[mechanica] rotatie en translatie

Moderator: physicalattraction

Berichten: 481

[mechanica] rotatie en translatie

Beste WSF'ers, na een lange tijd ben ik hier weer, nu met een vraag over mechanica:

Een starre lichaam met moment of inertia I en massa M wordt op afstand x van zijn massamiddelpunt een stoot van S verricht.

Bereken na de botsing z'n hoeksnelheid (rotatie) en de snelheid van zijn massamiddelpunt als gevolg van de stoot (translatie).

mvg,

Heezen :D
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

beschouw eens rustig het verband tussen de snelheid van het massamiddelpunt en de omtreksnelheid van een bal. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Mijn voorgaande bericht slaat bij nader inzien eigenlijk nergens op, sorry.

'k had zoiets simpels als een biljrtbal in gedachten. 't was al laat zullen we maar denken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Met impuls- en impulsomentbehoud moet je eruit zien te komen denk ik. Heb het nog niet daadwerkelijk uitgeprobeerd.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 481

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Ik kom er niet uit Phys.. Hmm..

Ik denk wel: Als de stoot S precies op de zwaartepunt wordt verricht, krijgt het opject enkel translatie,het gaat niet draaien. ( Want koppel = 0)

Als het aan een uiteinde wordt verricht gaat het draaien ( en volgens mij) bestaat de beweging enkel uit rotatie dan.

Nu is mijn vraag: Hoe combineer ik de twee wetten behoud van impuls en behoud van impulsmoment ?..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Met impuls- en impulsmentbehoud moet je eruit zien te komen denk ik. Heb het nog niet daadwerkelijk uitgeprobeerd.
Hoezo "behoud"??

Het systeem ondergaat een stoot, m.a.w. er komt iets van buitenaf. Waarom moet er dan iets behouden blijven?
Heezen schreef:Ik kom er niet uit Phys.. Hmm..

Ik denk wel: Als de stoot S precies op de zwaartepunt wordt verricht, krijgt het opject enkel translatie,het gaat niet draaien. ( Want koppel = 0)

Als het aan een uiteinde wordt verricht gaat het draaien ( en volgens mij) bestaat de beweging enkel uit rotatie dan.
Moeten we dit beschouwen als een object dat nérgens wrijving ondervindt? Dus laten we zeggen bijv. een stok die in de ruimte rondzweeft?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 481

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Inderdaad, nérgens wrijving :D Een stokje die in de ruimte rondzweeft bijvoorbeeld..
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Als het aan een uiteinde wordt verricht gaat het draaien ( en volgens mij) bestaat de beweging enkel uit rotatie dan.
no such luck.

Ik kon me dat niet voorstellen, dus heb ik mijn Interactive Physics nog maar eens afgestoft.

4 opeenvolgende plaatjes. Een balletje van 10 kg botst met een snelheid van 5 m/s tegen het uiteinde van een stok met een massa van 10 kg. Alles in de ruimte, geen zwaartekracht, geen luchtweerstand.

(NB: het balletje gaat in deze simulatie nagenoeg rechtdoor)
heezen.gif
heezen.gif (12.9 KiB) 1250 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Volgens mij doet zich de volgende situatie voor:
1.PNG
1.PNG (10.18 KiB) 1247 keer bekeken
En ik denk dat Phys gelijk heeft wat betreft de impuls, maar ik denk dat gedurende delta t de radiële component van de kracht de rotatie veroorzaakt:
\( F_r \Delta t = m \omega x \)
Overigens vermoed ik dat hij oneindig blijft transleren. Het traagheidmoment kan je relateren aan de versnelling, maar ik zie het nut niet daarvan. Eerlijk gezegd ik weet niet zeker of dit allemaal wel klopt :D
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

En ik denk dat Phys gelijk heeft wat betreft de impuls, maar ik denk dat gedurende delta t de radiële component van de kracht de rotatie veroorzaakt:
Als je uit mijn voorbeeld het balletje erbij betrekt, ja, dan moet dat wel impulsverhaal wel gelden. Ik zie alleen dat impulsmomentverhaal niet, als apart behoudsverhaal. Na de stoot is er behalve de stok niets dat draait.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Als je uit mijn voorbeeld het balletje erbij betrekt, ja, dan moet dat wel impulsverhaal wel gelden. Ik zie alleen dat impulsmomentverhaal niet, als apart behoudsverhaal. Na de stoot is er behalve de stok niets dat draait.
Ik zie snap niet waarom wet behoud impuls niet opgaat. Er wordt een stoot aangebracht op een star lichaam dus waarom zou de wet niet gelden?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

We lezen of praten langs elkaar heen volgens mij.

Wat ik niet zie is DRAAIING die behouden blijft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Ik ben eens wat gaan spelen met mijn IP-modelletje. Een voor mij verrassend resultaat, al is het achteraf bezien eigenlijk heel logisch.

Mogelijk dat de wat wiskundigeren onder ons uit de onderstaande gegevens een conclusie kunnen halen.

Het balletje botst steeds haaks tegen de stok, op verschillende afstanden R van het massamiddelpunt van de stok.

Beide objecten zijn volledig elastisch (in IP-termen: elasticiteit = 1) en wrijvingsloos gemaakt.

Mijn balletje heeft steeds vóór de botsing een snelheid van 10 m/s, en na de botsing een snelheid van (nagenoeg) 0 m/s. (volledige overdracht van impuls)

Het massamiddelpunt van mijn stok heeft steeds vóór de botsing een snelheid 0.

Massa van de stok is steeds 10 kg, lengte 4 m.

Ik laat het balletje botsen tegen de stok, steeds op een andere afstand R tot het massamiddelpunt van de stok.

Ik pas de massa mb van het balletje aan opdat het balletje ná de botsing netjes stilvalt, (impuls 0).

Ik meet de resulterende snelheid vs van het massamiddelpunt van de stok.



<table class="bbc" cellpadding="0" cellspacing ="0" border="{option}">

[tr][td]R (m)

. [/td][td]mb (kg) [/td][td]vs (m/s)[/td][/tr]

[tr][td]0,0[/td][td]10[/td][td]10[/td][/tr]

[tr][td]0,5[/td][td]8,43[/td][td]8,43[/td][/tr]

[tr][td]1,0[/td][td]5,74[/td][td]5,74[/td][/tr]

[tr][td]1,5[/td][td]3,74[/td][td]3,74[/td][/tr]

[tr][td]2,0[/td][td]2,52[/td][td]2,52[/td][/tr]

</table>

Eigenlijk dus logisch: een punt aan de onderzijde van de stok heeft door de draaiing een impuls in tegengestelde richting vergeleken met een punt aan de bovenzijde van de stok. Een en ander cancelt elkaar, de volledige netto- impuls komt in het massamiddelpunt terecht, wáár de bal de stok ook raakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.246

Re: [mechanica] rotatie en translatie

\( m_b \cdot v_b =m_s \cdot v_s \)

Mijn balletje heeft steeds vóór de botsing een snelheid van 10 m/s, en na de botsing een snelheid van (nagenoeg) 0 m/s. (volledige overdracht van impuls)

//

Massa van de stok is steeds 10 kg

\( m_b \cdot 10 = 10 \cdot v_s \rightarrow m_b=v_s\)
?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [mechanica] rotatie en translatie

Dit past beter in mechanica thuis
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer