Fietswiel met groef in velg

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Fietswiel met groef in velg

Ik heb een fiets, en er zit een groef in de velg van het wiel. Zo'n beetje in het midden. Ik vraag me af waarom dit is. Ik moet nogal vaak remmen hier, en mijn rem blokjes gaan maar een maand of twee mee. Plus, door de inkeping, blijven de remblokjes tegen mijn velg plakken. Na een paar dagen zit er namelijk een rand in de remblokjes die precies in de groef past van de velg. Hier blijft het remblokje aan haken, dit is geen probleem bij normaal fietsen, het springt wel weer terug, maar het is natuurlijk niet correct.

Het remoppervlak van de velg is ook vrij dun,maar 60% van het remblok oppervlak word gebruikt.

Ik vraag me af of die groef ergens voor dient, of ik speciale remblokjes nodig heb ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Fietswiel met groef in velg

Deze groef is voor het afvoeren van water. (9 van de 10 keer)

Vaak dient deze ook (afhankelijk van de kwaliteit) voor het aangeven van slijtage.

Wanneer deze groef is weggesleten kan de velg knappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fietswiel met groef in velg

Dat lijkt me een logisch antwoord.

Tja, het was dan ook niet zo'n dure fiets, maar de remblokjes gaan er wel hard doorheen, tijd om een fiets met remschijven te kopen :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietswiel met groef in velg

De snelheid waarmee remblokjes slijten is sterk afhankelijk van het landschap waarin je rijdt. Ik ga eens per jaar op fietstocht naar een heuvelachtige omgeving, zoals b.v. de Ardennen of Kent. Voor zo'n reis monteer ik altijd nieuwe remblokjes, en als ik dan na 2 weken thuiskom, dan zijn die blokjes al weer rijp voor de vuilnisbak. De volgende set blokjes gaat in het vlakke land dan weer mee tot het volgende jaar.

Berichten: 597

Re: Fietswiel met groef in velg

DePurpereWolf schreef:Dat lijkt me een logisch antwoord.

Tja, het was dan ook niet zo'n dure fiets, maar de remblokjes gaan er wel hard doorheen, tijd om een fiets met remschijven te kopen :D


pas op, de blokjes van remschijven verslijten ook snel
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Reageer