's per vak en per semester verwachten.

Voor de examens is een blokperiode voorzien van 2 à 3 weken, voor mij genoeg om niets te moeten doen doorheen het jaar zelf, maar natuurlijk zal niet iedereen hier hetzelfde op antwoorden. Als je de studenten zou vragen hoeveel tijd ze tijdens het weekend of na de les spenderen aan leren, zal je denk van iedereen wel iets anders horen. Maar

zoals ik al zei, als je alles (of het meeste) tijdens de les begrijpt (je hoeft het niet per se al meteen te kennen en onthouden) dan zal alles wel zeer goed meevallen.

En er zijn altijd voorbeeldexamens beschikbaar, zodat je weet wat je kan verwachten.

De uurroosters zijn redelijk zwaar, dat moet ik toegeven, als je alles wil volgen toch :D (wat ik wel aanraad; als je kijkt wie in de eerste zittijd geslaagd is, zijn dat toch meestal de mensen die ik regelmatig in de aula of leslokaal gezien heb)

Meestal is er 40 uur per week les. In theorie van 8 tot 17, maar aangezien sommige assistenten dat zelf laat vinden, kan het soms ook 16 uur zijn:)

4 uur theorie in de ochtend (2 vakken), een uur middagpauze, en 4 uur oefeningen (1 vak).
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Burgerlijk ingenieur

Ike schreef:Ik dacht aan burgerlijk ingenieur aan de VUB, maar die opleiding blijkt zo zwaar (als je de getuigenissen hoort) te zijn dat het me afschrikt. Vandaar de twijfel.

(...)

Van werken heb ik geen schrik, maar ik zou graag nog een tikkeltje leven hebben. Zou ik dan ir. doen of niet?
Het is absoluut niet zo zwaar als sommige getuigenissen doen blijken. In het bijzonder aan de VUB kan je, als je daarvoor openstaat, rekenen op (vrij persoonlijke) begeleiding dankzij de kleinschaligheid. Zeker als je zegt dat je bereid bent te werken, is het haalbaar.
Tommeke14 schreef:Ik denk dat je die eens moet bekijken, en dat geeft misschien toch een beter beeld van het niveau dan al die roddels

De cursus wiskundige technieken is nog up to date (ik kon toch geen verschil vinden met de cursus die ik heb)

en die van analyse heb ik nog niet, dus daar weet ik het niet van.
De cursus analyse op die site is de laatste versie, zoals ze het afgelopen academiejaar gedoceerd werd door prof. Caenepeel.
Wat ik wel merkte was dat fysica nogal belangrijk is (veel electriciteit enzo), maar dat had je 2 uur, dus dat moet geen probleem zijn.
Dat klopt, maar die beginnen wel "vanaf 0". Als je van in het begin goed volgt, is dat geen probleem.
Hoe meer ik die site van jou bekijk, hoe wanhopiger ik word... :D
Dat is niet nodig...
Persoonlijk had ik het erger verwacht, ik vind het nog goed meevallen als ik de cursussen bekijk, mits een degelijke voorbereiding (zoals de brugcursus wiskunde in september @ Phys: wat bedoel je met abstractieniveau?
Als je die wiskundige cursussen bekijkt, is het grootste verschil de diepere theoretische opbouw: dat is abstracter dan de oefeningen/toepassingen. In vergelijking met het secundair onderwijs (waar theorie doorgaans maar voor een kleiner aandeel meetelt), is theorie belangrijker geworden (meestal 50/50 verdeeld met de oefeningen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Burgerlijk ingenieur

Voor de examens is een blokperiode voorzien van 2 à 3 weken, voor mij genoeg om niets te moeten doen doorheen het jaar zelf, maar natuurlijk zal niet iedereen hier hetzelfde op antwoorden.
Dat is érg fijn, een blokperiode van 2 a 3 weken! Het scheelt echt een hoop of je direct na de reguliere lessen je tentamens hebt, of tijd krijgt om voor te bereiden.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer