Slaagkans studie natuurkunde

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 85

Slaagkans studie natuurkunde

Ik ga dit jaar beginnen met de studie Natuur & Sterrenkunde en ik ben wel een beetje nerveus of ik het aankan. Ik heb gelezen dat als je het eerste jaar van een natuurkunde studie doorkomt, dat je in principe de volgende vier jaar ook aan zou moeten kunnen. Klopt deze bewering een beetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Slaagkans studie natuurkunde

In Nederland?

Ik denk dat er een zekere kern van waarheid in die uitspraak zit: in principe zal de studie niet (per se) moeilijker worden na het eerste jaar. Na het 1e jaar heb je een goede indruk, en als je alle vakken met een 7+ haalt zul je ook niet al te veel problemen krijgen met andere vakken. Hetgeen natuurlijk niets garandeert, en je hebt verschillende richtingen en iedereen heeft andere kwaliteiten.

Mag ik vragen wat je cijfers op de middelbare school (VWO?) waren?

Een groot deel gaat afhangen van je motivatie, (veel) meer nog dan intelligentie/aanleg. Iemand met gemiddelde aanleg kan met veel inzet zeker voldoendes halen. Veel gaat zitten in het bezig zijn met de stof: opgaven maken, opgaven maken, opgaven maken :D

Dit werd mij ook altijd verteld voordat ik studeerde, en ik geloofde het altijd maar half, maar het is echt waar.

Natuurkunde zal in ieder geval stukken wiskundiger en abstracter zijn dan je gewend bent.

(Als je vragen hebt, kun je mij overigens altijd benaderen per PM. Ik studeer N&S in Utrecht.)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 85

Re: Slaagkans studie natuurkunde

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga ook N&S in Utrecht doen. Mijn cijfers waren een 7 voor zowel WI als NA, waar ik denk ik wel bij moet zeggen dat het zelfstudie was. Mijn VWO heb ik namelijk via een staatsexamen gehaald bij de IB-Groep. Wat betreft mijn motivatie zit het in ieder geval goed, ik zie er erg naar uit. Wat was eigenlijk het uitvalspercentage bij jou in het eerste jaar ongeveer en waar lag dat aan denk je?

Reageer