Springen naar inhoud

Hoeveel satellieten cirkelen er om de aarde?

• Log in om te kunnen reageren

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 14:56

Heb een discussie met een aantal vrienden omtrent het aantal satellieten die om de aarde cirkelen.

Heeft iemand hier een idee van ? Ik neem aan dat de officiŽle cijfers niet kloppen gezien er toch wel een pak 'geheime missies' plaatsgrijpen ?
En van al deze satellieten, hoeveel daarvan hebben geen functie meer ? Of halen ze zulke satellieten onmiddellijk terug naar aarde ?

Bedankt alvast. :D

Veranderd door jkien, 21 oktober 2011 - 10:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 juli 2008 - 17:33

Aangezien je een lancering toch niet geheim kunt houden lijkt me niet dat er 'stiekeme' satellieten rondzwerven. De poging lijkt me zinloos.

Scienceclarified

Dangers of Space Debris
The U.S. Space Command tracks more than 8,000 orbiting objects larger than 4 in (10 cm), of which only 7% are operational.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

H-balk

H-balk

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 20:29

Dus dat zou betekenen dat er zo'n dikke 500 werkzame satellieten rondzwerven, en dan nog zo'n 7500 ex-satellieten en brokstukken van minstens 10 cm doorsnede? Om nog maar te zwijgen van de duizenden en duizenden kleinere brokjes zeker??

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2008 - 11:23

Hmm, ik had er echt veel en veel meer verwacht. 8000 stukjes van 10 cm of meer is echt heel erg leeg!

Spitfire28

Spitfire28

• >250 berichten
  • 597 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2008 - 12:13

Hmm, ik had er echt veel en veel meer verwacht. 8000 stukjes van 10 cm of meer is echt heel erg leeg!

die stukjes blijven ook niet eeuwig rond de aarde circuleren, na een tijdje branden ze op in onze atmosfeer
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8801 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 juli 2008 - 13:59

Aangezien je een lancering toch niet geheim kunt houden lijkt me niet dat er 'stiekeme' satellieten rondzwerven. De poging lijkt me zinloos.

Dat is kort door de bocht natuurlijk. De lancering geheimhouden is onmogelijk, maar dat zegt niets over de payload. Het zou me niet verbazen als op die weg de nodige (spionage?) sattelieten in LEO geschoten zijn zonder dat buitenstaanders daarvan weten. Meeliften met commerciele lanceringen van bijvoorbeeld geostationaire satelieten voor telecom wordt ook wel eens bekend gemaakt, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Victory through technology

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44870 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 juli 2008 - 16:55

Dat is kort door de bocht natuurlijk. De lancering geheimhouden is onmogelijk, maar dat zegt niets over de payload.

zelf hobbyisten kunnen satellieten opsporen en volgen:
http://www.space-tra...llites_999.html
Dus een beetje fatsoenlijk ingericht space-command moet dat ook (en zelfs beter) kunnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juli 2008 - 12:53

Maar er kan natuurlijk makkelijk een 'extra camera' op een satelliet zijn geschroefd. Stel voor dat er op de hubble een extra camera zit die naar de aarde kijkt?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures