Slapende ledematen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Slapende ledematen

Hallo,

Ik heb aantal vraagjes:

als je s'nachts wakker wordt en een aantal vingers voelen dof aan & je beweegt wat door en dan worden ze weer warm, dan neem ik aan dat dat ligt aan de bloedtoevoer ligt hè? (even verkeerd gelegen)

Wanneer bij het doorbewegen er een onaangenaam prikkelend gevoel is wat veroorzaakt dat? Ligt er een oorzaak in de celbiologie? Komt het door iets van zuurstofgebrek in de cellen of juist doordat ze afvalstoffen niet kwijt raakten?

En ander vraagje: vroeger gingen we heel lang schaatsen bij flinke kou.

De voeten voelen dan ook als koude klompjes.

Wanneer je die binnen op temperatuur liet komen bij de kachel deden ze verdraait zeer. Waarom?

En wat gebeurt er dan in de cellen?

groetjes, Henriette
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Slapende ledematen

Henriette schreef:Hallo,

Ik heb aantal vraagjes:

als je s'nachts wakker wordt en een aantal vingers voelen dof aan & je beweegt wat door en dan worden ze weer warm, dan neem ik aan dat dat ligt aan de bloedtoevoer ligt hè? (even verkeerd gelegen)

Wanneer bij het doorbewegen er een onaangenaam prikkelend gevoel is wat veroorzaakt dat? Ligt er een oorzaak in de celbiologie? Komt het door iets van zuurstofgebrek in de cellen of juist doordat ze afvalstoffen niet kwijt raakten?

En ander vraagje: vroeger gingen we heel lang schaatsen bij flinke kou.

De voeten voelen dan ook als koude klompjes.

Wanneer je die binnen op temperatuur liet komen bij de kachel deden ze verdraait zeer. Waarom?

En wat gebeurt er dan in de cellen?

groetjes, Henriette
Dat je vingers doof aanvoelen is een combinatie van verminderde bloedtoevoer naar de zenuw enerzijds en directe druk op de zenuw anderzijds. Dat prikkelende gevoel bij doorbewegen (ontlasting van de beknelling en toename bloedtoevoer) ontstaat volgens mij door een compensatoire hyperexcitable staat van de zenuw. Of dit absoluut is of relatief t.o.v. normaal weet ik niet. Je kunt het vergelijken met toename van bloedtoevoer na afknelling van bijvoorbeeld een vinger, waardoor de vinger roder wordt dan normaal (absolute toename bloedtoevoer).

Bij koude zijn de periferen vaten erg geknepen om zo min mogelijk wamte te verliezen en om te vitale organen goed warm te houden. Bij een snelle overgang van koude naar warmte gaan de vaten abrupt dilateren waardoor er navenant een abrupte toename van bloedtoevoer plaatsvindt.

Over de precieze oorzaak van de pijn kan ik alleen speculeren; ik denk eigenlijk dat de dilaterende vaten een neveneffect is en geen oorzaak van de pijn. Mijns inziens heeft het te maken met het temperatuurverschil:

Je koude-pijnreceptoren vuren bij (geven pijnsignalen) 5C tot 15C en je warmte-pijnreceptoren vuren bij > 45C.

Als je handen na een koude dag zijn afgekoeld tot bijvoorbeeld 15C (normaal 30C), dus wanneer ze net geen pijn beginnen te doen, en je ze opeens verwarmt naar 35C dan is het verschil 20C i.p.v. de normale 5C. Dit voelt dan ook niet als 35C, maar als 15 + 35 = 50C, ofwel de temperatuur waarbij je warmte-pijnreceptoren gaan vuren en je dus pijn voelt. Hierbij komt kijken dat de koude-pijnreceptoren óók gaan vuren, omdat deze kapot gaan bij hoge temperaturen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Slapende ledematen

bedankt voor je antwoord!! :D
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer