proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

stel dat je een hele boel hele kleine balletjes een lading, q geeft.

(maar ze kunnen elkaar niet aanraken doordat ze allemaal geisoleerd zijn)

Dan laat je ze zeer snel draaien in een circel draaien. (allemaal rond een centrum).

Dus in principe geeft een bewegende lading een magnetisch veld als gevolg..

gebeurt dit hier ook?

zoniet, waarom niet?[/quote]

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

ik zou denken van wel want een lading die beweegt zorgt voor een magnetisch veld, of ze nu alleen is of met twee....

de velden gaan niet geisoleerd van elkaar zijn want naar het schijnt kan je magnetische velden niet isoleren

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

met dat isoleren bedoel ik dat je maakt dat de lading er niet uit kan..

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Bewegende lading geeft inderdaad een magnetisch veld en dat zul je bij dit gedachtenexperiment ook ondervinden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 23

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Ik heb hier zo mijn twijfels bij. De lading beweegt namelijk niet ten opzichte van het medium waar het zich in bevindt.

Als we de bewuste bolletjes gewoon op tafel leggen, zouden ze volgens jullie redenering oop een magnetisch veld opwekken, de aarde (en dus de bolletjes) bewegen immers ook...

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

good point

ik heb ook zitten denken aan dat : hoe rap moet het bolletje dan bewegen?

eig alles beweegt min of meer he... als het nu 1 mm per uur beweegt geeft dat dan hetzelfde magnetisch veld?

mss een experiment zou het beste zijn?

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Bart of iemand anders? weet iem. het antwoord?

het leek me eig een basisvraagje... :shock:

Berichten: 23

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Die snelheid zou helemaal niet zo hoog hoeven zijn dan. Als het al zou werken (ik denk het niet), zou in principe een snelheid vergelijkbaar met de driftsnelheid van elektronen in een stroomvoerende draad voldoende moeten zijn.

En die snelheid is erg laag:

http://www.schoolscience.co.uk/content/5/p...pelech2pg3.html

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Als we de bewuste bolletjes gewoon op tafel leggen, zouden ze volgens jullie redenering oop een magnetisch veld opwekken, de aarde (en dus de bolletjes) bewegen immers ook...
Je moet hierbij rekening houden dat jij en de aarde niet bewegen t.o.v. die bolletjes, dan zal je inderdaad geen magnetisch veld meten.

Iemand die "stil" in de ruimte hangt en de aarde en de bolletjes voorbij ziet draaien zal wel een magnetisch veld meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Je bekijkt in feite de ladingsverandering per tijdseenheid op een bepaald oppervlakje (die net zo snel gaat als de waarnemer).

Als de waarnemer dan net zo snel gaat als de lading, zal er geen ladingsverandering zijn op het oppervlak, en zal er dus geen stroom lopen die een magnetisch veld kan opwekken.

Een stroom is een metaal is in feite niks anders dan (discreet) bewegende electronen en dit verschilt niet van dit gedachtenexperiment
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

stel nu dat je het geladen bolletje op een tafel legt..

en je pakt een ijzerdraadje en gooit het over het bolletje...

dan kun je zeggen dat het bolletje beweegt tegenover het ijzerdraadje..

dan heb je een magnetisch veld tegenover het ijzerdraadje.

wordt het ijzerdraadje dan aangetrokken?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: proef: wat gaat er gebeuren als.. (gedachtenexp.)

Ik denk het wel. Magnetische velden meet je zodra er relatieve beweging is, vermoed ik. Volgens het relativiteitsbeginsel mag je toch zeggen dat het ijzerdraadje in rust is (als je de zwaartekracht buiten beschouwing laat) en de lading in beweging? Dus het ijzerdraadje zal aangetrokken worden
You can't predict a fool's behaviour

Reageer