Springen naar inhoud

De evolutie van de vrije wil

• Log in om te kunnen reageren

eensteen

eensteen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juli 2008 - 16:24

Uitgaande van Dennet's boek 'De evolutie van de vrije wil' wat beginnende gedachten hierover. Blijkt moeilijk om door te komen. Ik kan er dit van maken en voeg zelf wat gedachten erover toe
Over determisme; Dennet wil dat op een dagelijks niveau (grotere voorwerpen) bekijken. Bij gebeurtenissen die heel duidelijk deterministisch zijn; biljarten, vallende dominostenenens er is steeds 1 oorzaak en 1 oorzaak>gevolg tijdpad. De meeste gebeurtenissen in de dagelijkse wereld vormen een complex netwerk van oorzaken en gevolgen. De chaostheorie is dan hier (vaak) van toepassing.
Niet alle gebeurtenissen hangen ten allen tijde met elkaar samen. 2 gebeurtnissen die beide op zichzelf deterministisch zijn op de manier van biljartballen of dobbelstenen gooien(vanaf het moment dat de 1e stoot is gegeven of gooi is gedaan) kunnen samenkomen en samen de oorzaak vormen voor een nieuw gebeurtenis. Dat samenkomen van 2 op zichzelf deterministische gebeurtnissen is toeval. Toeval en determinisme zijn dus gemengd.
Zit hier wellicht enige ruimte voor manipulatie en keuzevrijheid. Dennet wil toe naar een theorie die determinisme met keuzevrijheid combineert die moet dan zitten in de ruimte buiten de strikt deteministische gebeurtenissen.

Ik dacht ook nog aan het volgende:
De geest kan dus niet als aparte entiteit los van de hersenen bestaan. De geest of bewustzijn zou ook geen invloed kunnen uitoefenen op de hersenen. Wel omgekeerd. Libet zegt dat een zgn vrije keuze korte tijd voordat die bewust wordt al meetbaar is in de hersenen. Denish D'Souza in debat met Dennet (zie youtube) zegt dat bewustzijn wel de hersenen kan beinvloeden. Heeft hij niet toch gelijk, want het is mogelijk om met de wil een curser van een computer te sturen. Wordt nu gebruikt door gehandicapten zag ik op discovery. Hier zien we toch dat de geest materie (hier buiten het lichaam) kan beinvloeden/sturen. Electriciteit is tenslotte materie (electronen). Of zien we hier hersenen (materie) dat materie elders beinvloedt?

Verder;
Wat de kern is van Dennet's voorstelling van zaken en zijn oplossing is het feit dat de wereld of de werkelijkheid (bijna) oneindig gecompliceerd en een soort choas is waar heel veel tegelijk gebeurt en waar zoveel invloeden tegelijk opelkaar inwerken dat er van hard core determinisme geen sprake kan zijn. Het toeval speelt een belangrijke rol waardoor er ruimte is voor zoiets als vrije wil/dito keuze. Die is ontstaan door evolutie omdat het de fitness vergrootte. Daardoor kan de mens/de mensheid zich verbeteren. Die eigenschap is gaandeweg gegroeid via bewustzijn en zelfbewustzijn. We kunnen doordat we vooruit kunnen kijken, inspelen op toekomende gebeurtenissen. Een imaginaire gebeurtenis kan dus oorzaak worden voor een bepaalde reŽle beslissing en gebeurtenis in het nu. Je kunt hierdoor gevaren afwenden en kansen vergroten. Dat een imaginaire gebeurtenis oorzaak kan vormen voor een bepaalde handeling of beslissing duidt op vrije keuze omdat je via verbeelding/bewustzijn/denken zelf een oorzaak gaat creeeren. Je kunt jezelf op die manier in een richting manoevreren die afwijkt van de richting die het overgeven aan simpel oorzaak-gevolgmechanisme en toeval zou opleveren. Dat kun je dan vrije wil of vrije keuze noemen binnen de beperking van het determinisme dat natuurlijk ook bestaat en onontkoombaar is als we het in engere zin beschouwen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 juli 2008 - 16:48

Als ik mij concentreer op andere mensen dan zie ik (paranormaal dus) dingen van en bij die andere mensen. Als ik de kans krijg om dat bij die ander te controleren dan zal ik dat zeker doen.
Mijn vrije wil is dus dat ik mij concentreer op die ander, wat dat oplevert is niet bepaalt door mijn vrije wil maar ik kan er wel iets mee doen.

Kun je zeggen dat je vrije wil afhankelijk is van een ander, kwalitatief als wel kwantitatief?
nothing will change without a rebel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures