Springen naar inhoud

Titratie van 2 zuren in 1 opl.

• Log in om te kunnen reageren

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2008 - 18:08

hallo,

in mijn vorige topic (Gehalte- bepaling NaCH3COO. 3H2O) wil ik het geh. NaAc bepalen dmv. een titratie met loog na toevoegen van een overmaat kaliumwaterstofsulfaat.
nu is mijn vraag:

als ik een overmaat kaliumwaterstof sulfaat toevoeg aan het monster ( NaAc) dan ontstaat er azijnzuur maar ook zwavelzuur( KHSO4 + H2O --> K+ + H+ + SO42-), want het is immers een overmaat. nu wil ik allebei de zuren apart gaan titreren want als ik tov fenolftaleine titreer tot eindpunt dan titreer ik het zwavelzuur ook mee, en komt het gehalte aan azijnzuur veel hoger uit dan wat het in werkelijkheid is. dus hoe moet ik dit aanpakken?

ik weet dat het mogelijk is alleen weet ik niet meer hoe, en op internet kan ik ook niks meer vinden.

alvast hartelijk bedankt,

lars

Veranderd door dysprosium, 16 juli 2008 - 18:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 juli 2008 - 18:48

als ik een overmaat kaliumwaterstof sulfaat toevoeg aan het monster ( NaAc) dan ontstaat er azijnzuur maar ook zwavelzuur

Er ontstaat geen zwavelzuur maar sulfaat. En je houdt naast het gevormde azijnzuur een overmaat van het toegevoegde zuur HSO4-. Dat is je tweede zuur.

Ik zie overigens zo snel niet wat het voordeel zou zijn om KHSO4 toe te voegen i.p.v. een sterker éénwaardig zuur.

Enfin, als je in een mengsel van twee zuren slechts één zuur wilt bepalen dan moet je een zodanige pH-indicator kiezen dat de titratie stopt nadat alleen het sterkste zuur geneutraliseerd is. Aangezien je ook weet hoeveel van dit zuur je toegevoegd had, weet je door verschil hoeveel met het acetaat gereageerd heeft voor de vorming van het azijnzuur en dus hoeveel acetaat er geweest moet zijn.

Maar waarom eigenlijk niet gewoon het NaAc, wat een zwakke base is, gewoon met een sterk zuur, en de juiste pH-indicator, titreren zoals Marko de vorige keer al voorstelde? Werkte dat niet?

Veranderd door Fred F., 16 juli 2008 - 18:57

Hydrogen economy is a Hype.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2008 - 22:18

ok, in dat zwavelzuur heb ik me vergist, maar er ontstaat wel meer zuur dan eigenlijk nodig is.

en de manier van Marko heeft bij mij geen goed resultaat opgelevert. maar dat zou ook aan mij kunnen liggen.

wat voor een indicator zou je dan voorstellen voor de titratie van HSO4-? of hoe zou ik die kunnen kiezen? waar moet ik dan naar kijken? iets met pKa misschien ?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures