Masaï ondanks eenzijdig vleesdieet geen hartziekten

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Masa

Wetenschappers verbazen zich al jaren over het eenzijdige dieet van de Masaï, de Afrikaanse nomadenstam. Ze eten niets anders dan vlees, maar krijgen toch geen hart- en vaatziekten.

Lees meer ... Elsevier
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Masa

Een terechte opmerking lijkt mij dat de levensverwachting van de Masai rond de 40 jaar schommelt. Rond 40 jaar kun je toch bijna geen hartziekten ontwikkelen?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 329

Re: Masa

Een levensverwachting van 40 jaar, dat is gewoon een theoretisch getal. Dat betekent niet dat Masai maximum 40 jaar oud worden. Het is een berekening waarbij kindersterftes, ziektes zoals aids bijvoorbeeld, ongevallen, gebrek aan medische zorgen... allemaal een rol spelen.

Ook bij ons was in de middeleeuwen een 'levensverwachting' van 40 jaar. Maar evengoed waren ouderlingen van 80 en 90 jaar helemaal niet uitzonderlijk.

Dit even ter verduidelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Masa

Wetenschappers verbazen zich al jaren over het eenzijdige dieet van de Masaï, de Afrikaanse nomadenstam. Ze eten niets anders dan vlees, maar krijgen toch geen hart- en vaatziekten.
Ik vindt dit vreemd.

Ik zag juist een zéér uitgebreide documentaire op National Geographic (of was't weer BBC?) van een Engelse vrouw van 32 (naam niet gevat) die een maand in een Masaï dorp ging wonen om de cultuur te leren kennen (en echt in het dagelijks leven integreerde, inclusief het typisch vrouwenwerk in deze cultuur). Het ging hoofdzakelijk over het leven van de vrouwen en kinderen. Niettegenstaande hun kuddes bestond hun voeding haast hoofdzakelijk uit melk (en melk met toevoegingen), soort van aardappelen, rijst en mais, bier van honing gemaakt voor de mannen, enz.

Dus ging ik nu zoeken op Internet.

http://www.congocookbook.com/other_recipes/cow_blood.html
The traditional diet of the Masai (also spelled Maasai) people in Kenya and Tanzania is derived mostly from their cattle, though they do not often eat beef; rather, they eat milk and blood which is harvested by puncturing the loose flesh on the cow's neck with an arrow.The wound is closed after a gourdfull of blood is obtained. This operation can be repeated every month or so with no harm to the cow. The Masai typically drink blood mixed with milk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maasai#Diet
Meat, although an important food, is consumed irregularly and cannot be classified as a staple food. Animal fats or butter are used in cooking, primarily of porridge, maize, and beans. Butter is also an important infant food. Blood is rarely drunk.”
Vreemd .....

Dat de Masaï uitsluitend vlees zouden eten is echt niet zo duidelijk uit andere bronnen (wordt eerder tegengesproken).

Verder zoeken maakt een en ander nog onduidelijker (blijken meer studies).

Hoe dan ook de zin uit het eerste bericht: ..... Ze eten niets anders dan vlees, maar krijgen toch geen hart- en vaatziekten., lijkt zwaar gesimplificeerd of zelfs misleidend.

.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Masa

Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 8.614

Re: Masa

De abstract van het artikel is wel vrij te bekijken. Daarin staat o.a. het volgende:
Several studies have revealed that the Masai, pastoralists in Tanzania, have low rates of coronary heart disease (CHD) despite a diet high in saturated fat. It has also been suggested that they may be genetically protected. Recent studies detailing other potential protective factors, however, are lacking.
Ook andere bronnen spreken hoofdzakelijk over vetten, niet over vlees.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Masa

Zo te zien heeft Elsevier het onderzoek verkeerd weergegeven. Dat is niet mooi.

Wel goed wat mij betreft dat we dit in het wetenschapsforum ontdekken. Dat lijkt me een van de functies van het plaatsen van het wetenschappelijk nieuws.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 209

Re: Masa

Wellicht is verzadigd vet niet zo slecht als men zegt en is een te hoge cholesterolwaarde geen oorzaak van hart- en vaatziekten, maar kan het een correlatie geven met andere factoren (infectie, diabetes, overgewicht, stress, inactiviteit, roken).

Interessant hierin in het werk van Uffe Ravnskov:

http://www.ravnskov.nu/dumyte3.htm

http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/content/full/95/6/397

http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/content/full/96/12/927

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Masa

Een levensverwachting van 40 jaar, dat is gewoon een theoretisch getal. Dat betekent niet dat Masai maximum 40 jaar oud worden. Het is een berekening waarbij kindersterftes, ziektes zoals aids bijvoorbeeld, ongevallen, gebrek aan medische zorgen... allemaal een rol spelen.
Jammer dat ik geen juiste spreiding vind over de leeftijd van de Masai. Er is over dat volk ook niet zoveel bekend. Maar ziekten zoals aids, ongevallen,... die je opsomt, duiden er toch op dat deze mensen geen 80 jaar worden?

Hier heb ik een abstract naar de Masai en atherosclerosis. http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/95/1/26

Even kort samengevat en vertaald: De harten en de aorta van 50 Masai mannen werden verzameld. Deze mannen waren actief en fit, aten vlees en zuivel. De inname van vet is bij hen hoger dan deze van de gemiddelde Amerikaanse man. Uit de autopsie is gebleken dat de coronaire bloedvaten even dik waren als deze van bejaarde amerikaanse mannen. De masai bloedvaten worden wel wijder met de leeftijd door de lichaamsbeweging, ter compensatie van het dichtslibben.

Het volledige artikel, daar kan ik niet aangeraken. De titel "Masaï ondanks eenzijdig vleesdieet geen hartziekten", vind ik vrij misleidend. Beter was geweest "Masaï ondanks eenzijdig vleesdieet geen hartziekten, maar doen wel de hele dag aan lichaamsbeweging". Of nog beter was geweest "Masaï ondanks eenzijdig vleesdieet geen hartziekten, maar doen wel de hele dag aan lichaamsbeweging en worden niet zo oud als ons".

Ik wil enkel aantonen dat men kritisch moet zijn met deze uitspraken. Het lijkt mij ook interessant indien iemand een leeftijdsspreiding van de Masai zou kunnen vinden. Ik heb er geen gevonden. De leeftijd is een belangrijke factor indien men H en V ziekten wil onderzoeken.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 8.614

Re: Masa

Jammer dat ik geen juiste spreiding vind over de leeftijd van de Masai.
Er is inderdaad amper iets over te vinden. Ik heb hier en hier wel een aantal bevolkingspiramiden van respectievelijk Kenia en Tanzania, maar daar wonen natuurlijk niet enkel Masaï.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 597

Re: Masa

ik ga er in november naar toe :P

zal ik wat info inzamelen ? :D
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Masa

confusie schreef:Wetenschappers verbazen zich al jaren over het eenzijdige dieet van de Masaï, de Afrikaanse nomadenstam. Ze eten niets anders dan vlees, maar krijgen toch geen hart- en vaatziekten.

Lees meer ... Elsevier
Als ik dit lees ben ik niet zo verbaasd:
De levensstijl van de Masaï onderscheidt zich in lichamelijke activiteit. Zij lopen heel wat af, soms halen ze 40 kilometer per dag, om water te halen. Hierdoor verbruiken zij 2.500 calorieën per dag. In vergelijking: boeren verbruiken per dag 1.500 calorieën en stedelingen 891.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 329

Re: Masa

Jona444, ik heb me wellicht niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoelde enkel dit:

Een kind dat in het eerste levensjaar sterft, en een persoon van 80 die sterft: die hadden samen een gemiddelde levensverwachting van 40 jaar. Toch is 50% van de bevolking in dit voorbeeld 80 jaar oud geworden...

Berichten: 8.614

Re: Masa

Fabrice Macours schreef:ik ga er in november naar toe :P

zal ik wat info inzamelen ? :D
Graag! (en veel vakantieplezier natuurlijk)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Masa

Er is inderdaad amper iets over te vinden. Ik heb hier en hier wel een aantal bevolkingspiramiden van respectievelijk Kenia en Tanzania, maar daar wonen natuurlijk niet enkel Masaï.
Neen, maar het is een idicatie, bedankt voor het zoekwerk
Jona444, ik heb me wellicht niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoelde enkel dit:

Een kind dat in het eerste levensjaar sterft, en een persoon van 80 die sterft: die hadden samen een gemiddelde levensverwachting van 40 jaar. Toch is 50% van de bevolking in dit voorbeeld 80 jaar oud geworden...
Het is theoretisch mogelijk, maar de statistieken zeggen het anders, kijk naar de links van Klintersaas. Behalve de leeftijd spelen ook andere zaken natuurlijk een rol, hoeveel stress heeft de Masai ten opzichte van de westerling? Ze roken niet en drinken niet, sporten, nemen geen drugs... Het is een zeer traditioneel volk. In het onderzoek wordt enkel over voeding gesproken, terwijl men de omgevingsfactoren eigenlijk bijna niet vermeld. En met de omgevingsfactoren moet men zeker rekening houden als men H en V- ziekten onderzoekt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer