Aanhangers karadzic

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Aanhangers karadzic

Karadžić (zie ook "Radovan_Karadžić" op Wikipedia(nl)), de man die verantwoordelijk wordt gehouden voor o.a. genocide in de Balkan, is opgepakt. Vanuit de hele wereld wordt het nieuws enthousiast ontvangen, maar zijn aanhangers zijn woest.

Nu kan ik mij niet verplaatsen in deze laatste groep mensen. Wat heeft Karadzic gedaan dat hij zo'n schare aanhangers heeft? En wat zeggen zij over de vermeende genocide, dat deze nooit plaats heeft gevonden? Wat beweegt mensen om Karadzic te steunen?

Het doet mij denken aan taferelen uit de tweede wereldoorlog, maar het zal ongetwijfeld/hopelijk anders liggen. Kan iemand meer vertellen over de achtergrond hiervan?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Aanhangers karadzic

Referentiekader is altijd het sleutelwoord bij dit soort zaken. Het is alweer even geleden, maar als je de geschiedenis erbij pakt is het op een bepaalde manier best logisch: voor zijn aanhangers is Karadzic eigenlijk een soort oorlogsheld.

Zoals je weet, had je vroeger het verenigde Joegoslavië, een soort meervolkerenstaat vergelijkbaar met de Sovjet-Unie. Kroatë, Slovenië en Macedonië verklaarden zichzelf in 1991 onafhankelijk van Joegoslavië. Dit ging weliswaar niet zonder slag of stoot (half jaar onafhankelijkheidsoorlog tussen Joegoslavië en Kroatië, tiendaagse oorlog tussen Joegoslavië en Slovenië, Macedonië ging wel redelijk soepel), maar de nieuwe landen waren elk een eenheid omdat het allemaal grofweg 1 volk betrof per land.

Bosnië daarentegen bestond uit meerdere volken. Er leefde Kroaten, Serviërs en moslims. De Serviërs (waar Karadzic toe behoort) waren tegen afscheiding van Joegoslavië. Het overgebleven Servië-Montenegro was namelijk de zogenaamde "rompstaat", zeg maar de belangrijkste staat binnen de Joegoslavische staat. Zij zagen Bosnië simpelweg als een soort provincie waar ze zelf woonden maar welke gewoon bij het grote Joegoslavië hoorde. De Bosnische Kroaten en moslims kwamen met het in hun ogen verderfelijke idee om zich af te scheiden, iets wat hen direct zou raken. Het land waar je woont zou dan ineens niet meer bij je moederland horen zogezegd.

Er ontstond dus zoals bekend een burgeroorlog tussen Bosnische Kroaten en moslims enerzijds en Bosnische Serviërs anderzijds. Karadzic behoort tot de laatste zogezegd, en als bevelhebber had hij de taak de tegenstander te verslaan. Daar had hij niet bepaald prettige methodes bij, welke wij zien als oorlogsmisdaden. Als je echter aan zijn kant staat, jarenlang gehersenspoeld bent en de oorlog hebt meegemaakt (bedenk dat ook de Kroaten en Moslims hun oorlogsdaden hadden) dan kan ik me voorstellen dat je de daden van Karadzic ziet als heldendaden om de afscheiding te voorkomen en de tegenstander uit te roeien.

Lastig om je in zo iemand te verplaatsen, maar helemaal onbegrijpelijk is het niet. Helaas.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 379

Re: Aanhangers karadzic

Het Servie-Montenegro was dus een soort provincie dat bij Joegoslavie hoorde. Maar als Joegoslavie enkel nog uit Servie-Montenegro bestond waarom noemde men het dan niet Servie-Montenegro ?.Wie was er toen in de meerderheid ? Want nu is er toch zowel een Bosnie als een Servie .Veronschuldig me een beetje voor mijn stomme vragen maar hiervan weet ik echt niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Aanhangers karadzic

Het heeft ook een tijdje "Servië-Montenegro" geheten. 3 jaartjes maar, maar toch. :D

Het oude Joegoslavië bestond uit de huidige staten Servië, Montenegro, Macedonië, Kroatië, Bosnië, Slovenië en (sinds begin dit jaar, nog niet wereldwijd erkend) Kosovo. Het was een Federale volksrepubliek, onder leiding van Tito (tot 1980). Een federatie houdt in dat er weliswaar verschillende staten zijn met elk hun "deelgezag", maar uiteindelijk allemaal onder 1 centraal gezag vallen. Je kunt het min of meer vergelijken met de VS wat dat betreft, al was er in Joegoslavië geen echte democratie. Zo was Servië per definitie overheersend en Tito president voor het leven.

Na het overlijden van Tito in 1980 begon het al te rommelen: steeds meer oproer, stakingen, deelstaten met een steeds luidere roep om meer gezag. Het centrale Joegoslavisch/Servisch gezag reageerde daarop door steeds harder aan de teugels te trekken. In 1989 werd de situatie al min of meer onafwendwaar: belegeringen van parlementen, de eis van Kosovo om echte autonomie en de reactie van Servië door het Kosovaars parlement te omsingelen met tanks. Milosovic roept in dat jaar ook de noodtoestand uit en stelt het rechtsysteem van Kosovo buiten werking. Het jaar daarop komen bij verkiezingen in Kroatië en Slovenië afscheidingspartijen aan de macht en eind dat jaar houdt Slovenië een referendum over onafhankelijkheid (een dikke 80% was voor). Een paar maanden later, inmiddels 1991, verklaart Slovenië zich vervolgens onafhankelijk, kort daarna doet Kroatië hetzelfde. Het "federale" leger (voor 90% bestaande uit Serviërs) reageerde daarop zoals in mijn eerste post aangegeven en verliest. Macedonië profiteert daarvan en verklaart zichzelf ook onafhankelijk. Vanaf dat moment telt de federatie Joegoslavië dus 3 staten minder.

Bosnië wil hetzelfde bereiken, houdt een (ongeldig) referendum en verklaart zich onafhankelijk. Daar is de situatie echter wat complexer: Bosnië ken 3 grote bevolkingsgroepen (Serven, Kroaten en moslims, ook wel Bosniakken) en de Serven zijn tegen onafhankelijkheid. Daar ontstaat de burgeroorlog, zoals in mijn eerste bericht reeds geschreven.

In 1992 houdt de oude federatie Joegoslavië op te bestaan, en roepen Servië en Montenegro de Federale Republiek Joegoslavië uit, met allen die twee staten als deelstaten. Dit houdt 10 jaar stand (hoewel met veel bonje in Kosovo) waarna het omgevormd wordt tot een wat lossere confederatie (waarbij beide landen soeverein zijn). Dit houdt maar kort stand, in 2006 gaan deze landen geheel uit elkaar na een (vreedzaam) referendum.

Dat de naam niet meteen omgevormd is naar Servië-Montenegro ligt dus puur historisch: al 80 jaar was er een Joegoslavië, en na afscheiding van enkele delen daarvan was naar hun mening de kern nog steeds behouden. Het kon in hun ogen dan ook nog steeds Joegoslavië heten. In Nederland (en vast ook daarbuiten, maar daar ben ik niet zeker van) werd het veelal "Klein Joegoslavië" genoemd. Pas toen het geen federatie meer was maar een confederatie, werd de naam omgevormd, als was dat eigenlijk min of meer het inluiden van het definieve einde van Joegoslavië.

Verborgen inhoud
Merk overigens op dat we het hier steeds hebben over de situatie 1945 tot ± 2000. Het Joegoslavië van voor de Tweede Wereldoorlog was een (sinds 1929 dictatoriale) monarchie ontstaan na de ontmanteling van Oostenrijk-Hongarije na de Eerste Wereldoorlog. Overigens is destijds al wel de basis gelegd voor de latere conflicten, doordat het een kunstmatige staat was waarbij de Serven overheersend waren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer