Onderzoeksartikel gevraagd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 209

Onderzoeksartikel gevraagd

Enkele wetenschappers zijn het niet eens met de huidige lipid-hypothese (verzadigd vet en een verhoogd (LDL)cholesterolgehalte veroorzaken atherosclerose). Daarvoor dragen ze in mijn ogen vaak goede argumenten aan. De discussie wordt echter verder niet inhoudelijk gevoerd, mede omdat deze lipid-hypothese al lang bestaat en als het ware ingeworteld is bij de mensen.

Uffe Ravnskov is één van die wetenschappers en publiceerd regelmatig kritische artikelen waarin hij tegenstrijdigheden en zelfs onjuistheden van de lipid-hypothese aangeeft.

Recent is er een nieuwe publicatie van hem verschenen:

Scand Cardiovasc J. 2008 Jul 10:1-4. The fallacies of the lipid hypothesis. Ravnskov U.

http://www.informaworld.com/smpp/content~d...017430801983082

Abstract

"Most researchers to-day consider that a high intake of saturated fat and elevated LDL cholesterol are the most important causes of atherosclerosis and coronary heart disease. The lipid hypothesis has dominated cardiovascular research and prevention for almost half a century although the number of contradictory studies may exceed those that are supportive. The harmful influence of a campaign that ignores much of the science extends to medical research, health care, food production and human life. There is an urgent need to draw attention to the most striking contradictions, many of which may be unknown to most doctors and researchers."


Mijn vraag is nu of iemand mij aan de full-text zou kunnen helpen.

Berichten: 954

Re: Onderzoeksartikel gevraagd

Aangezien het net verschenen is, is er best een grote kans dat het artikel pas over een tijd online beschikbaar is (via het LUMC heb ik nog geen toegang in ieder geval). Een bezoekje brengen aan de plaatselijke UB lijkt me de kortste klap als je het snel nodig hebt. Een mailtje naar de auteur kan natuurlijk ook altijd.

Reageer