Springen naar inhoud

Fietswiel met groef in velg

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2008 - 23:06

Ik heb een fiets, en er zit een groef in de velg van het wiel. Zo'n beetje in het midden. Ik vraag me af waarom dit is. Ik moet nogal vaak remmen hier, en mijn rem blokjes gaan maar een maand of twee mee. Plus, door de inkeping, blijven de remblokjes tegen mijn velg plakken. Na een paar dagen zit er namelijk een rand in de remblokjes die precies in de groef past van de velg. Hier blijft het remblokje aan haken, dit is geen probleem bij normaal fietsen, het springt wel weer terug, maar het is natuurlijk niet correct.

Het remoppervlak van de velg is ook vrij dun,maar 60% van het remblok oppervlak word gebruikt.

Ik vraag me af of die groef ergens voor dient, of ik speciale remblokjes nodig heb ofzo.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

WalkingSoul

WalkingSoul

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2008 - 23:56

Deze groef is voor het afvoeren van water. (9 van de 10 keer)

Vaak dient deze ook (afhankelijk van de kwaliteit) voor het aangeven van slijtage.
Wanneer deze groef is weggesleten kan de velg knappen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 10:14

Dat lijkt me een logisch antwoord.
Tja, het was dan ook niet zo'n dure fiets, maar de remblokjes gaan er wel hard doorheen, tijd om een fiets met remschijven te kopen :D

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6612 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 10:45

De snelheid waarmee remblokjes slijten is sterk afhankelijk van het landschap waarin je rijdt. Ik ga eens per jaar op fietstocht naar een heuvelachtige omgeving, zoals b.v. de Ardennen of Kent. Voor zo'n reis monteer ik altijd nieuwe remblokjes, en als ik dan na 2 weken thuiskom, dan zijn die blokjes al weer rijp voor de vuilnisbak. De volgende set blokjes gaat in het vlakke land dan weer mee tot het volgende jaar.

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 augustus 2008 - 12:05

Dat lijkt me een logisch antwoord.
Tja, het was dan ook niet zo'n dure fiets, maar de remblokjes gaan er wel hard doorheen, tijd om een fiets met remschijven te kopen :D

pas op, de blokjes van remschijven verslijten ook snel
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures