Springen naar inhoud

Link elektrisch - magnetisch veld

• Log in om te kunnen reageren

Avenir

Avenir

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juli 2008 - 20:58

Hallo,

ik zit wat te knoeien met fundamentele begrippen aangezien ik geen geschoolde fysische achtergrond heb.... dus hierbij volgende opbouw:

MAGNETISCH:

Elk elektron bezit een klein magnetisch veldje. Door de assymetrische schikking in een materiaal heffen deze krachten elkaar meestal op waardoor een stof in z'n geheel niet magnetisch is en ook geen resulterend elektrisch veld meedraagt?

Indien we ijzer zodanig afkoelen dat we een permanent magneet gemaakt hebben is dit magnetisch veld in staat om andere ferromagnetische materialen aan te trekken door zijn nu wel resulteren magnetisch veld. Hetzelfde geldt wanneer we elektronen onder invloed van een potentiaal verschil gaan verplaatsen waardoor er wederom een magnetisch veld resulteert?

Een materiaal kan magnetisch worden aangetrokken door zijn elektronen tegengesteld te schikken onder invloed van deze magn kracht?

ELEKTRISCH:

daar waar een magnetisch veld de schikking rond de atoomkern tracht te veranderen gaat het elektrisch veld trachten nabijgelegen elektronen weg te duwen naar een lager potentiaal (de + pool). waardoor een elektronenstroom zal ontstaan zolang deze drijvende kracht groot genoeg blijft.

SAMENVATTING:

een elektron bezit zowel een magnetisch veld en een elektrisch veld rond zich die zich beide anders gedragen.

VRAGEN:
1 zitten er fouten in mijn redenaties? zo ja, welke?
2 Zijn het elek en magn veld werkelijk twee gescheiden gehelen? of is het 1 veld dat twee uitwerkingen kent?
3 graag wat meer (eenvoudige) verduidelijking rond deze onderwerpen.

Alvast heel hard bedankt

Wouter.

Veranderd door Avenir, 20 juli 2008 - 21:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures