Houten vloer en belasting (aquarium)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Houten vloer en belasting (aquarium)

Hoi,

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen met het volgende. Ik wil graag weten of mijn houten vloer mijn beoogde aquarium (+/- 500-600 kilo) kan dragen.

Het betreft:

- jaren 20/30 woning

- breedte +/- 3,8-4,0 meter (tweezijdig ondersteund)

- vloerbalken 200*80mm amerikaans grenen

- balken afstand 80cm tussen de balk (88 hoh)

Momenteel rust er op deze vloer een aquarium van +/- 300 kilo waarvoor de grotere in de plaats moet komen.

Als dit moeizaam wordt zal ik andere constructies moeten verzinnen..

Alvast hartelijk dank!

Berichten: 4.502

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Zet die belasting eens als een puntlast in het midden van de balken en verspreidt,stel op drie balken die puntlast dan eens over de dragende balken,zeg drie stuks of vier stuks.

In tabellen kun je dan zien dat de ongunstigste belasting bij drie balken bij de middelste ligt ( ca.25% boven de gemiddelde veldlast) en bij vier balken 10% boven het gemiddelde van gemiddelde veldlast.

Als je dat hebt uitgevonden en het zou teveel zijn,zou je via dwarsbalken op je balklaag de aq.belasting verder kunnen verdelen.

Hierna kun je via "Handige links" (Bouwkunde ) op mijn site het programma Forbago of Fortest erop loslaten! :D

Berichten: 3

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

De belasting komt op 2 balken, de puntlast komt op 1,5meter van 1 van de 2 steunpunten. Op de vloer ligt een grenen plankenvloer van 25-28mm. Hiermee worden de krachten verspreid.

Natuurkunde en krachtberekeningen doen is voor mij al weer een poos geleden....
oktagon schreef:Zet die belasting eens als een puntlast in het midden van de balken en verspreidt,stel op drie balken die puntlast dan eens over de dragende balken,zeg drie stuks of vier stuks.

In tabellen kun je dan zien dat de ongunstigste belasting bij drie balken bij de middelste ligt ( ca.25% boven de gemiddelde veldlast) en bij vier balken 10% boven het gemiddelde van gemiddelde veldlast.

Als je dat hebt uitgevonden en het zou teveel zijn,zou je via dwarsbalken op je balklaag de aq.belasting verder kunnen verdelen.

Hierna kun je via "Handige links" (Bouwkunde ) op mijn site het programma Forbago of Fortest erop loslaten! :D

Berichten: 4.502

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Je zou handmatig het optredend moment kunnen berekenen van een puntlast van 300 kg en dus optredend 1,50 m uit de oplegging,maar daarbij ook het optredend moment door de gelijkmatige belasting van het eigen gewicht en mogelijk variab.belasting zoals die in een woning aanwezig is en bouwvoorschriftelijk(!) wordt vereist.

Deze laatste lasten vanuit het midden.

Heb je de momenten bij elkaar geteld,dan de voor jou oude en toch nog steeds geldende formules toepassen als berekenen van W,I,
\(\sigma\)
en doorbuiging L/250.

Berichten: 4.502

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Ik zal je nog een eindje op weg helpen en ga uit van:

Overspanning = L = 400 cm

Puntlast = P kg,treedt op bij 150 cm uit opleg ,afstan uit opleg noemen we X

Balk 8* 20 cm ... b= 8 cm en h = 20 cm

Weerstandsmoment = W = b*h2/6

Traagheidsmoment = I = b*h3/12 ,als je doorbuiging berekend heb je die nodig.

Nu krijgt mijn toetsenbord weer eens kuren ,tekens verwisselen of vallen weg,mogelijk ga ik handmatig verder!

Succes ermee!

Berichten: 4.502

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Batterijen waren al een eind op:

maal * ,werkt weer met "invalbatterijen",ik werk normaal met oplaadbare,maar afh.gebruiksintensiteit gaan ze drie weken tot het dubbele of langer mee.

Moet je allemaal bijhouden! :D

Berichten: 3

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Okatgon,

Bedankt voor het meedenken en het helpen in de berekening! Ik heb voor een andere (meer veilige) oplossing gekozen, namelijk het deels afsteunen op de muur. Door een zware balk op de muur te bevestigen met muurankers en hier het blad op te laten rusten hangt +/- 50% van het gewicht op de muur!

Nogmaals dank!

Gijs

Berichten: 4.502

Re: Houten vloer en belasting (aquarium)

Is idd.veiliger,succes met je visjes!

Reageer