Springen naar inhoud

Britten laten bacteriŽn ethanol maken uit huishoudelijk afval

• Log in om te kunnen reageren

Nieuws-feed

Nieuws-feed

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Nieuwsbot

Geplaatst op 22 juli 2008 - 02:22

LONDEN - Eerste fabriek eind 2010. Sommige alternatieve brandstoffen, zoals biodiesel uit koolzaad of ethanol uit maÔs, zijn omstreden, omdat ze bijvoorbeeld de voedselproductie in gevaar brengen of amper een besparing opleveren als het gaat om de uitstoot van CO2. De Britse firma Ineos, een van 's werelds grootste chemiebedrijven, heeft hier iets op gevonden.http://feeds.feedburner.com/~r/chemienieuws/~4/342268733http://feeds.feedburner.com/~r/vnci-nieuws-nieuwsbriefartikelen/~4/342286130

Lees het gehele bericht

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogresalor

Rogresalor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2008 - 15:20

Werkelijk fantastisch hoe ze dat doen en weet je hoeveel ton huishoudelijk afval er dagelijks weggegooid wordt? Exacte cijfers blijf ik je verschuldigd, maar als ik in 2 weken tijd een volle container heb die laten we nemen 20 kilo weegt dan staat de schaal op 400 liter per ton droog afval, dus mijn afval zal droog 15 kilo wegen zo'n 6 liter ethanol per 2 weken opleveren en dat is al genoeg om een elektrische fiets met brandstofcel te rijden voor woon- werkverkeer.
Neem je een boer met een gigantische beerput die leeg moet, tel uit je winst. Die kan heel zijn traktor voor noppes laten rijden (qua prijsbelasting dan).
De fabrieken zijn niet bepaald goedkoop en ethanol zal best wat kosten, maar daar betaal ik graag 1euro70 per liter voor als het op die manier gewonnen wordt.

We kunnen veel zeggen over de Britten, maar ze hebben wel hersens en verstand. Daar mag Nederland nog een voorbeel daan gaan nemen met ons zogenaamd afgescheiden inzameling....

Ik denk even hardop:
1. 90% minder CO2 betekend dus ook minder broeikas en dat betekend
2. een betere fauna en flora en dat betekend
3. een evenwichtige grond en dat betekend dat we
4. geen mest meer nodig hebben en dat
5. wederom omzetten in ethanol

Of??

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2008 - 19:01

Minder CO2 betekent niet dat de fauna en flora beter af is. Veel planten doen het net beter met een hogere CO2 concentratie (sommige kassen met planten worden dan ook volgespoten met CO2). Bemesting zal je altijd wel blijven nodig hebben bij intensieve landbouw.

purplehaze

purplehaze

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2008 - 23:38

Ik ben voor, niks beter dan een methanol (+ een beetje nitro) motor. Maak je van een lada een dragracert. Ook lachen bij een ongeluk trouwens :D

Op kleine schaal worden methanol motoren al breed toegepast trouwens (modelvliegtuig/auto/boot motoren). Blijven &*!@(*&#!@ dingen, heel gevoelig.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2008 - 01:02

Maar het gaat hier om ethanol.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

purplehaze

purplehaze

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2008 - 01:48

Maar het gaat hier om ethanol.

"De Britse firma Ineos, een van ís werelds grootste chemiebedrijven, heeft hier iets op gevonden. Het concern gaat als eerste fabrieken bouwen die biologisch afbreekbaar huishoudelijk afval op industriŽle schaal gaan omzetten in ethanol voor in de benzinetank."

Lekker gezond!!!! Groene brandstof.

Men neme een biologische olie, compleet afbreekbaar, men voegt toe hoog toxische methanol en voila SCHONE brandstof. Nou ja schoon, minder zwaveloxide en CO2 maar meer stikstofoxiden, goed voor zure regen. (allez, alles is te filteren). Zit je een keer met je auto in de kou kan je het het ook nog opzuipen ook (wel slecht voor je ogen).

Maare, je kan die methanol ook zo in je tank gooien. Loopt ie iets droger van maar VEEL vermogen. Het is dus eigenlijk van troep nog veel grotere troep maken en je beroepen op een microgram minder CO2 uitstoot.

Water naar de zee.............. Behalve als je het commercieel gaat bekijken........ They sell you enriched ****......

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2008 - 09:02

Ik begrijp niet waar je het nu over hebt. Niemand heeft het over methanol toevoegen. Het gaat hier om de bacteriŽle productie van ethanol uit biomassa. Daar komt echt geen methanol aan te pas.

Misschien ben je in de war met de productie van biodiesel, waar men methanol gebruikt in een chemische reactie om plantaardige olie om te zetten in methylesters. Dat is handig, want die methylesters zijn meer vergelijkbaar met diesel dan de plantaardige olie zelf. Maar ook hier wordt methanol niet bijgemengd bij de brandstof.

De stelling dat je van troep grotere troep maakt is dus nergens op gebaseerd, net zomin als de microgram die je noemt. De geclaimde besparing is 90% en ik zie weinig redenen waarom dat getal belangrijk veel lager zou moeten zijn.

Het klopt inderdaad dat biologisch afval biologisch afbreekbaar is, maar het is wel fijn als je met dat afbraakproduct iets nuttigs kunt doen, een auto op laten rijden bijvoorbeeld.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures