Springen naar inhoud

[wiskunde] probleem met een bewerking

• Log in om te kunnen reageren

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 15:32

Hey,

kan er mij iemand uitleggen waar dat - teken in de teller van 2de regel vandaan komt??
Als je 1/x * x/x doet kom toch een gewone positieve teller uit?

Geplaatste afbeelding

Alvast bedankt
Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 15:45

Je vermenigvuldigt teller en noemer met de complex toegevoegde van de noemer (complex toegevoegde van k+jwl is k-jwl).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:01

dus eigelijk staat het daar dan verkeerd geschreven? en zou het

1/a+jb + - ( a+jb/a+ajb) moeten zijn?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'

"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

TD

TD

• >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:08

In de oorspronkelijke noemer stond een +, je vermenigvuldigt teller en noemer met de toegevoegde uitdrukking (dan wordt het een -):

LaTeX

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:21

moet de noemer dan normaal gezien ook niet negatief zijn?

Veranderd door RaYK, 14 juli 2008 - 16:22

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:30

Wat bedoel je daarmee? "postief" en "negatief" doen er hier niet toe, dat hangt af van de numerieke waarden van R, omega en L. Het gaat hier om een algemene wiskundige bewerking, namelijk vermenigvuldigen met 1, maar dan op een speciale manier geschreven. Je kunt iets altijd vermenigvuldigen met b/b mits b niet 0 is.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

TD

TD

• >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 16:45

moet de noemer dan normaal gezien ook niet negatief zijn?

Bedoel je in een van de stappen die ik toonde, of in de vereenvoudiging van de noemer daarna?
Werk de noemer maar eens uit, denk daarbij aan het feit dat j≤ = -1. Bekom je de oplossing...?

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 18:35

ahja, had even niet op die -1 gelet

thx!

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juli 2008 - 19:44

ik dacht het even te snappen, nu zit ik weer in nesten

even een voorbeeld

LaTeX
LaTeX

Dat is wat ik uitkom, de oplossing heeft een + in de noemer.. waar loopt het bij mij dan verkeerd?

groeten,
Rayk

Veranderd door RaYK, 14 juli 2008 - 19:45

TD

TD

• >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juli 2008 - 19:58

Is de j verdwenen in de noemer? En waarom schrijf je opeens een + als je van 1/z naar z gaat?

RaYK

RaYK

• >250 berichten
  • 844 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2008 - 05:42

ah ik verwerkte die j net daardoor dat die - een + wordt, maar ik ga ervanuit dat dit dan niet mag..

LaTeX

zodat de noemer niet complex meer was en zo dus gemakkelijker tot een resultaat kwam, als dit effectief niet mag, wat moet ik dan wel doen?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24050 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juli 2008 - 09:24

Ik begrijp toch niet goed wat je doet. Waar is de j opeens? Die mag je niet zomaar weglaten...

Wat is er precies gegeven en wat is gevraagd? Als z gevraagd is met 1/z gegeven, en 1/z:

LaTeX

Dan is Z gewoon het omgekeerde hiervan, dus:

LaTeX

Nu wil je dit omzetten naar de gewone vorm van een complex getal, dus zonder j in de noemer. Om dat te doen, ga je nu teller en noemer vermenigvuldigen met de complex toegevoegde uitdrukking van de noemer (en dat is 0.216+j0.251).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures