Springen naar inhoud

Dieselmotor labo


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 20 april 2005 - 15:10

Ik zit nog met 3 vragen voor een labo van dieselmotoren.

1) Waarom heeft een atmosferische dieselmotor een grotere
cilinderinhoud dan een qua vermogen vergelijkbare benzinemotor?.
2) Waarom streeft de voertuigindustrie steeds hogere inspuitdrukken na
om hun dieselmotoren te verbeteren?
3) Welke veranderingen hebben de definitieve doorbraak van directe
dieselinspuiting bewerkstelligd in de personenauto Ė dieselmotor en
waarom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Roel80

    Roel80


  • >100 berichten
  • 109 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2005 - 23:27

1) Waarom heeft een atmosferische dieselmotor een grotere
cilinderinhoud dan een qua vermogen vergelijkbare benzinemotor?.


Het vermogen wordt bepaald door grofweg 2 dingen: het koppel en het toerental. Zoals uit je vorige vraag is gebleken levert een atmosferische dieselmotor minder koppel tov een benzinemotor. Tevens ligt het maximale toerental lager van een diesel: de zuiger moet een langere slag maken om de hoge compressie te krijgen die nodig is. Om dit gebrek aan toeren te ďcompenserenĒ is een hoger koppel nodig, wat bereikt wordt met een grotere cilinderinhoud

2) Waarom streeft de voertuigindustrie steeds hogere inspuitdrukken na
om hun dieselmotoren te verbeteren?


Het is belangrijk de druppels brandstof die ingespoten worden zo klein mogelijk te houden. Grote druppels zullen deels niet volledig verbrand worden wat de roet-uitstoot verhoogd en het rendement dus verlaagt. Door de gaatjes in de injectoren kleiner te maken krijg je betere verstuiving, echter bij teveel verstuiving dringt de brandstof niet ver genoeg de cilinder binnen (de snelheid van de druppels is dus te laag), daarom moet de druk verhoogd worden om de penetratie van de brandstof voldoende te houden.

Welke veranderingen hebben de definitieve doorbraak van directe
dieselinspuiting bewerkstelligd in de personenauto Ė dieselmotor en
waarom?


De grote uitdaging bij een dieselmotor is de brandstof goed te laten mixen met de lucht in de cilinder. Bij een minder goede mixing ontstaan er lokaal zuurstofarme gebieden (veroorzaakt door de verbranding van de diesel zelf) waar de resterende brandstof niet volledig zal kunnen verbranden. Bij IDI motoren gebeurde dit daarom in een voorkamer waar swirls enzo beter gevormd konden worden en daardoor relatief goede mixing tussen diesel en lucht. Echter moet de lucht in de voorkamer die expandeert door een kleine opening de cilinder in wat grote verliezen geeft. Een DI systeem heeft dit probleem dus niet, maar hierbij is het veel moeilijker de diesel goed met de lucht te mixenÖvooral als je kijkt naar het gehele toerenbereik. Door verbeterde technieken om de luchtstroom in de cilinder te beÔnvloeden (met name de swirl) en inspuittechnieken is DI ook voor kleinere motoren mogelijk geworden (voorheen werd het alleen in grote motoren gebruikt omdat er voldoende ruimte was in de grote cilinders om voldoende mixing te krijgen).





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures