Atoomkernen en zwarte gaten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

Atoomkernen en zwarte gaten

Ik las onlangs eens een verhandeling (van een prof. Endh.Uni)over de grootte van een atoom en dan die van een atoomkern met daarom heen electronen,welke zich op een afstand bevinden van 100000 (honderduizend) * de diameter van de kern,dus 200000 * de straal van de kern.

De ruimte daartussen zou geen materie bevatten;ga ik dit dus in een volumineuze verhouding omrekenen dan heeft de atoom een volume dat 2000003 * zo groot is als die kern. (Ik hoop dat ik het goed weergeeft)

Dus schakel ik nu over naar de zwarte gaten in het heelal,dan zou ik me kunnen voorstellen,dat daar een samenklontering van atoomkernen plaats vindt door een steeds toenemende aantrekkingskracht van de samengeklonterde kernen met opvulling van alle lege ruimtes tussen de kernen en electronen.

Welke deskundige kan daar uitsluitsel over geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Atoomkernen en zwarte gaten

oktagon schreef:Ik las onlangs eens een verhandeling (van een prof. Endh.Uni)over de grootte van een atoom en dan die van een atoomkern met daarom heen electronen,welke zich op een afstand bevinden van 100000 (honderduizend) * de diameter van de kern,dus 200000 * de straal van de kern.

De ruimte daartussen zou geen materie bevatten;ga ik dit dus in een volumineuze verhouding omrekenen dan heeft de atoom een volume dat 2000003 * zo groot is als die kern. (Ik hoop dat ik het goed weergeeft)

Dus schakel ik nu over naar de zwarte gaten in het heelal,dan zou ik me kunnen voorstellen,dat daar een samenklontering van atoomkernen plaats vindt door een steeds toenemende aantrekkingskracht van de samengeklonterde kernen met opvulling van alle lege ruimtes tussen de kernen en electronen.

Welke deskundige kan daar uitsluitsel over geven?
Men stelt zich inderdaad materie in een zwart gat voor als samengeperste atomen, waardoor er zo wel in als buiten de atomen vrijwel geen lege ruimte meer is.

Berichten: 4.502

Re: Atoomkernen en zwarte gaten

Ga ik dan onze aarde eens samenpersen in een blackhole-toestand dan ontstaat er een massa met een volume van minder dan 1 mm diameter (0,000113mm!) en is mogelijk alle geconcentreerde materie in het heelal samen te pakken in een voetbal! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Atoomkernen en zwarte gaten

Dus schakel ik nu over naar de zwarte gaten in het heelal,dan zou ik me kunnen voorstellen,dat daar een samenklontering van atoomkernen plaats vindt door een steeds toenemende aantrekkingskracht van de samengeklonterde kernen met opvulling van alle lege ruimtes tussen de kernen en electronen.
Zie het artikel van wikipedia over neutronensterren: klik (of beter, de engelstalige versie). In die sterren is de dichtheid even groot als de dichtheid in een atoomkern. Een dergelijke dichtheid is dus duidelijk geen voldoende voorwaarde (sterker nog: als ik het juist voor heb is het zelfs geen nodige voorwaarde, de schwarzschildstraal zal alleen zeer groot moeten zijn bij kleinere dichtheden) opdat een zwart gat wordt gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Atoomkernen en zwarte gaten

(sterker nog: als ik het juist voor heb is het zelfs geen nodige voorwaarde, de schwarzschildstraal zal alleen zeer groot moeten zijn bij kleinere dichtheden)
Dit is correct, en was reeds in 1798 geweten door Laplace! Zijn redenering is opgenomen als appendix in Hawking & Ellis, the large scale structure of space-time. Hij toont daar, met klassieke methoden, aan dat een object met de massadichtheid van de zon, en een straal 250 maal zo groot als de zon, geen licht zou laten ontsnappen.

Om een lang verhaal kort te maken: dichtheden in zwarte gaten kunnen arbitraire waarden aannemen, en hogere dichtheden dan deze van neutronensterren zijn fysisch realiseerbaar (men zegt dan wel eens dat de neutronendruk wordt overwonnen door de zwaartekracht).

edit: de dichtheid van een zwart gat wordt gegeven door
\(\rho=\frac{3c^2}{8\pi G r_s^2}\)
. Dit impliceert dat een zwart gat met een massadichtheid gelijk aan die van de zon, een straal ongeveer 500 keer die van de zon nodig heeft.

Reageer