Springen naar inhoud

Help, mijn antislipmat is aan de wandel.....

• Log in om te kunnen reageren

strokealpha

strokealpha

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 01:14

Sinds kort heb ik nieuwe vloerbedekking in mijn werkplaats gelegd. Deze bestaat uit 50x50 cm tegels met bitumen onderkant. De bovenkant is waarschijnlijk nylon of aanverwant materiaal met een korte pool.

Op deze vloerbedekking is (losliggend) een harde kunststof mat gelegd (met anti slipkant naar beneden - deze bestaat niet uit een patroon van kegeltjes welke zich vastgrijpen in de onderliggende vloerbedekking)

Nu doet zich een vreemd verschijnsel voor, waar ik zelf geen verklaring voor kan vinden:
De kunststofmat (waar a. een bureaustoel op staat en b. momenteel enkele andere zware voorwerpen in vuilniszakken op staan) verplaatst zich ongeveer 10 milimeter per uur (altijd in dezelfde richting>zuid)

Voor de goede orde: dit gebeurt zowel overdag als 's nachts; dus OOK wanneer niemand de mat aanraakt en/of betreedt.

Wie kan mij hiervoor een logische verklaring geven ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2008 - 08:45

Dat kan te maken hebben met de poolrichting van de vloerbedekking. de mat wandelt in de richting waarin de haartjes wijzen.
Je zou bij wijze van experiment de tegels andersom kunnen leggen, dus met de pool de andere kant op, dan zou de mat de andere kant op moeten kruipen. Of je kunt ze afwisselend noord/zuid leggen, dan moet hij blijven liggen.

Als de mat ook 's nachts kruipt, dan zou het kunnen dat het gebouw trilt doordat er ergens een machine staat te draaien.

strokealpha

strokealpha

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 16:18

Klazon, de zeer korte (gevouwen) pooltjes liggen inderdaad 1 kant op. Trillingen in of rond onze woning van machines zijn mij onbekend.

Het totale gewicht op de antislipmat is ongeveer 125 kilo !!! De oppervlakte van de mat bedraagt ongeveer 1.5 vierkante meter. De mat zelf weegt ongeveer 5 kilo. Het gewicht is niet evenredig verdeeld.

Toen de mat op de plavuizen vloer lag, bleef ie gewoon liggen.......

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 juli 2008 - 18:35

Als er zoveel gewicht op ligt, dan is het inderdaad onbegrijpelijk dat zo'n mat nog van zijn plaats komt. Je zou als experiment de tapijttegels eens andersom kunnen leggen. Dat geeft dan in ieder geval uitsluitsel of het inderdaad iets met de poolrichting te maken heeft. Voor de rest is mijn fantasie even op.

strokealpha

strokealpha

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 21:36

Ik kan het proberen. Ik heb dit onderwerp niet voor niets in natuurkunde geplaatst. Er moet gewoon een wetenschappelijke verklaring voor het verschijnsel zijn. (Yomanda is ook nooit bij mij thuis geweest :D )

De omgekeerd u vormige pooltjes zijn ongeveer 2.5mm lang. Als de mat door mij terug geschoven wordt kunnen eer aantal pooltjes schuin gedrukt worden, welke zullen trachten hun oorspronkelijke positie weer in te nemen.
Alle pooltjes zullen dat niet op hetzelfde moment kunnen door het aanwezige gewicht.
Theoretisch zou dit het wandelen kunnen verklaren. Kan de kracht van de pooltjes zo groot zijn dat ze in staat zijn het genoemde gewicht te verplaatsen ? Vergeet daarbij niet dat de onderkant van de mat stroef gemaakt is met de bedoeling dat ie op z'n plek blijft liggen.

Door het schuiven zou ook een statische electrische lading kunnen optreden wat ik zelf echter niet constateer: geen vonkjes, knetterende geluidjes en nog belangrijker; geen oplazer als ik de mat beet pak (en ik ben heel gevoelig voor statische ladingen)

Een luchtkussentje kan zeer waarschijnlijk ook worden uitgesloten evenals mini propulsion aandrijving (hu ?)

strokealpha

strokealpha

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juli 2008 - 01:44

Sinds vanavond (ja de avond vierdaagse is voorbij :D ) is de mat uitgewandeld !
Niet dat ik de vloertegels heb omgedraaid.... Ik heb het gewicht verwijderd van de mat !!!

Als iemand ooit nog een verklaring voor het fenomeen heeft ??? (natuurkundig of volgens wetten/regels der mechanica)

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juli 2008 - 18:06

Vroeger had ik een tapijt op vloerbedekking gelegd en die wandelde ook zo'n 3 cm per 2 a 3 maanden.
Nam hiermee een zware ronde tafel mee.
Door het trillen van de haartjes op muziek e.d. zal telkens elk haartje van de vele miljoenen in het onder tapijt een druk uitoefenen en hiermee langzaam maar zeker het gehele boven tapijt opschuiven.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2008 - 19:04

Sinds vanavond (ja de avond vierdaagse is voorbij :D ) is de mat uitgewandeld !
Niet dat ik de vloertegels heb omgedraaid.... Ik heb het gewicht verwijderd van de mat !!!

Als iemand ooit nog een verklaring voor het fenomeen heeft ??? (natuurkundig of volgens wetten/regels der mechanica)

Misschien zijn de poollussen van het onderliggend tapijt zo kort en dik, dat er al een enorme kracht nodig is om ze uberhaupt eerst eens een begin te laten maken met buigen zodat er een terugwerkende kracht in de poollussen KAN worden opgebouwd als je erop gaat lopen. Eenmaal deels gebogen is een extra gewicht erop en er weer af voldoende om de mat aan de wandel te krijgen. Het proces is in gang gezet. Daarnaast kunnen geluidtrillingen het proces dan ook aan de gang houden. Maar een eerste buiging van de poollussen is nodig. Zie dit Duitse document, dat het fenomeen uitlegt, aan de hand van een zelfgemaakt poppetje: http://www.uni-muens...ende_puppen.pdf .
Als je nu dus (nu je het gewicht eraf hebt gehaald) gewoon normaal op je mat loopt zal er niets meer gebeuren omdat jouw gewicht niet zwaar genoeg is om de poollussen zover te laten buigen dat er een terugwerkende kracht optreedt.
Zoiets?
Nu weet ik niet wat voor soort tapijt je precies hebt, maar als ik deze tapijtspecial mag geloven heeft ELK soort tapijt een vleug (zie onder tapijt leggen) en dus een bepaalde richting waarin het poolgaren ligt. Ook tapijt met poollussen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

strokealpha

strokealpha

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2008 - 19:22

Schwartz: Ik ben blij, dat ik niet de enigste ben (Dat wou er overgens gelijk al niet bij mij in)

Veertje: Eindelijk het verlossende antwoord ! Waarvoor mijn dank. Kan ik weer "rustig" slapen :D

Ik denk dat hiermede ook het draadje kan worden gesloten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures