[Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 308

[Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

Hallo !

Ik ben al een paar uur bezig met m'n statistiek te herhalen (herexamen, hozee) maar ik blijf bij hetzelfde probleem terechtkomen als wat ik tijdens de eerste zit al voorhad...

De vraag die ik wil stellen luidt :

"Wanneer en hoe maakt men het onderscheid om aan te nemen dat standaarddeviaties gelijk zijn bij een test van 2 gemiddelden?"

Er zijn namelijk 2 formules voor handen, maar om de juiste keuze te maken moet je of kunnen veronderstellen dat beide standaardafwijkingen gelijk zijn, of juist niet. Kan je dit uit de vraag afleiden ofzo? Het ziet er nogal willekeurig uit bij de oplossingen.

Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen...

Alvast bedankt !

(ik gebruik het handboek "Elementary Statistics Using Excel, Third Edition", door Mario F. Triola)
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 7.068

Re: [Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

De vraag is onduidelijk. Probeer duidelijker te verwoorden wat nu precies je vraag is en in welke context deze geplaatst is.

Berichten: 308

Re: [Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

Ok, ik probeer ze anders te stellen...

Bij het testen van kenmerken van 2 populaties zijn er 3 formules mogelijk voor gemiddelden.

-eentje voor wanneer de standaarddeviaties niet gekend zijn, maar niet gelijk verondersteld

-eentje voor wanneer de standaarddeviaties niet gekend zijn, maar wel gelijk verondersteld

-eentje voor wanneer de standaarddeviaties gekend zijn

Mijn vraag was in welke gevallen je de eerste 2 mag gebruiken, met andere woorden, wanneer verondersteld men dat de standaarddeviaties gelijk kunnen zijn? Dit lijkt zeer willekeurig in mijn handboek...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 954

Re: [Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

Misschien heb je iets aan deze uitleg. Overigens is op basis van je vraag niet goed in te schatten hoe willekeurig het in je boek wordt gebruikt. Het zou handig zijn als je daarvan een of meerdere voorbeelden geeft.

Berichten: 308

Re: [Wiskunde] Statistiek : testen van hypothesen

Ik denk dat ik het antwoord weet. Men kan met een F-test achterhalen of 2 varianties (en dus ook standaardafwijkingen) al dan niet gelijk zijn. Dit is vast een indicatie bij de keuze...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Reageer