[b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

Ik snap HOE een spoel reageert op een magneet of stroom in de buurt (magnetische inductie), maar ik zat heel de tijd met de vraag: WAAROM??

nu ben ik (tijdens het afwassen jaja) tot een idee gekomen, maar ik zou heel graag weten of het juist is, kan een expert mij daar in helpen?

Mijn gedachte: de draad bestaat uit koper. De domeinen in de stof (dus de magn veldjes veroorzaakt door de elektronen van de koperatomen) liggen in verschillende richtingen. Breng je een magneet in de buurt dan gaan de domeinen verplaatsen ===> 1. je hebt een magn veldje want ze richten zich en 2. je hebt stroom want de elektronen verplaatsen.

Wat is het belangrijkste, 1 of 2??? ik dacht 2.

Wat voor stof is koper trouwens? een paramagnetische of een ferromagnetische???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

Een bewegende lading (stroom) wekt een magnetisch veld op. Dit is een axioma, aanvaard het maar.

En permament magnetisme komt omdat de elktronen om hun as draaien(spin) dus beweegt een elektron en een bewegende lading wekt een elktrisch veld op.

Afbeelding

Als die allemaal op een rij staan is dat magnetische veld op grote schaal op te merken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

Koper magnetiseert niet. Het kan wel zo zijn dat door een veranderende magnetische flux er een stroom gaat lopen die een magneetveld opwekt die precies tegengesteld is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

Als magnetisme in een spoel komt dan reageren de elektronen erop.

en je kunt voorspellen waar ze heen gaan lopen("reageren")

met de regel:"en spoel wil het oorzaak van het ontstaan tegen werken"

Re: [b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

ok, dus eigenlijk is mijn redenering dan juist en daarbij is koper een paramagnetische stof omdat ze maar een beetje reageert op een magneet dan

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: [b]waarom reageert een spoel zoals ie reageert ?? (inductie)

koper is diamagnetisch

De door een spoel omvatte flux is een behouden grootheid.

De elektronen in de spoel zullen de neiging hebben zich te verlaatsen om aan deze behoudswet te voldoen.

Het waarom is moeilijk aan te geven. De vraag leidt terug naar de vraag waarom een bewegende lading een magneetveld opwekt.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer