Springen naar inhoud

Stalen balk


  • Log in om te kunnen reageren

#1

baer

    baer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2008 - 18:49

sorry dat ik het niet duidelijk heb omschreven.
het betreft een schuindak met een helling van 15 graden
mijn vorige berekening was niet juist men merkt dat ik het al jaren niet meer heb gedaan
een steunpunt is 1.80 m hoger als het andere
er zijn 2 balken nodig
een draagt het grootste gedeelte van het dak de 29 m2
de ander welke aan de zijlkant licht de 1/2 van 20 m2
de steunpunten staan 6.7 meter uit elkaar
door de schuinte is de balk 0.23 langer
hopelijk heb ik het nu duidelijker gemaakt
met dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juli 2008 - 19:05

Dus de zwaarst belaste balk (29m2) ligt onder een helling van 15 graden met een horiz.afstand van 7 meter,waardoor de echte lengte in de schuinte ongeveer 24,69 cm langer wordt?

Als jij het huidige spant verwijdert en vervangt door die balk,krijg je wel een afschuivingsprobleem in de richting van het laagste punt,dus verankering bij de hoge muur (van de buurman) of op een andere methode op het laagste punt.

En wat is de dakbelasting (houtwerk met gordingen,dakplaten en dakpannen).

Hierop komt dus mogelijk sneeuwbelasting,ook windbelasting en werkluibelasting,echter niet alles tegelijk!

#3

baer

    baer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2008 - 19:13

Dus de zwaarst belaste balk (29m2) ligt onder een helling van 15 graden met een horiz.afstand van 7 meter,waardoor de echte lengte in de schuinte ongeveer 24,69 cm langer wordt?

Als jij het huidige spant verwijdert en vervangt door die balk,krijg je wel een afschuivingsprobleem in de richting van het laagste punt,dus verankering bij de hoge muur (van de buurman) of op een andere methode op het laagste punt.

En wat is de dakbelasting (houtwerk met gordingen,dakplaten en dakpannen).

Hierop komt dus mogelijk sneeuwbelasting,ook windbelasting en werkluibelasting,echter niet alles tegelijk!

U heeft het helemaal begrepen is de dakbelasting is een pannendak op unidekplaten
de afschuivinfsproblemen worden aan de bestaande muur opgevangen



U heeft het helemaal begrepen
de afschuiving wordt opgevangen aan de opgaande muur
het nieuwe dak bestaat uit unilinplaten ondersteund op 3 plaatsen met houten balken
de dakbedekking zijn dakpannen

Veranderd door baer, 17 juli 2008 - 19:19


#4

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 juli 2008 - 22:12

Via een omweg heb ik hetzelfde balkbelastingsoppervlak trachten te bereiken door een hoh afstand van 4.2 mtr in te voeren.

Aangezien dit sporenprogramma niet aanwezig is bij mijn freeware heb ik vrijblijvend,hier de berekening uitgevoerd:

Object no:1
07-17-2008
Spant no:1

Programma SPOREN versie 99
****************************************
Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen

Basis:doorbuiging fmax=L/333 resp.L/250

#k Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA- ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7 : 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7 : 16.8 N/mm2


SPOREN met eg/wind/sneeuw/pers.


Sporen-afstand in mtr : 4.2
Spoor-lengte;schuin gemeten! in mtr : 7.4
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 15
Eigen gewicht dakvlak in kN/m2 : .6
Eigen gewicht dakvlak op spoor kN/m1 : 2.52
Sneeuw/pers.0.7kN/m2 bij helling < 25 gr. : .7
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .258819
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .9659258
Eigen gewicht//dakvlak in kN/mtr1 : .652224
Eigen gewicht haaks op spoor in kN/mtr1 : 2.434133
Deze berekening is niet volgens TGB wegens
tijdelijk laten vervallen van puntlast van 2 KN

Sporen overspannen 1 gordingvak

Puntlast spoor volgens TGB1990-8.2.5.3 NIET maatgevend

Maximum kniklengte in y-richting en L in cm : 199.3045 740
M haaks vloer/dakvlak -Mx- in kNm : 32.21251
IX-benodigd-staal bij F=L/333 ;in cm4 : 3947.45
WX-benodigd-staal bij 235N/mm2/BF;in cm3 : 178.1969
Benodigde staalprofiel -doorb. IPe :270
WX-aanwezig staal in cm3: 429
IX-aanwezig staal in cm4: 5790
Volgens berek.tabel LAMDA en ALFA : 70 1.47
Doorbuiging in mm : 15.11189
Doorbuiging in relatie tot de lengte : 2.042148E-03
Spanning stalen ligger in N/mm2 : 78.07584 UC: .4319089
Spanning stalen ligger max.235/BF in N/mm2 : 180.7692
________________________________________________________________
*
Mogelijk zit er aan een aan te schaffen balk een bolle zijde,plaats die dan aan de bovenzijde van de balk om de doorbuiging te compenseren!

Succes met de verankering van het geheel aan de hoge zijde!

#5

baer

    baer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 08:22

Via een omweg heb ik hetzelfde balkbelastingsoppervlak trachten te bereiken door een hoh afstand van 4.2 mtr in te voeren.

Aangezien dit sporenprogramma niet aanwezig is bij mijn freeware heb ik vrijblijvend,hier de berekening uitgevoerd:

Object no:1
07-17-2008
Spant no:1

Programma SPOREN versie 99
****************************************
Volgens NEN 6702/6770/TGB 1990;Alfa-tab!
Programma werkt met Newtons ipv Kilogrammen

Basis:doorbuiging fmax=L/333 resp.L/250

#k Kokerprofielen Fe 360 : 235 N/mm2
HeA- ,, Fe 360 : 235 N/mm2
IPe- ,, Fe 360 : 235 N/mm2

Rekenwaarde houtsterkte:
Hout naturel K18 18*.7 : 12.6 N/mm2
Hout gelijmd K24 24*.7 : 16.8 N/mm2


SPOREN met eg/wind/sneeuw/pers.


Sporen-afstand in mtr : 4.2
Spoor-lengte;schuin gemeten! in mtr : 7.4
Dakhelling in graden tov.hor.vlak : 15
Eigen gewicht dakvlak in kN/m2 : .6
Eigen gewicht dakvlak op spoor kN/m1 : 2.52
Sneeuw/pers.0.7kN/m2 bij helling < 25 gr. : .7
Sinus dakhelling (sinD/57.29578) : .258819
Cosinus dakhelling (cosD/57.29578) : .9659258
Eigen gewicht//dakvlak in kN/mtr1 : .652224
Eigen gewicht haaks op spoor in kN/mtr1 : 2.434133
Deze berekening is niet volgens TGB wegens
tijdelijk laten vervallen van puntlast van 2 KN

Sporen overspannen 1 gordingvak

Puntlast spoor volgens TGB1990-8.2.5.3 NIET maatgevend

Maximum kniklengte in y-richting en L in cm : 199.3045 740
M haaks vloer/dakvlak -Mx- in kNm : 32.21251
IX-benodigd-staal bij F=L/333 ;in cm4 : 3947.45
WX-benodigd-staal bij 235N/mm2/BF;in cm3 : 178.1969
Benodigde staalprofiel -doorb. IPe :270
WX-aanwezig staal in cm3: 429
IX-aanwezig staal in cm4: 5790
Volgens berek.tabel LAMDA en ALFA : 70 1.47
Doorbuiging in mm : 15.11189
Doorbuiging in relatie tot de lengte : 2.042148E-03
Spanning stalen ligger in N/mm2 : 78.07584 UC: .4319089
Spanning stalen ligger max.235/BF in N/mm2 : 180.7692
________________________________________________________________
*
Mogelijk zit er aan een aan te schaffen balk een bolle zijde,plaats die dan aan de bovenzijde van de balk om de doorbuiging te compenseren!

Succes met de verankering van het geheel aan de hoge zijde!


bedankt voor de snelle hulp

Veranderd door baer, 18 juli 2008 - 08:24


#6

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 juli 2008 - 09:38

Baer,

ggd!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures