Kop of munt

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Kop of munt

Ik was even benieuwd of de volgende hypothese die ik bedacht heb correct is:

Als je de resultaten van de machtsboom hiervan bekijkt krijg je hetvolgende:

4xK+0xM : 1x -> 6,25%

3xK+1xM : 3x -> 18,75%

2xk+2xM : 8x -> 50%

1xK+3xM : 3x -> 18,75%

0xK+4xM : 1x -> 6,25%

Tot. 2^4 :16x

Tot nu toe niet zo spannend maar stel dat er nu al 3x Kop gegooid is. Mag ik nu zeggen dat volgens de wet van de grote getallen de waarschijnlijkheid is dat de kans om nu Munt te gooien is 3/4 -> 75% rekening houdende met de 3 voorgaande worpen. De kans op kop of munt blijft echter natuurlijk 50%.

Zeg ik dit zo goed of ga ik nu tekort door de bocht.

Groeten Eric

ps: in deze situatie is ervan uitgegaan dat het niet mogelijk is dat het muntstuk op zijn kant kan landen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of munt

1107972 schreef:Als je de resultaten van de machtsboom hiervan bekijkt krijg je hetvolgende:

4xK+0xM : 1x -> 6,25%

3xK+1xM : 3x -> 18,75%

2xk+2xM : 8x -> 50%

1xK+3xM : 3x -> 18,75%

0xK+4xM : 1x -> 6,25%

Tot. 2^4 :16x
Dat klopt niet, 3+1 en 1+3 kunnen ieder op 4 manieren voorkomen, niet 3x.

En 2+2 kan op 6 manieren voorkomen, niet 8x.
Tot nu toe niet zo spannend maar stel dat er nu al 3x Kop gegooid is. Mag ik nu zeggen dat volgens de wet van de grote getallen de waarschijnlijkheid is dat de kans om nu Munt te gooien is 3/4 -> 75% rekening houdende met de 3 voorgaande worpen. De kans op kop of munt blijft echter natuurlijk 50%.
Hoe bedoel je, de kans op Munt is 75% en Kop 50%? Dat is samen 125%, dus nee, dat kan niet :D

Ongeacht hoe vaak je al achter elkaar Kop hebt gegooid, de kans dat het de volgende keer weer Kop of Munt wordt is steeds opnieuw 50%.

Als ik in de praktijk zou moeten gokken, zou ik trouwens wel de zijde kiezen die al het vaakst is gevallen. Puur vanwege de mogelijkheid dat de munt misschien niet geheel zuiver is (beetje krom of afgesleten aan 1 kant o.i.d.) en dat daardoor die ene kant misschien een iets grotere kans heeft. Een muntstuk heeft in de praktijk nooit een perfecte 50/50 kansverdeling, en statistisch gezien is het dan het gunstigste om de kant te kiezen die het vaakst is gevallen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kop of munt

Ongeacht hoe vaak je al achter elkaar Kop hebt gegooid, de kans dat het de volgende keer weer Kop of Munt wordt is steeds opnieuw 50%.
Klopt. Men zegt, dat toeval geen geheugen heeft.

Berichten: 8

Re: Kop of munt

Misschien even iets duidelijk het een en ander toelichten.

De wet van de grote getallen wilt zeggen dat uitgaande van een geheel zuivere munt/situatie er bij honderd werpen (of een nog groter aantal) ongeveer de helft kop en de helft munt zal zijn.

Bij de machtsboom had ik inderdaad even een fout gemaakt :D was weer iets te snel met het uit mijn hoofd doen. Hier de correcte tabel:

4xK+0xM : 1x -> 6,25%

3xK+1xM : 4x -> 25%

2xk+2xM : 6x -> 37,5%

1xK+3xM : 4x -> 25%

0xK+4xM : 1x -> 6,25%

Tot. 2^4 :16x

De 50% en 75% die jij bij elkaar optelt dat kan niet want het zijn twee getallen uit twee verschillende stellingen.

Stelling 1:

Mag ik nu zeggen dat volgens DE WET VAN DE GROTE GETALLEN de WAARSCHIJNLIJKHEID is dat de kans om nu Munt te gooien is 4/5 -> 80% REKENING houdende met de 3 voorgaande worpen.

Stelling 2:

De kans op kop of munt blijft echter natuurlijk 50%.

Waar het mij om ging is stelling 1, ik kan me voorstellen dat de manier waarmee is de waarschijnlijkheid in procenten probeer aan te geven een discussiepunt is. Maar volgens mij moet de waarschijnlijkheid dat munt gegooid wordt groter worden dan 50% in stelling 1.

mvg Eric

Berichten: 7.068

Re: Kop of munt

1107972 schreef:Stelling 1:

Mag ik nu zeggen dat volgens DE WET VAN DE GROTE GETALLEN de WAARSCHIJNLIJKHEID is dat de kans om nu Munt te gooien is 4/5 -> 80% REKENING houdende met de 3 voorgaande worpen.
Dus je denkt dat een worp van een muntstuk beinvloed wordt door worpen uit het verleden?

Ik zou het volgende eens doen: schrijf alle mogelijke volgordes van 4 worpen op, dus kkkk, kkkm, kkmk, enz. Als je dat gedaan hebt, streep dan alle mogelijkheden die niet beginnen met drie keer kop weg. Hoeveel mogelijke volgordes houd je dan over? Hoeveel daarvan eindigen op munt?

Berichten: 8

Re: Kop of munt

EvilBro schreef:Dus je denkt dat een worp van een muntstuk beinvloed wordt door worpen uit het verleden?

Ik zou het volgende eens doen: schrijf alle mogelijke volgordes van 4 worpen op, dus kkkk, kkkm, kkmk, enz. Als je dat gedaan hebt, streep dan alle mogelijkheden die niet beginnen met drie keer kop weg. Hoeveel mogelijke volgordes houd je dan over? Hoeveel daarvan eindigen op munt?
Elke kans onafhankelijk van het gebeurde is zo ie zo in dit geval een half.

\dus als het afhankelijk is dan is het geen 1/2, maar in dit geval wel.

\groet

Berichten: 817

Re: Kop of munt

Is het niet zo dat je ook het grotere gehele kan kijken?

De kans dat je de harten negen trekt uit een pakje geschudde kaarten is 1/52.

De kans dat je dit 4x na elkaar doet zonder fout is toch (1/52)^4 (als ik me mijn kansberekening goed herinner).

De kans dat je kop gooit is 1/2

Dan is de kans dat je 4x na elkaar kop gooit toch 1/2*2*2*2 = 6.25%

En als je al 3x kop hebt gegooid (of munt, maakt niets uit) dan gaat die 4e keer op zich 50% kans hebben, maar de kans dat iets 4x na elkaar zo loopt, wordt toch kleiner? Of zie ik dit verkeerd ?
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 582

Re: Kop of munt

En als je al 3x kop hebt gegooid (of munt, maakt niets uit) dan gaat die 4e keer op zich 50% kans hebben, maar de kans dat iets 4x na elkaar zo loopt, wordt toch kleiner? Of zie ik dit verkeerd ?
De kans dat je kop gooit nadat je 3 maal kop hebt gegooid blijft puur theoretisch gezien 50%. De munt heeft geen geheugen; elke worp gebeurt onafhankelijk van de vorige of volgende.

De kans dat je 4 maal kop na mekaar gooit is 1 op 16 (= 0,0625), en blijft 1 op 16. Waarom zou deze kans kleiner worden? Wat wel correct is, is dat de kans dat je 4 maal kop gooit kleiner is dan de kans dat je 3 maal kop gooit of 2 maal of ...

Reageer