Gewoon een vraagje

Moderator: Rhiannon

Berichten: 11

Gewoon een vraagje

ik weet niet precies hoe ik dit moest stellen maar goed.

Als ik op het moment om mij heenkijk zie ik een aantal dingen gebeuren droogtes , olietekorten en een hoop armoede .

Daartegenover zie ik een generatie die nu wereldwijd begint op te groeien met toegang tot internet,

niet alleen hier maar ook in het midden van een 3e wereldland.

Krijg je een Ziekte, zoek je de antwoorden op het net.

De impact die dit de komende 10 jaar al gaat moet inmens zijn ,op het gebied van bewust zijn,ontwikkeling.

En zien wat de wereld te bieden heeft aan sommigen.

Daarnaast volg ik nu ongeveer een maand de berichten over het bedrijf Genepax in japan,

die beweren een Motor op water te hebben uitgevonden. http://www.genepax.co.jp/en/

Stel dat deze bewering klopt gaat ook dit wereldwijd een impact geven,

zeker aan de olieproducerende landen die voor een groot deel van deze bronnen afhankelijk zijn voor het staatsinkomen.

Niet alleen dat als je kijkt naar de verdeling van olie en de toegankeelijkheid tot water ( zee rivier ijs ).

Dit zou een maatschappelijke / en ecomomische chaos kunnen leiden .

Zeker in combinatie van de mensen die hebben en degene die niet hebben ,maar dat ook weten en zien van elkaar.

Vanavond was er een aflevering van Netwerk op Tv (14 juli 2008) waar duidelijk een verslag werd gedaan hoe de olieindustrie letterlijk geen middel onbeproeft heeft gelaten om deze monopoliepositie te behouden met medewerking van regeringen, inclusief moord. http://www.netwerk.tv/ verslag: "De elektrische auto"

zou iemand het aandurven van zijn visie, vanuit wetenschappelijk oogpunt op de wereld te geven.

over zeg maar 5 jaar.

mag positief zijn of negatief, ben gewoon nieuwschierig naar de tendens, als je nuchter over de horizon probeert te kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Gewoon een vraagje

Allereerst een opmerking over die uitvinding. Wat er zo heel bijzonder is aan die Japanse uitvinding weet ik niet. Brandstofcellen waarin waterstof en zuurstof gecombineerd worden tot water en waarbij energie vrij komt bestaan al langer en de elektrolyse van water (waarin met elektriciteit water gesplitst wordt in waterstof en zuurstof) is ook niet bepaald nieuw. In deze uitvinding zitten deze twee dingen alleen bijelkaar, maar dat zal echt niet tot een revolutie gaan leiden. Want je kan op die manier uit water geen energie opwekken. Je stopt er eerst energie in (waarbij je waterstof en zuurstof maakt) en combineert die waterstof en zuurstof weer tot water waarbij je energie weer vrij komt. Netto levert dit niks op.

Je kan die waterstof alleen gebruiken als energiedrager, wanneer je in bijvoorbeeld een elektriciteitscentrale een elektrolyse uitvoert en het waterstofgas maakt en dit in een auto weer laat reageren met zuurstof en zo je auto aandrijft. Zo werkt een waterstofauto en die bestaan al. Dus wat die Japanse vinding voor iets nieuws brengt weet ik niet.

Nu mijn visie waar je over vroeg. 5 jaar vind ik een wat korte termijn. De wereld verandert snel, maar niet zo snel. Ook over 5 jaar is er over de wereld nog voldoende olie beschikbaar en rijden er nog nauwelijks auto's op waterstof. De hoge prijzen van nu leiden weliswaar tot investeringen (in alternatieve energiebronnen, in voertuigen die geen olie nodig hebben, etc.) maar investeringen kosten tijd. Bovendien zullen ook investeringen in olieraffinaderijen toenemen. In landen als Canada, Saoedi-Arabië en Rusland zit nog olie en gas genoeg voor vele tientallen jaren. Een belangrijke oorzaak alleen dat de prijs van olie nu zo hoog is, is dat er in de jaren '90 zeer weining in is geïnvesteerd, omdat toen de olieprijs laag was. Nu de vraag groter is, zit de olie wel in de grond, maar zijn er niet genoeg boortorens om wat nu nodig is er ook uit te halen. Dat probleem is over een aantal jaar wel verholpen.

Op de lange termijn zullen olie en gas natuurlijk wel opraken en zullen landen die nu leven van de olie- en gasinkomsten een manier moeten vinden om ergens anders geld mee te gaan verdienen. En dit zal de internationale verhoudingen (die overigens altijd aan verandering onderhevig zijn) veranderen. Of dat ook gaat leiden tot onrust en oorlogen? Zou kunnen, maar hoeft niet. In Dubai is de olie nu al zo goed als op, maar daar leeft men nu ook niet meer van de olie. Door het bouwen van luxueuze paradijzen voor toeristen en zakenlui, is de belangrijkste inkomst daar nu het toerisme en het bedrijfsleven geworden.

En een land als Saoedi-Arabië zou, als de olie op drijgt te raken, kunnen investeren in zonnecellen (waarschijnlijk toch een belangrijke energiebron voor de toekomst) om toch een belangrijke energieproducent in de wereld te zijn. Want midden in de woetijn werken die zonnecellen natuurlijk optimaal.

Of dit ook gaat gebeuren, weet ik niet. Ik ben geen waarzegger en de toekomst blijft moelijk te voorzien. Maatschappelijke en economische chaos liggen natuurlijk altijd op de loer, maar ik denk niet dat de kans nu groter is dan wanneer je het vergelijkt met de jaren 1920 (beurskrach), jaren 1930 (opkomst dictaturen in Europa) of de Koude Oorlog. De 21e eeuw zal te maken hebben met klimaatverandering, voedselproblemen, watertekorten en energieproblemen. Maar hoe, wanneer en in welke mate blijft giswerk. Evenals de oplossingen die ervoor aangedragen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Gewoon een vraagje

Krollie, de claim van de Japanners is dat de auto op water rijdt en niet op waterstof zoals je beschrijft. Ik begrijp je verwarring, omdat het rijden op water natuurlijk onmogelijk is. Zie daarover verder het andere topic.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Gewoon een vraagje

De prijs van de olie heeft niets te maken met een tekort, integendeel er is een olieoverschot. De huidige prijsvorming heeft te maken met de koers van de us dollar en -mislukte- aan en verkoopspeculaties op de beurs.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Gewoon een vraagje

De prijs van de olie heeft niets te maken met een tekort, integendeel er is een olieoverschot. De huidige prijsvorming heeft te maken met de koers van de us dollar en -mislukte- aan en verkoopspeculaties op de beurs.
Speculaties, de hypotheekcrisis en de koers van de dollar spelen zeker mee in de hoogte van de olieprijs, maar je kan niet zeggen dat dat de enige belangrijke oorzaken zijn. En er is wel genoeg olie, maar dan in de grond, zoals ik al zei. Het probleem is de cappaciteit van de industrie om het uit de grond te halen en te verwerken (door een tekort aan investeringen in combinatie met een groeiende vraag in Azië), waardoor er een tekort is aan direct beschikbare olie. Voor als je me niet gelooft, ik ben niet de enige die dat zegt:

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...tsheetolie.html

http://www.imf.org/external/np/pp/eng/2005/092105o.htm

Berichten: 597

Re: Gewoon een vraagje

De prijs van de olie heeft niets te maken met een tekort, integendeel er is een olieoverschot. De huidige prijsvorming heeft te maken met de koers van de us dollar en -mislukte- aan en verkoopspeculaties op de beurs.
aardolie is (van nature) weldegelijk schaars en dit beïnvloedt zeker de prijs.

tevens kunnen de kartels de schaarste van gewonnen olie zelf beïnvloeden door hun productie te doen toenemen of afnemen.

ps: er is ook een mogelijkheid om olieproducten te maken van teerzand (hier is nog een grote voorraad van) -> maar dit verwerkingsproces is veel duurder
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 12.262

Re: Gewoon een vraagje

En er is wel genoeg olie, maar dan in de grond, zoals ik al zei. Het probleem is de cappaciteit van de industrie om het uit de grond te halen en te verwerken (door een tekort aan investeringen in combinatie met een groeiende vraag in Azië), waardoor er een tekort is aan direct beschikbare olie.
Varkenscyclus? Met de hoge prijzen wordt het aantrekkelijk om te investeren in installaties voor oliewinning, dat is feitelijk iets dat zichzelf oplost, en in alle delen van de economie voorkomt.

Bij olie is de voorraad heel afhankelijk van de prijs. Tot voorkort werden olievoorraden geteld die winbaar zijn tegen het voormalige opec prijsdoel van $22-$28 per vat. Als je rekent met $100 per vat, dan is de voorraad opeens een heel stuk groter. Alleen moet er dan wel vertrouwen van investereerders zijn dat die prijs zo hoog blijft voordat het verantwoord is dergelijk dure bronnen te exploiteren. Ik heb mn twijfels of dat al zo is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Gewoon een vraagje

Ik reed vandaag in nederland, duitsland en denemarken. Ik moest onderweg aan dit artikel even denken en de reden was het prijsverschil in de benzine, nl versus dk is plm 20 eurocent in het nadeel van nl.

Bos heeft 1.2 miljard extra gekregen en is niet van plan om ook maar iets terug te geven. Ik verwacht dat hij nog veel meer benzineaccijns gaat incasseren dit jaar.

De vraagsteller kan zich ook zich afvragen of de overheid van een land eigenlijk wel belang heeft bij een mindere olieproductie als je let op de vraag: wat levert het op ! En waar ligt dan de grens, dat de overheid en de politiek nog objectieve informatie geeft om zichzelf niet te verarmen.

Verder las ik vorig jaar een artikel over de ontwikkeling van landen. Ik weet waarachtig niet meer wie de schrijver was (ik dacht kaplan). Zijn stelling was dat WO3 niet tussen landen zal zijn maar tussen de bewoners van landen, integratieproblemen en cultuurverschillen zouden de toon zetten.

Ik volg het nl nieuws niet meer zo, maar merk dat steeds meer nl-ers ontevreden worden over hun land. Of het terecht is doet er misschien niet eens toe, ze zijn het gewoon. Een emotie of een ratio?
nothing will change without a rebel

Berichten: 2.504

Re: Gewoon een vraagje

Mensen worden ontevreden omdat individuele stemmen uit de media zeggen dat dat moet.

Ontevreden kan je enkel zijn als je verwachtingen niet voldaan worden. Dus is de vraag: wat verwacht het volk en waarom doen ze dat nou net zo specifiek?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 65

Re: Gewoon een vraagje

Even om een beeld te vormen (ik ben zelf in de off-shore werkzaam geweest);

Een tijdje geleden werd er melding gemaakt van de vondst van een immens olieveld voor de kust van Brazilie.

Dit z.g. Carioca-field zou een oliereserve hebben van ca 33 miljard vaten.

Dat klinkt als een enorme hoeveelheid maar als we het verbruik aan olie over de hele wereld (ca 80 miljoen vaten per dag) even delen op 33 miljard komen we ruwweg uit op 412 dagen.

D.w.z. deze grootste olievondst sinds tientallen jaren is net voldoende voor anderhalf jaar verbruik. Eigenlijk zou elk jaar zo een olievondst moeten worden gemeld.

En dan wil ik jullie niet eens vermoeien met een uitleg over de technische problemen om olie aan te boren op een waterdiepte van honderden of zelfs duizenden meters.

Dus; kom op met die windmolens, zonnecellen en ligfietsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Gewoon een vraagje

Evil Lathander schreef:Mensen worden ontevreden omdat individuele stemmen uit de media zeggen dat dat moet.

Ontevreden kan je enkel zijn als je verwachtingen niet voldaan worden. Dus is de vraag: wat verwacht het volk en waarom doen ze dat nou net zo specifiek?
Ik vind het een beetje een open deur intrappen, een ieder kan dit schrijven. Geef nou eens invulling aan je eigen vraagstelling en een uitleg van je 'media' gedachte.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Gewoon een vraagje

Gewoon een vraagje: :P

Waar gaat dit topic nu echt over? Oliecrises, ontevredenheid, accijnsen, hypotheekcrises...

Anywho, op de vraag van Benb: ik heb niet het idee dat men echt ontevreden is in Nederland. Nu kan ik niet voor 16 miljoen landgenoten spreken, maar zelf ben ik best tevreden: heb een huis, een auto, een goede baan, een goede opleiding, kan enkele keren per week naar de kroeg, internet is net zo vanzelfsprekend als stromend water, ...

Tuurlijk, mensen klagen veel, maar dat is mensen eigen. Dit wordt mede gevoed door politici met populistische trekjes en media die alles uitvergroten, maar dat kunnen ze niet zonder dat er echt wat leeft. Maar waar kun je nu als je in Nederland woont echt over klagen? Hoge benzineprijs? Zeur niet, zeg ik. Ik heb niet de indruk dat men er nue echt minder kilometers door rijd. Niet meer mogen roken in de horeca? Tja, vind het zelf ook wat betuttelend, maar overal waar ik kom is er weer een oplossing voor gevonden. Waar men over klaagt zijn juist de futiliteiten, juist omdat het grote plaatje hier al zo goed geregeld is.

Het meest waar men over klaagt is gerelateerd aan geld, maar als ik kijk naar het aantal vliegreizen en personenauto-kilometers dat nog steeds toeneemt, moet men gewoon niet zeuren.

Maar da's mijn "kroeg-mening". :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gewoon een vraagje

Ger schreef:Het meest waar men over klaagt is gerelateerd aan geld, maar als ik kijk naar het aantal vliegreizen en personenauto-kilometers dat nog steeds toeneemt, moet men gewoon niet zeuren.

Maar da's mijn "kroeg-mening". :D
Ik kom eigenlijk nooit in de kroeg, maar ben dezelfde mening toegedaan. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Gewoon een vraagje

Nicolaas schreef:Daartegenover zie ik een generatie die nu wereldwijd begint op te groeien met toegang tot internet,

niet alleen hier maar ook in het midden van een 3e wereldland.

Krijg je een Ziekte, zoek je de antwoorden op het net.

De impact die dit de komende 10 jaar al gaat moet inmens zijn ,op het gebied van bewust zijn,ontwikkeling.

En zien wat de wereld te bieden heeft aan sommigen.
DAT is nu juist ook weer een groot probleem vind ik. Dat bewustzijn, die ontwikkeling duurt verhoudingsgewijs veel te lang of komt er niet. De grote informatiestroom maakt het eruithalen van daadwerkelijk fundamenteel belangrijke zaken er niet makkelijker op. De moderne mens van de Youtube/MTV/Lifestyle magazine generatie verveelt zich vooral. Men is zo verwend door al het leuks wat geboden wordt dat men geen oog meer heeft voor het gegeven dat men zich in de basis gelukkig mag prijzen. Men ziet het bos door de bomen niet meer. Men struint dagelijks het Internet af, kijkt alleen maar reikhalzend uit naar de nieuwste gadget, de nieuwste beleving, de sterkere prikkel tussen al die prikkels die men dagelijks verwerkt. Vakanties moeten steeds verder weg en extremer, electronica, witgoed, auto's en woninginrichtingen worden afgedankt alsof het wegwerpaanstekers zijn. En voor degenen die het financieel niet kunnen bijbenen is er nog altijd World of Warcraft of Second Life.

Wie bekommert zich daarbij om schaarse grondstoffen, klimaatverandering en de mensen die nog steeds niets te eten hebben? Het kost immers maar een muisklik of een druk op de afstandsbediening om de ogen ervoor te kunnen sluiten en men heeft het al zo vaaaak gehoord. Gaap.
zou iemand het aandurven van zijn visie, vanuit wetenschappelijk oogpunt op de wereld te geven.

over zeg maar 5 jaar.

mag positief zijn of negatief, ben gewoon nieuwschierig naar de tendens, als je nuchter over de horizon probeert te kijken.
Over 5 jaar zal het niet beter zijn. Dan zal ik waarschijnlijk al na 3 maanden geen onderdelen meer voor mijn mobieltje kunnen krijgen en zal de plaatselijke jeugd zich er misschien voor schamen ons huis te betreden. Nu kijkt men al meewarig als men ziet dat wij nog steeds geen flatscreen TV hebben staan en ons bankstel alleen nog maar aan te zien is omdat er grand foulards overheen liggen. Toch heb ik hoop, want wij zijn inmiddels ANDERS daarin, en dat maakt dat de jongeren het hier ook interessant vinden. Gelukkig maar, want dat geeft hoop dat iets van onze consumptiemoeheid misschien ook overkomt.

Het verjaardagsfeest van onze zoon was een succes. Iedereen mocht blijven slapen en de woonkamer werd tot Nintendo speelhol omgebouwd. De beschikbare TV's en computerschermen (klein, verouderd, maar werkend) werden van stal gehaald voor de oudere Gamecube en de nog oudere N64. De relatief nieuwe Wii werd op een geleende, ouderwetse, maar goed werkende beamer aangesloten (de schilderijen moesten daarvoor van de muur en het meubilair verplaatst). Bloederige games waren er niet bij uiteraard, en niemand vond dat erg of verveelde zich (terwijl ik wel weet dat sommigen dergelijke games graag spelen). Gegeten werd er gewoon ouderwets samen aan tafel. Alle 12 jongelui (die elkaar deels niet kenden) hebben het uitstekend naar hun zin gehad en de volgende ochtend zijn ze gewoon op eigen spontaan initiatief naar het zwembad gegaan (gebruik makend van alle mogelijke zwembroeken die nog te vinden waren bij ons en bij de buren). Kijk, daar wordt ik nou warm van.

'Tuurlijk, we hadden dan ook wel wat gadgets en electronica ter beschikking, maar we hadden ze dan ook bewaard of hadden gewoon niet beter terwijl veel daarvan in de ogen van de gemiddelde moderne mens behoorlijk minderwaardig is inmiddels. Toch mocht dat de pret absoluut niet drukken, het kwam niet eens in ze op. De ervaring, dat je ook met oudere "troep" lol kunt hebben is m.i. belangrijk en waardevol. We gooien in onze welvaartmaatschappij veel te veel zomaar weg, en zitten in een grondstof verspillende stroomversnelling.

Duurzaamheid is voor mij vooral ook een term die ik koppel aan dat je consumptiegoederen gebruikt totdat ze kapot gaan. Ik vind het dan ook zo erg dat je bepaalde dingen gewoon niet meer kunt gebruiken omdat ze uiteindelijk niet meer compatibel zijn met de nieuwe aansluit-, signaal- en weergave technieken, zoals bepaalde telefoons, computers, TV's. En ik vind het ook erg dat kwaliteit niet meer zo belangrijk is, immers, de consument wil over een jaar toch wel weer wat anders.

Natuurlijk weet ik dat de economie daar deels op draait en dat je dat niet terug kunt draaien, maar het voelt goed fout.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Gewoon een vraagje

De huidige crisis word voornamelijk veroorzaakt door dat men door krijgt dat dollars eigenlijk niets waard zijn. Ten opzichte van andere grondstoffen is olie veel minder gestegen. In feite is de waarde van ons geld extreem gedaald, veel meer dan de, volledig fictive, 1-4% inflatie die de centrale banken de afgelopen jaren naar buiten brachten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer