Stikstof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Stikstof

Hallo,

Ik had een vraag over stikstof.

Stikstof is N, maar wordt altijd als molecuul opgeschreven met N2

Als je het woord stikstof in een scheikundeboek tegenkomt wordt dan het atoom of molecuul bedoeld?

Ik kwam hierop omdat ik me oude scheikundeboeken door zat te lezen (zit nu in 6V) en vond de vraag: wat voor kristalrooster heeft stikstof. Ze zeggen dan molecuulrooster, maar waarom is het geen atoomrooster?

Ik hoop dat het te begrijpen is :-)

Mvg,

Ian

Berichten: 8.614

Re: Stikstof

Het scheikundig element stikstof wordt aangeduid met de letter N. Stikstofatomen zijn echter erg reactief en verbinden zich graag met andere stikstofatomen. Hierbij wordt gewoonlijk stikstofgas gevormd. Dat heeft als formule N2.

Je vraag zelf begrijp ik niet zo goed, maar de kristalstructuur van stikstof is volgens mij hexagonaal.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stikstof

Inderdaad hexagonaal, zie bijvoorbeeld hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Stikstof

Haha. Ik ben nog niet zo ver met scheikunde geloof ik. Wij hebben tot nu toe. Molecuul, atoom en metaalroosters. Als het een molecuul is, is het molecuulrooster, niet-metaalatomen wordt atoomrooster en metaalatomen metaalroosters. allemaal lekker makkelijk. Dit stof is ook al van ergens 4v eerst lesstof. Maar waarom wordt stikstof gezien als molecuul en niet als atoom.

Ik geloof dat mijn sk-leraar ooit heeft gezegt dat als het er niet bij staat of het een stikstof atoom of molecuul is dat je moet uitgaan van een molecuul stikstof? dus N2?

Berichten: 8.614

Re: Stikstof

Ik geloof dat mijn sk-leraar ooit heeft gezegt dat als het er niet bij staat of het een stikstof atoom of molecuul is dat je moet uitgaan van een molecuul stikstof? dus N2?
Ik weet niet zeker of je daar inderdaad vanuit moet gaan, maar aangezien stikstofatomen zo reactief zijn komen ze meer voor in de vorm van stikstofgas dan als losse atomen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer